Vad skall jag ha?

#1 - 15 augusti 2006 15:51
I mitt 200 liters har jag ett gäng röda fantomtetror, 1 par boliviansk fjärilsciklid, några pansarmalar och en liten ancistrus.

Nu MÅSTE jag hitta på nån mer fisk, nån som vistas i mellan/övre skiktet.
Jag vill gärna ha SA-fisk, och nån som är vacker och lättskött. pH 7,5.

Om det finns någon/några som vill hjälpa mej så vore jag jätteglad. Jag kan inte hitta på nåt, inget verkar stämma med mina förhållanden och fiskar. Jag har fått idétorka.:confused: :(

Såg en tjusig segelfensmolly idag. Men enl artbeskrivningar så ska den ha bräckvatten och 27-28 gr.
Mina fantomer villa 24-25. :mad:
Kom med tips, snälla!
#2 - 15 augusti 2006 16:36
Om du kan tänka dig att frångå SA så är ju gurami ett bra val. Det finns flera sorter, mina favoriter är Mosaikgurami. Annars kan du ju utöka stimmet med tetror, eller några skalarer om karet är tillräckligt högt.
#3 - 15 augusti 2006 16:52
Hmmm, jag har flera andra guramis. De är riktiga bråkstakar har jag konstaterat. Jag har lyckats hitta en lämplig kombination nu efter lååång tid. Så det vill jag inte igen, nej nåt annat får jag hitta på. Men fina är dom när det funkar.

Mja, fler tetror skulle vara fint, men tetror är ju mest bottenorienterade, tycker jag. Eller...

Skalarer tittade jag på i dag, jag skulle gärna ha sådana. Men dom blir nästan för stora. Mitt akvarium är 50 cm hög och 200 liter, så kanske för litet ändå.
#4 - 15 augusti 2006 16:57
Är det 50 cm ser jag inga problem, om du nu inte vill ha altum. De är oftast i mittenregionen och uppåt.
#5 - 15 augusti 2006 19:10
Det står ifs 275 lit på artbeskrivningen, men det kanske är med marginal.
Jag skulle gärna ha dem, men räcker 200 liter och 50 cm?
Är dom mycket rörliga, simmar omkring.

Hur många behöver man ha, och är dom bråkiga?
Många frågor, jag har aldrig haft dem och är lite nyfiken.
Skull det verkligen funka?
#6 - 15 augusti 2006 19:22
I ditt 200 liters kar kan du ha 4 st om de går ensamna. I ditt fall skulle jag ha köpt 4 st och låta de växa upp så det bildas ett par av dem, och sedan sälja/skänka/byta bort de andra 2 som blir över.
De är ganska gruffliga när de leker, men det är mest för att jaga iväg annan fisk från rommen som de vaktar. Annars så är de rörliga och är runt i hela akvariet, men mest i mitten och den övre regionen.
#7 - 15 augusti 2006 19:47
"går ensamma"? Det finns ju andra fiskar, se ovan.
Hur menar du då?
Jag blir lite sugen, kul om det skulle funka i mitt akvarium.
#8 - 15 augusti 2006 20:36
Jag menar om de skulle vara utan sällskap, tex tetror. Det med längden på akvariet är visande hur stort man bör ha, men det jag tycker är det viktigaste, är att karet är högt nog för att skalarerna ska kunna utvecklas ordentligt, som i ditt fall.
Gå nu till affären i morgon och köp några fina skalarer, och ta kort och visa dem;) :D .
#9 - 15 augusti 2006 21:03
Nämen, nu frestar du mej. Dom hade så tjusiga när jag var där igår. Fläckiga, gula osv. Är det nån särskilt sort/art som är bättre, tåligare och inte blir så stor?

Det finns alltså 10 röda fantomtetror, men de befinner sej alltid längst ned i ena hörnan! Så de behöver inte alls störa skalarerna i så fall, antagligen.
Sen bor mina bolivianer där oxå, mer på mitten men mot botten.
Och några pansarmalar, oxå de vid botten.
#10 - 15 augusti 2006 22:00
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tycker dina tetror verkar ha missupfattat grejjen. De tetror jag har lever alla i mellanskiket. Jag har kolglödstetror, röda kristalltetror, kardinaltetror och pristellatetror. Jag tycker skalarer är riktigt snygga och ståtliga fiskar men attan vad sura de kan bli när de leker. Mitt par höll hela akvariet i schack uppe i ena hörnet när de lekte medans de hade nästan 450 liter för sig själva. Sånt beteende kan få mig att blunda när jag går förbi akvariet alltså. De kom farande som missiler på sidan om någon gick över gränsen från hörnet. Nah, jag vill ha lugn och ro i akvariet, [COLOR=darkorchid]kanske nåt litet övergående bus men inte terror i flera veckor....[:o][/COLOR][/COLOR][COLOR=darkorchid] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag hade fortsatt på dvärgciklidstemat om jag var du. Gröna bågfenor, har du inte det sen innan? (Hur har det gått med ögat förresten?) Kurvciklider, dorsiger, nyckelhål. Ett stort stim med pansarmalar är också fint för då blir det lite dans i akvariet. Äsch vad jag tjatar på om samma sak hela tiden......[:o] [/COLOR][/FONT]
#11 - 15 augusti 2006 22:18
[QUOTE=svea]
Nu MÅSTE jag hitta på nån mer fisk, nån som vistas i mellan/övre skiktet.
Jag vill gärna ha SA-fisk, och nån som är vacker och lättskött. pH 7,5.
[/QUOTE]

Kanske ett gäng bilbukar?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=423
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422 http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=432
#12 - 16 augusti 2006 08:17
Oj vad villrådig jag blir.[:-56]
Skalarer = vackra bråkiga:( Kanske för stora
Bilbukar = hänger bara i ytan, simmar inte omkring
Tetror = står mest i hörnan nedtill o trycker;)

Segelfensmollyn jag såg i butiken var otroligt vacker. Har ni nån erfarenhet av att hålla den? Funkar den utan salt?

Jag har även funderat på briljanttetra, nån som vet hur de rör sej, känsliga osv?
#13 - 16 augusti 2006 13:12
Segelfensmollyn är inte från SA utan från Centralamerika. Men i fall du kan tänka dig fiskar från centralamerika är mitt förslag ett litet gäng endlers: http://www.timstropicals.com/Inventory/Livebearer/EndlerInfo.asp De simmar ofta uppe vid ytan.

Jag funderar själv på att frångå en strikt SA-biotop och införa ett gäng endlers i mitt 250 liters.

Vad gäller scalarer så kan de bli väldigt stora och även om jag tycker att de är väldigt vackra skulle jag själv inte ha såna i mitt 250l. Det känns som om det skulle bli för trångt.
#14 - 16 augusti 2006 14:48
Hmm, olika bud här betr skalarer. Men jag tror själv att det kan bli för trångt, även om det skulle gå. Det är inte roligt för fisken och inte för grannarna heller.
Endlers, ja kanske. Men de är ju så små! Jag hade tänkt mej nåt större som lugnt och fint och vackert seglar runt i mitten och uppåt. Kanske en dröm som inte går att förverkliga.

Eller så får jag ge upp SA-tanken, som Batski säger.
I så fall, vad föreslår ni då?
#15 - 16 augusti 2006 15:07
Ja de är ganska små. Det är nog inte så många större fiskar som simmar uppe vid ytan. Labyrintfiskar gör det ofta, men du var ju inte så inne på guramis. Bilbukar är alltid vid ytan men de ger verkligen inget lugnt och fint intryck, utan vill ha väldigt strömt vatten. Fjärilsfiskar? men de är ju från Afrika och äter småfiskar.
#16 - 16 augusti 2006 16:50
[quote=svea]Oj vad villrådig jag blir.[:-56]
Skalarer = vackra bråkiga:( Kanske för stora
Bilbukar = hänger bara i ytan, simmar inte omkring
Tetror = står mest i hörnan nedtill o trycker;)

Segelfensmollyn jag såg i butiken var otroligt vacker. Har ni nån erfarenhet av att hålla den? Funkar den utan salt?

Jag har även funderat på briljanttetra, nån som vet hur de rör sej, känsliga osv?[/quote]

Köp Rödmunstetror! Det där att tetror står mest i ett hörn och trycker stämmer inte på dem i alla fall! :) Det blir liv i ditt kar med dessa gullingar, det kan jag lova!!!

MVH: Scalara
#17 - 16 augusti 2006 16:53
Förresten, Rödmunstetran stämde inte så bra med ditt pH kanske Svea? Synd isåfall! De stimmar väldigt bra i mellan-, och nedre skiktet!
#18 - 21 augusti 2006 18:39
Hej igen
Nu har jag äntligen hittat en fisk som kan bo här. Den är inte SA, men fin.
De är väldigt snabba så det är mycket svårt att fånga dem.
Vad tycks?
Är det nån som känner igen dem?
#19 - 21 augusti 2006 21:34
#20 - 21 augusti 2006 21:37
[quote=Nitra98]Är det den här? :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=256[/quote]

Undrar om du inte vann "Gissa fisken-tävlingen" nu, Nitra98! :p
#21 - 21 augusti 2006 21:44
[quote=Birgitta W]Undrar om du inte vann "Gissa fisken-tävlingen" nu, Nitra98! :p[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jupp, en Tip Top-glass på posten måste det bli va?? ;) [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Men varför var det ingen som tipsade dig om regnbågsfiskar??? Vad är vi för elakingar?? De är ju jättefina och perfekta i ditt vatten!! En bra kvinna gör som såsen - reder sig själv [:o] ![/COLOR][/FONT]
#22 - 22 augusti 2006 06:07
Hej alla
Just det ett litet regnsbågsstim! Så söta och pigga.
Har ni några sådan själva? Kom isåfall med lite tips om skötsel, tack.

Jag har tittat på dem länge, men tvekade för att dom hoppar. Eftersom jag inte har täckglas så vågade jag inte. Jag får se hur det blir, om nån tar sej en flygtur.

Det är ju inte en SA-fisk, så därför ville kanske ingen tipsa om dem.
Jag blev tvungen att överge detta, hittade juh inget bra.

NÄr regnbågarna kom i karet dök alla andra fiskar upp oxå! Lustgt va? Plötsligt hade vi inte enbart ett snyggt växtakvarium som tidigare utan det syntes lite fikskar oxå.
Var dom rädda innan, fantomerna och bolivianerna?

Önska mej lycka till nu med dessa söta pigga saker.
#23 - 22 augusti 2006 06:11
[quote=svea]
Önska mej lycka till nu med dessa söta pigga saker.[/quote]
Det är klart att vi önskar dig lycka till med de nya fiskarna! (Hoppa)s att de inte flyger för långt för dig.
#24 - 22 augusti 2006 06:13
Tack!:D
Jag får stå redo med håven.
#25 - 22 augusti 2006 16:03
...och jag väntar på min TipTop-glass...! :p
#26 - 22 augusti 2006 16:22
Oj då, det glömde jag totalt bort, ursäkta.[:o]
Grattis till dej som var så duktig - och snabb.
VAD är en Tip-Top glass? Jag som endast äter Nogger vet ej vad det är.
Kan man sända det pr post?:p

Har du regnbågsfisk? Och kanske lite tips.
Nån sa att dom är väldigt glupska, tar all mat för andra fiskar, stämmer det?
#27 - 22 augusti 2006 16:36
Jag tänkte också på Rödmuntetran.. den går högt, pigg o vacker... andra tetror som går högt är Vinkeltetra, Nättetra eller varför inte Kongotetran... där har du kungen bland tetror tycker jag.
Du kan också ha in ngn mer Sydamerikansk ciklid... finns många vackra som skulle funka hos dig med de andra fiskarna och akvariestorlek.
#28 - 22 augusti 2006 16:41
Hej MaxRobban
Det är ju det här med pH, de kräver lägre än vad jag har. Skalara tipsade om den oxå, men tyvärr går det nog inte.
Den är fin och stimmar fint, har jag hört.

Jag har nog tänkt mej ytterligare en dvärgciklid så småningom. Har inte bestämt mej för vilken än.
Just nu får Regnsbågsfiskarna bo in sej ordentligt, sen tar jag nya tag.
Dom är jättefina, stimmar fint och snygga.

Men tack för tipsen, ska kolla igenom dem.
#29 - 22 augusti 2006 16:46
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vad kul att du hittade något som lockade fram de andra och som gjorde akvariet sådär som du hade tänkt dig! Å viken go känsla att ha hittat dem alldeles själv! :) Är det praecox? De är ju jättefina![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nitra, här kommer din glass:[/COLOR][/FONT]
#30 - 22 augusti 2006 17:36
Tack Lenmar för hjälpen, jaså är det så den ser ut. ÄR DEN GOD?

Ja, det är Praecox, 6 st. Jag upptäckte när jag kollat in dem ett tag att det troligen är 1 hona och 5 hanar. Det är väl ingen bra mix, va? När jag frågade om kön sa de i butiken att det är svårt att se skillnad vid den åldern. Så han bara skopade upp 6 st. Men jag tycker det syns. Bör jag byta, eller funkar det?

Dom är verkligen vackra och kul. Och fantomerna är verkligen framme hela tiden nu, jätteroligt. Dom tyckte kanske att det blev tryggare när det kom andra fiskar, vad vet jag. Lyckat i alla fall.

Jag laddar upp lite tydligare bilder sen, här jag lyckas få nåt snyggt.
#31 - 22 augusti 2006 19:33
[quote=svea]Bör jag byta, eller funkar det?[/quote]
Köp några fler istället;) .
#32 - 22 augusti 2006 19:46
Jämna par eller fler honor än hanar?
#33 - 22 augusti 2006 19:55
Bra fråga! Är det bäst med fler honor än hanar av stimfiskar? Eller spelar det ingen roll?
#34 - 23 augusti 2006 07:39
Regnbågskunniga!
Vilket är bäst? Flest honor eller jämna par?[?]
#35 - 23 augusti 2006 08:25
Jag tror det kommer att fungera med de du köpt, tror faktiskt inte det spelar någon större roll vilken fördelning man har när det gäller regnbågar (?).
#36 - 23 augusti 2006 08:50
Det är ju det bästa, om jag slipper ta upp nån och lämna tillbaks. Gillar inte att jaga runt efter fiskarna.

Så den ensamma honan kommer inte att bli "utbränd"?:D
Ifs skulle jag kunna köpa ytterligare en hona, så det blir lite fördelat, eller onödigt?:confused:
#37 - 23 augusti 2006 08:53
Jag skulle definitivt skaffa en eller ett par honor till. Det kan iaf inte skada.
#38 - 23 augusti 2006 09:02
Lämna tillbaka någon tycker jag inte du behöver göra, men har du plats så kan du ju lika gärna köpa en hona till. Men jag tror inte det spelar så stor roll...
Av de regnbågsfiskar jag haft/har (Praecox och Boesemani) så har jag haft fler hanar än honor, iofs inte lika "dålig" fördelning som du men ändå (3+2 resp 2+1).

Hoppas du lyckas bättre med dina Praecox än vad jag gjorde ;). Jag tyckte de var känsliga. Men det kan vara så att mitt vatten är för mjukt för dem, men jag vet inte.
#39 - 23 augusti 2006 10:45
Hur mjukt?
#40 - 23 augusti 2006 12:28
Jag har ca 3-4 i hårdhet på vattnet. Många regnbågsfiskar tror jag vill ha lite hårdare vatten. Men de kan ju varit någon annan orsak också, tror dock de är lite känsligare än t.ex. Boesemanin som jag också har. De var ett tag sen jag hade Praecox, men de flesta av mina blev ganska kortlivade tyvärr...
#41 - 23 augusti 2006 13:57
Samma hårdhet som jag har då. Synd om det inte funkar, det är så fina och pigga. Man kan bara hoppas.

Hur viktig är hårdheten egentligen?
Har vi nån hårdhetsexpert här i gänget?:confused:
#42 - 25 augusti 2006 19:06
Nån som vill se vad mina bolivianer gjort i kväll?
#43 - 25 augusti 2006 19:29
Kan jag göra något för att de ska klara av att skydda rommen?
Nattlampa eller vad? Snälla ge mej tips.
#44 - 25 augusti 2006 22:04
Kör gärna med nattlampa. Sen kan det hända att de inte klarar att skydda rommen eller äter upp den själv första gången. Men i såna fall försöker de snart igen :)... Lycka till!
#45 - 26 augusti 2006 10:18
[QUOTE=svea]Nån som vill se vad mina bolivianer gjort i kväll?[/QUOTE]

Vad trevligt Svea :) Ja en svag nattlampa borde hjälpa dem se när någon närmar sig.
#46 - 26 augusti 2006 23:24
Jag hittade den här tråden först nu. Jag är förvånad att ingen föreslog pennfisk.
Bilagor:
#47 - 27 augusti 2006 06:53
Pennfisk! Tack för tipset.
Lite sent nu, men jag ska kolla den.
#48 - 28 augusti 2006 16:17
Nu när jag frångått SA-akvarium funderar jag på om någon barb kan passa i mitt akvarium. Helst då någon som håller till upptill!

pH 7,5, 25-26 grader, 200 liter, 100 cm långt.
Där finns tidigare: 6 regnbågsfiskar, 5 corydoras (ska bli fler), 10 fantomtetra, 2 boliviansk fjärilsciklid.

De jag funderat på är: Barbus nigrofasciatus-purpurhuvudsbarb
Barbus semifasciolatus- mässingbarb (ej guld-)
Barbus rhomboocellatus

Gärna fler/andra förslag. Vad tror ni?
#49 - 28 augusti 2006 20:08
BARBIANER!!!:D
Har ni nåt förslag?[?]
#50 - 28 augusti 2006 20:10
Fembandsbarb, som ska vara en snäll barb och jag såg den i en affär förra veckan och tyckte den var görsnygg!
#51 - 28 augusti 2006 20:11
Eller varför inte Drottningrasbora? Iofs ingen barb, men en väldigt snygg fisk!
#52 - 28 augusti 2006 20:21
[QUOTE=ansjo]Fembandsbarb, som ska vara en snäll barb och jag såg den i en affär förra veckan och tyckte den var görsnygg![/QUOTE]

Yep! Det bor 10 fembandsbarber i mitt Asien-kar. Väldigt fina och trevliga fiskar :p Dock är de överallt i akvariet. Inte bara upptill.
#53 - 28 augusti 2006 23:39
Vill du ha karpfisk vid ytan så leta bland släktena Danio, Devario, Chela, Esomus samt äkta Rasbora (alltså dom med ett längsband - övriga som tidigare hörde till Rasbora har nu flyttats till andra släkten). De flesta Puntius (namnet Barbus brukar man använda för arter från Afrika och Europa fast bägge namnen är egentligen lika fel) håller sig mer i mitten eller mot botten.
#54 - 2 september 2006 18:24
Hej igen
Här kan ni se några (inte så bra!) bilder av mina nya vänner.
Du fick rätt Ansjo!:p
#55 - 3 september 2006 09:28
Jag vill gärna ha lite tips om dessa stiliga fiskar.
Vill de ha mycket fart på vattnet, hur rör de sej i akvariet osv.

Den ene verkar mest stå i hörnan intill filtret, är det normalt, eller bara blyg?
Vad gillar de för mat?
Ni som har skalarer får gärna hjälpa mej på traven.
Tack för det i så fall!
#56 - 3 september 2006 09:33
[QUOTE=svea]Vill de ha mycket fart på vattnet[/QUOTE]

Nej, tvärt om. De är lugna fiskar och gillar relativt lugnt vatten.
#57 - 3 september 2006 09:37
[quote=batski]Nej, tvärt om. De är lugna fiskar och gillar relativt lugnt vatten.[/quote]
Precis, förutom vid lek då de gärna jagar iväg fisk som kommer för nära deras ägg.
#58 - 3 september 2006 09:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vilka snygga skalarer!! De livar ju upp rätt friskt i akvariet!:D Som batski säger så vill de ha ganska lugnt vatten med kompisar som inte härjar runt för mycket. Den som står vid pumpen är nog bara lite ovan vid sitt hya hem så jag skulle inte tro att du behöver oroa dig. Skalarer kan också vara lite dominanta så den som hänger vid pumpen kan ju va lite "svagare" men det kommer ju visa sig om några dagar! Jättesnygga verkligen!! :) [/COLOR][/FONT]
#59 - 3 september 2006 09:46
Det låter ju bra. Jag tror oxå att han/hon är lite försiktig bara, ser inte sjuk ut på ngt sätt.
Hur ser jag skillnad på könen? Det är inte pyttesmå, ca 5-6 cm.
Brukar de gå ner till botten o äta?

Jag undrar oxå om regnbågsfiskarna kanske är för livliga för dem?[B)]

Jag inser att de kommer att äta upp bolivianernas ägg, men det får jag funderar på längre fram.
Och om dom härjar för mycket, ja då...:mad:

Jag hade ju nästan bestämt att inte ha dem pga bråk. Men jag blev så kär i dem på en gång jag såg dem. Det är så fina![:-64]
#60 - 3 september 2006 09:56
Det kan vara lite svårt att se skillnad på dem nu, men om ett tag när de vuxit till sig och kanske börjar leka så kommer du att se skillnaden.
De går ner till botten och tar mat, men det kan ta ett litet tag innan de vänjer sig vid det.
De var fina, dina nya ögonstenar, himla go färg!
#61 - 3 september 2006 10:08
Tack för det! De flesta skalarer är antingen randiga eller "prickiga", fläckiga. Dessa lyser verkligen upp akvariet.

Nå, vad tror ni om regnbågarna, är det ett olämpligt sällskap? Jag var lite tveksam pga dem.
#62 - 3 september 2006 10:10
Skulle knappast tro det. Den enda nackdelen jag kan se är om de är väldigt snabba när du matar fiskarna så skalarerna inte hinner med. Men de får lära sig att bli hetare på gröten när det vankas mat.
#63 - 3 september 2006 10:14
:D :D
Just så, de får se hur det går till i verkligheten.
Ok, då kan jag vara lugn (ett tag!).

Om jag läser vad Lenmar skrev innan i den här tråden så kommer väl andra tider med skalarernas lek!:mad:

Nu ser de i varje fall hemskt timida ut, lugnt o fint och vackert.
#64 - 5 september 2006 19:12
Jag rapporterar här lite om mina skalarer.
Den som stod i hörnan har börjat se sej om, i morse simmade de båda runt flera timmar. Det är ju hemskt kul att de verkar att trivas.

Men den ene som från början endast stod i hörnan verkar vara väldigt försiktig och tar maten väldigt långsamt. Nästan så det inte är nåt kvar när h*n bestämt sej för att äta.

En ny bild, svårt att fånga dem. Även om de inte är snabba så rör de sej hela tiden!
#65 - 5 september 2006 19:20
Jag har aldrig varit någon "scalare-människa" :rolleyes: , men dessa två har jag förälskat mig i! :)

Dom är verkligen vackra! Lycka till med skönheterna!!! :p
#66 - 5 september 2006 19:29
Tack! De är tydligen inte så vanliga enl butiken. Men väldigt fina.
Jag har inte heller varit så där förtjust i skalarer, men jag föll pladask![:-64]
#67 - 5 september 2006 20:02
Ni som har/har haft skalarer.
En fråga om ögat: på mina ser ögonen ut som knappar som sitter ditsatta utanpå i efterhand![:O]

Ska det se ut så? Inga andra fiskar som jag har, ser ut så!
Det ser inte sjukt ut, men konstigt!
#68 - 5 september 2006 20:14
Off topic: är det pistia du har som flytväxter? Är de lättskötta tycker du?
#69 - 5 september 2006 20:27
Ja, den ena är pistia - musselblomma och den andra är Limnobium laevigatum.

Jag har haft dem ca 3 veckor och det är inga problem. Dom flyter omkring och är fina. Skalarerna gillar att nafsa i dem. Jag tar bort ett o annant gult blad ibland, inget annat.
#70 - 5 september 2006 20:31
Jag tyckte jag kände igen pistians fina rötter :) Jag har några små pistia i mitt omstartade AS-akvarium. Hoppas de klarar sig.
#71 - 5 september 2006 20:42
De är rätt snygga när de seglar omkring.
Limnobium har mera raka stängler som hänger ned. Snyggt oxå.
#72 - 5 september 2006 23:35
Ja jag tycker också att limnobium är väldigt snygga växter. Hur sköter du dem? Göder du med nånting?
#73 - 6 september 2006 07:21
Akvariet är rätt nystartat (juli) och växterna har som sagt varit där ca 3 veckor. Jag har inte PMDD i det akvariet, jag häller i lite TMG vid vattenbyte.
Så mina erfarenheter är inte så långa. Men de ser ut att trivas.

Nån sån vill kommentera om ögat på skalarerna?
#74 - 6 september 2006 07:55
svea skrev:
Ni som har/har haft skalarer.

En fråga om ögat: på mina ser ögonen ut som knappar som sitter ditsatta utanpå i efterhand![:O]

Ska det se ut så? Inga andra fiskar som jag har, ser ut så!

Det ser inte sjukt ut, men konstigt!

Många cichlider har ögon som ser ut så - mer eller mindre. Till de mer extrema hör påfågelcichliderna. Hade det varit en annan art hade man kunnat tro att de hade tumörer bakom ögonen...
#75 - 6 september 2006 10:08
Det finns ju bla vinkeltetror & bilbuksfiskar och dom håller sig både i det mellersta och i det övre skicktet av akvariet.

Hälsningar Anneth

Annons