Vad skall jag göra med ynglen ?

#1 - 23 februari 2004 19:11
För ett halvår sedan fick våra Praecox yngel och 7 st överlevde i ett yngelkar och de är nu rätt så stora.

Men vad händer om några av de 7 ynglen skaffar barn ? alla är ju syskon så blir det inte inavel då ?
Skall man sära på ynglen nu när de börjar bli stora eller hur brukar man göra ?

Och isf. hur skall man göra rent praktiskt.. det blir en himla massa akvarier i lägenheten då , särskilt som våra platys och guppy vi har i ett annat akvarium troligtvis skaffar ungar snart.

Tacksam för svar.
#2 - 23 februari 2004 20:37
Har tyvärr inget svar på din fråga, men vill grattulera till kullen!
En fråga till dig, hur gjorde du? Jag vill själv ha yngel av mina Praecox, har du några bra tips?
#3 - 23 februari 2004 20:44
Ja jag har tips som jag tycker är bra , :-) de funkade för oss iaf.

Vårt akvarium är 97 liter stort och vi fick med en pump som heter fluval2 och den pumpen flyttar ca 360 liter per timma om jag inte mins fel , med en sådan pump är det nog lätt att lyckas men man får aldrig till det så där jättemysigt för praecox tycker jag.

Så vi bytte pumpen till en fluval 1 så att vattnet vart mindre strömt , sedan la vi ut lite javamossa på lugna lite mörkare ställen i akvariet och höjde temperaturen från 25 grader till 26 grader , efter någon vecka såg man att 2 praaecoxar jagades lite och busade
sedan såg vi ett litet yngel (pyttelitet) så då flyttade vi all javamossa som var full med yngel till et litet 45 liter yngelkar med samma vatten från det stora karet och med samma temperatur , använde då en fluval1 som var tätad i utblåset så att vattenströmmen vart minimal , borrade hål iutblåset och tätade med lite filtervadd.

Sen matade vi med liquifry och efter nån vecka med pyttelite fryst foder för praecoxens yngel växer mycket olika fort , idag är en del vuxna medans andra är lite mindre.

lycka till.
#4 - 24 februari 2004 15:07
hej du med ynglena! Är det neonregnbågar du talar om? Har du tänkt att behålla alla, el. intresserad av att sälja...
#5 - 24 februari 2004 15:28
Jag vill att mina regnbågar också ska få yngel [:-118]

Men ett stort grattis till kullen!!
#6 - 24 februari 2004 16:03
praecox = neonregnbåge.

Denna kull behåller vi alla av då de redan är 6 månader gamla , när det blir en till kull kan vi sälja dom till djurvän.
#7 - 25 februari 2004 11:27
Grattis till kullen.. kul att höra tt det lyckas!!
även jag är sugen på att försöka odla praecox men vet inte riktigt hur jag ska göra... har oxå ett kar på ca 100 liter där jag även har andra fiskar i.. det ser ut som om de leker men rom det hittar jag inte.. misstänker att mina andra fiskar har smörgåsbord..
Har ett 54 liters kar där jag har 15 guppy yngel o 2 stackars platy yngel i, funderar på om man kan ha det som lek kar... vad tror du??? än så är inte guppy ynglen så stora, frågan är om man vågar låta rommen kläckas där??
Råd och tips tas emot med tacksamhet
mvh M.

Annons