Vad skall jag göra med detta?

#1 - 1 juli 2008 12:29
fick med ett litet minikar idag som ja inte har ngn aning om va ja skall göra med.. har ni några ideer och kanske inspiration??

mått: L40xH22xD17.5
dvs ca 15liter..
#2 - 1 juli 2008 12:57
Jag får väl bli den första som säger "räkkar" :D
#3 - 1 juli 2008 13:14
Gambas..
#4 - 1 juli 2008 13:15
heeke skrev:
Jag får väl bli den första som säger "räkkar" :D

jo.. brukar låta så :D hehe.. lite fler konkreta kanske udda ideer??
#5 - 1 juli 2008 13:17
Ibanez skrev:
jo.. brukar låta så :D hehe.. lite fler konkreta kanske udda ideer??

Syrsor, haha!:D
#6 - 1 juli 2008 13:19
finns väll inte så många udda idéer. kanske en kampfisk, fasst den kommer nog inte må så bra där i. men jag vet inte
#7 - 1 juli 2008 13:21
Naugthy skrev:
finns väll inte så många udda idéer. kanske en kampfisk, fasst den kommer nog inte må så bra där i. men jag vet inte

Med tanke på vad kampfiskarna brukar hållas i i affärerna så är ibanez kar rena Nilen;)
#8 - 1 juli 2008 13:26
aa ifs
#9 - 1 juli 2008 13:30
NIC skrev:
Gambas..

hehe.. ja sa något annat än räkor inte ett annat ord för det haha..

sjöhästar?? undrar om det går att ha detta som saltkar :D
#10 - 1 juli 2008 13:41
Ibanez skrev:
hehe.. ja sa något annat än räkor inte ett annat ord för det haha..

sjöhästar?? undrar om det går att ha detta som saltkar :D

Aha... Måste ha missförstått... [:o]
Vandrande pinnar e ju alltid en hit... :p
#11 - 1 juli 2008 16:00
Det går lätt att göra till salt... men säg inte att jag inte varnar dig... det är sjukt beroendeframkallande :D:D

Sjöhästar går det däremot inte till, det ska du nog satsa på minst 10 gånger större för.
Men några snäckor och en korall eller två kan du nog ha däri, även om jag misstänker att det kommer bli väldigt instabilt med både temperatur och vattenvärden.

Jag skulle nog göra någon form av nano-scaping i stil med de småburkarna som Kjaer la upp en tråd om för några dagar sen.
#12 - 1 juli 2008 16:13
Odla artemia till vuxenstorlek. Eller varför inte en burk hyalellor.

//C
#13 - 1 juli 2008 16:23
hmm.. det lutar ju åt detta.. eller ha det som rent yngelkar förmodar jag.. klart.. vandrande pinnar har man ju haft o de är inte så superroande haha :D hade dom i en kaffeglasburk.. hehe.. (inovativ ungdom)

har aldrig haft gambas så det får nog troligtvis bli det..

om jag har mossa över hela botten och rikligt med snabbväxande växter på baksidan (dum fråga följer) behövs filterpump då för räkor??
#14 - 5 juli 2008 19:22
Gör som Heeke på sin avatar!
#15 - 5 juli 2008 22:02
vad är gambas? och vandrande pinnar är äckliga när dom är runt 10 cm långa. och om dom smiter och lägger ägg nånstans i huset så får man 10 000 små vandrande pinnar i huset.[xx(]
#16 - 6 juli 2008 09:37
Ibanez skrev:
fick med ett litet minikar idag som ja inte har ngn aning om va ja skall göra med.. har ni några ideer och kanske inspiration??

mått: L40xH22xD17.5

dvs ca 15liter..

Gör det till et växtkar med några neontetror i, det skulle jag gjort iaf.
#17 - 6 juli 2008 09:40
MAdden skrev:
Gör det till et växtkar med några neontetror i, det skulle jag gjort iaf.

jo.. det blev ett temporärt rökkar med lite växter o mossa :) tänkte ha det sen smo yngelburk för mina skalarer.. låter det sunt?? det är trots allt bara 15liter..

ps. (gambas betyder räkor el. jätteräkor på spanska) ds..
Bilagor:
#18 - 6 juli 2008 12:15
räkkar ja, skalare yngel nej:) vad du än ska ha det till tycker jag du ska ha filtrering...
#19 - 6 juli 2008 12:43
åheim skrev:
räkkar ja, skalare yngel nej:) vad du än ska ha det till tycker jag du ska ha filtrering...

filterring?? är karet för litet för skalaryngel då eller :(
#20 - 6 juli 2008 13:19
Ibanez skrev:
filterring?? är karet för litet för skalaryngel då eller :(
alltså filter och pump! ja det är alldeles för litet, dels för att upprättahålla en bra biologisk balans för att ynglen ska må bra och man matar också yngel ganska kraftigt och 15L vatten klarar inte det! sen drabbar det deras naturliga tillväxt sen kan de gå med föräldrarna i huvudkaret och med lite träning så är skalarer väldigt bra föräldrar:)
#21 - 6 juli 2008 13:33
åheim skrev:
alltså filter och pump! ja det är alldeles för litet, dels för att upprättahålla en bra biologisk balans för att ynglen ska må bra och man matar också yngel ganska kraftigt och 15L vatten klarar inte det! sen drabbar det deras naturliga tillväxt sen kan de gå med föräldrarna i huvudkaret och med lite träning så är skalarer väldigt bra föräldrar:)

hmm.. helt sannt.. nä de var fantastiska föräldrar i ca en vecka.. en var de bara borta.. hmm.. nogon tänkbar anledning??

hur stort e idealkaret??
#22 - 6 juli 2008 22:43
Ibanez skrev:
jo.. det blev ett temporärt rökkar med lite växter o mossa :) tänkte ha det sen smo yngelburk för mina skalarer.. låter det sunt?? det är trots allt bara 15liter..

ps. (gambas betyder räkor el. jätteräkor på spanska) ds..

Ok, så det bev ett räkkar då. När jag såg ditt kar kom jag att tänka på detta akvarium :http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=164&Itemid=103

Ps. Jag vet att Gambas betyder jätteräkor på Spanska, jag kom hem från Spanien i förrgår efter en vistelse på 2 veckor ungefär.
#23 - 6 juli 2008 22:47
MAdden skrev:
Ok, så det bev ett räkkar då. När jag såg ditt kar kom jag att tänka på detta akvarium :http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=164&Itemid=103

Ps. Jag vet att Gambas betyder jätteräkor på Spanska, jag kom hem från Spanien i förrgår efter en vistelse på 2 veckor ungefär.

grymt kar.. har oxå tänkt (sen när växterna växt till sig) inte ha ngn pump..

hehe.. det va en som fråga va det betydde så.. :) oo.. var i spanien?? mycket god mat antar ja.. hehe..

adelante..

Annons