Det ända jag hällt i mina akvarier sedan 1965 som inte varit vatten, mat, eller mediciner är växtgödning och järnpreparat också det för växtnäringen.
Måhända några av alla dessa vattenberedningsprodukter är bra, vad vet jag som inte använt dem... men jag kan tycka att de generellt känns onödiga.
Lika onödiga som "light chips" eller koffeinfritt kaffe. Möjligen kan alkoholfri snaps till den ickesalta julsillen kännas onödig också.
Både Sera och Tetra och kanske också JBL har något som de kallar för "Humustillägg" eller likande namn. Jaha... jättebra och jättedyrt. Vad är det för fel med att filtrera vattnet över vanlig ogödslad trädgårdstorv, eller ha en nätpåse eller damstrumpa med torv i akvariet?
Det finns också ett medel som tar bort ytspänningen på vattenytan, jag har aldrig förstått varför man inte skall ha någon ytspänning, men några få droppar diskmedel (sic!) eller ännu hellre grönsåpa gör samma jobb.
Sedan finns det medel med bakteriekulturer att använda i ett nystartat akvarium, jodå, ett jättedyrt sätt att skaffa mikroorganismer på. Kanske bra för dem som inte har något annat akvarium eller någon akvariekompis, för om man har det så "lånar" man litet filermaterial, litet sand/grus eller några liter vatten från ett akvarium som varit igång ett tag och vips har man en population med lämpliga mikroorganismer.
Sedan finns det medel som har antibakteriell inverkan, alltså sådana medel som tar död på mikroorganismer... jaha igen då alltså, tänk vad mycket jag som helt oerfaren akvarist inte vet.
Kanske jag vet allt, eller iallafall något mer den dagen jag sitter på hemmet och då förhoppningsvis ännu inte alzemern´ slagit till på allvar. Nåväl dessa antibakteriella medel som ofta färgar vatten och silikonfogar blåa eller gröna... kan vara bra och ovärderliga i yngelakvariet, men knappsats i ett sällskapsakvarium, där man vill ha bakteriekulturer.
Klorborttagningsämnen finns det också. Ok, klor i akvariet är ju inte bra, fiskarna kan ju få rivsår...
Men gör som så att du med exempelvis handduschen i badkaret kraftigt spolar upp kallt vatten i en hink, låt den stå en stund tills bubblorna försvunnit, så är också kloret borta, gammalt akvaristknep.
Spårämnen finns det också att köpa i liten plastflaska... Men du, tag reda på vad vattenverket i just din kommun levererar i din vattenkran, jag ger mig tusan på att det som fiskarna behöver finns även i dricksvattnet. En del VA-verk i vissa kommuner har sådana uppgifter på sin hemsida.
Sedan såg jag i en affär att det fanns ett preparat som gav fiskarna bättre färger, någon slags vitamin... På burken fanns det en neontetra som verkligen gjorde skäl för namnet... Jag tror ju att det är bluff, men helt säker är jag ju inte. AD-droppar som man ger till bäbisar kanske gör lika stor nytta, dessa finns på apoteket och kostar inte så värst mycket. AD vitamin ersätter sådant som man annars får från solljuset och inte från lysrör.
Ibland gör jag egen fiskmat, och då blandar jag i litet AD, men allvarligt talat vet jag inte om det gör någon nytta på fiskar.
För att då återgå till lightchipsen och det koffeinfria kaffet så känns det som om dessa akvarietillbehörsmakare vill skapa nya marknader där oroliga och oerfarna akvarister tvingas köpa saker och ting som de inte behöver... Man åberopar då inte blodfetter eller "vad-nu-koffein-är-farligt-för" utan sådana åkommor som akvariefiskar kan tänkas drabbas av...
Men det kan ju finnas någon liten plastflaska som även jag behöver, vad vet jag, som aldrig kollar vad marknaden har att erbjuda här.
Däremot säger jag egentligen ingenting om mediciner att behandla fiskarna med.
Men det finns ju lösningar på alla slags problem, även på sådana problem som knappast ens existerar.