Vad ska man välja för ytterfilter?

#1 - 3 juli 2004 12:14
Jag och min sambo ska sätta upp ett 375-liters malawikar. Jag undrar vad ni rekommenderar för ytterfilter till det?
#2 - 3 juli 2004 12:20
Ett ytterfilter som är bra och billigt är Eheim 2217 (1000L/h).

Jag kör själv med en Eheim 2217 och en Eheim 2213 (660L/h). Jag har precis startat om mitt akvarium efter bakgrundsbygge och har nu filterkammare där jag även har 2st Powerhead. En Aquaclear 3000 som pumpar 1100L/h och en Aquaclear 301 som pumpar 660L/h.

Nu är det drag i akvariet och det verkar gillas av mina mbunas...

Om ni endast skall ha ett ytterfilter och inga powerhead (för stark cirkulation) så bör ni kanske ta en större pump än Eheim 2217.
Jag kan dock starkt rekommendera Eheim´s ytterfilter framför andra alternativ...
#3 - 3 juli 2004 14:26
Hej!

Oj, här kommer fluval eller eheimsdiskussionen igen.
Det finns massor att läsa om fluval mot eiheim här på zoopet forumen, om ni använder sökfunktionen.

Min reflektion är att prisskillnaden speglar kvalitetsskillnad.
Eheim är som en mercedes. Och fluvalen som en volvo.
Båda renar vattnet lika bra, men den ena är lite tystare och bättre att hantera. Medan den andra är lite billigare.

Själv har jag inget köpt ytterfilter så jag lämnar med varm hand över diskussionen till dom med mer erfarenhet.

Urban
#4 - 3 juli 2004 15:31
Jag kör på 1st Eheim 2217 till mitt 375-liters har dock mest tetror i det fast väldigt många, och det funkar kanon, tänk bara på att köpa till dubbelkranar och sätta vid pumpen så är det lättare att ta bort den vid rengörning.

Annons