Vad ska man välja?

#1 - 9 april 2006 09:42
Vi ska starta ett 540 liters malawikar, och vill ha ljust bottensubstrat. Faxegrus har vi varit inne på länge, men nu visar det sig att marmorkross är hälften så dyrt! Men marmorkross blir tydligen inte så snyggt efter ett tag, och det är väl ganska vasst (inte så bra med tanke på att malawiciklider gräver en del)...vad ska man välja?
#2 - 9 april 2006 10:06
Tänk på att vitt eller mycket ljust bottensubstrat kan lätt bli grönt av alger efter ett tag :)
#3 - 9 april 2006 10:11
sen brukar folk säga att fiskar lätt blir stressade o skygga och inte färgar ut helt när det är ljus botten.
men ja vet inte. de råder ju delade meningar om de
#4 - 10 april 2006 01:19
När jag köpte mitt 540 L medföljde vitt marmorkross och jag rekomenderar det INTE...bara längtar till jag har tid och lust att tömma hela burken så jag får byta bottensubstrat. Botten är ständigt grön av alger och sughäverten biter inte på detta. I mitt 200 L kar med eng. sjösten är det dock inga problem. Att botten är grön av mumsiga alger är ingenting malarna bryr sig om, misstänker att det är för vasst. Malarna hänger endast på inredning och glas. Dessutom tillkommer det faktum att fiskarna inte har sina rätta färger. Har tom skänkt bort exemplar till vänner då jag tyckt de varit så färglösa, men se...den "färglösa trewavasehanen" bidde SÅ vacker i sitt nya kar. De enda malawi som görs rättvisa är "pearlarna" men så är de oxå vita. Kan rekomendera dig att lägga ut en extra slant för annat grus....
#5 - 10 april 2006 07:49
Jo, har ju hört både det ena och det andra om utfärgningen, men jag rådfrågade på vår akvariebutik här i stan, och de sa att det inte var någon större skillnad, så länge de har bra gömställen och revir och sånt. Sen ska vi ju kontra med mörk inredning i övrigt, både bakgrund och stenar är mörka... Så det blir nog faxegrus iallafall...:)

Annons