vad ska man göra???

#1 - 14 februari 2010 22:32
jag fick in vita prick sjukan i mitt 500 liters kar med 4a nya oscar ciklider o då fick alla mina fiskar sjukan förutom pansarmalar o ancistrus, jag köpte punktol o testade med det höll på med det i 6dagar men prickarna bara minskade lite för att sen komma tillbaka testade då att köpa exit istället o hade i det i 4a dagar o samma där prickarna minskade men har nu kommit igen, jag tror f.n jag ger upp nu o avlivar dom sjuka fiskarna o tömmer karet o i med nytt vatten som får stå i 1-2veckor o sen köper nya firrar. några pansarmalar dog av medicinen med. vad ska man göra?
#2 - 15 februari 2010 07:28
Fortsätta medicineringen då sjukdomen kan vara lite enveten att bli av med, och inte ge upp.

Vad har du för temp i karet?
#3 - 15 februari 2010 08:15
Vissa stammar är mer motståndskraftiga o då behöver man köra exit i flera dagar. http://www.eshalabs.eu/pages_zweeds/product_zweeds.html?zoom=2 Klicka på utökad produktinfo.
#4 - 15 februari 2010 11:46
där står att man ska behöva tre dagar med exit men jag har kört 6dagar med punktol och 4dagar med exit o ändå har det inte försvunnit. jag har 25grader i karet normalt men höjde till 27 när jag började med punktol för det stod på!
#5 - 15 februari 2010 11:47
fiskarna har dessutom fått lite svullna ögon o en grå hinna på halva ögonen o är inte så pigga!
#6 - 15 februari 2010 15:28
låter inte kul alls :(
skoj att se nån mer med samma namn, jag heter Carl-Philip ;)
#7 - 15 februari 2010 22:10
nej det är segt som bara den. haha ja de är inte särskilt vanligt o heta de inte!
#8 - 16 februari 2010 16:05
Carl-Filip skrev:
nej det är segt som bara den. haha ja de är inte särskilt vanligt o heta de inte!

ne inte direkt ;)

hur går det med dina fiskar?
#9 - 16 februari 2010 16:27
När vi hade vita prickar så blev vi inte heller av med dom direkt, men sedan köpte vi Protozin och då hjälpte det.
#10 - 17 februari 2010 10:03
några till dog så jag avlivade dom få som var kvar utom malarna för dom verkar inte ha fått sjukan så dom flyttade jag till ett mindre kar så länge. och så har jag tömt hela akvariet på vatten o slamsugit en del på botten o rengjort filtret tänkte att det får stå tomt nu ett tag så borde ju parasiterna dö av sig självt.

Annons