Vad ska KH ligga på ?

#1 - 10 augusti 2008 18:44
[FONT=Arial]Hej!
[/FONT][FONT=Arial]
Läste en artikel här på zoopet. Där står det att ett högt KH har bättre buffringsförmåga. Jag har ca [/FONT][FONT=Arial][SIZE=2]3[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=#000000]°d - 6[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=#000000]°d KH, i kranvattnet enligt JBL:s 5/1 sticka. Jag har en liten aning högre KH i akvarierna, men inte mkt. Är detta farligt för fiskarna eller ?

Jag gör ca 25% vattenbyte varannan vecka i båda akvarierna. Och doserar en liten mängd grovsalt och vattenpreparatsmedel för mängden vatten jag bytt.[/COLOR][COLOR=#000000]
[/COLOR]
[/SIZE][/FONT]
#2 - 10 augusti 2008 19:45
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=168&Itemid=88

det mesta du behöver veta helt enkelt.. och varför..
#3 - 13 augusti 2008 12:31
Där står inte
1 vilka KH som är höga resp låga, och vilka som är lämpliga, och vilka som är direkt olämpliga (åtm. inte höga värden)
2 Hur man gör för att bibehålla samma låga pH, om man till exempel har ett SA. Vilket KH, och hur gör man, skall man hamna på för att behålla pH 5,5 lr liknande och samtidigt ha OK buffring?
3 Hur man, i praktiken, höjer eller sänker pH och bibehåller OK buffring.

Någon som vill reda ut detta? har försökt i 2 månader.

Jag förstår kemiska begreppen, i alla fall när jag skall bereda mitt tanganyika-kar. jag undrar över fiskarnas förmåga att leva och trivas i olika vatten. Jag undrar även hur man fixar SA-vatten på bästa sätt.

J
#4 - 13 augusti 2008 12:40
johag86 skrev:
Där står inte

1 vilka KH som är höga resp låga, och vilka som är lämpliga, och vilka som är direkt olämpliga (åtm. inte höga värden)

2 Hur man gör för att bibehålla samma låga pH, om man till exempel har ett SA. Vilket KH, och hur gör man, skall man hamna på för att behålla pH 5,5 lr liknande och samtidigt ha OK buffring?

3 Hur man, i praktiken, höjer eller sänker pH och bibehåller OK buffring.



Någon som vill reda ut detta? har försökt i 2 månader.



Jag förstår kemiska begreppen, i alla fall när jag skall bereda mitt tanganyika-kar. jag undrar över fiskarnas förmåga att leva och trivas i olika vatten. Jag undrar även hur man fixar SA-vatten på bästa sätt.



J



Det stämmer ju faktist, lite det spåret jag var ute på, dum som man är så skrev jag inte det.
#5 - 13 augusti 2008 13:27
Börja med att slänga stickorna eftersom dom är erkänt missvisande, köp dropptest, varför saltar du och varför så länge mellan vattenbytena?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 augusti 2008 13:45
Vilka fiskar har du i akvariet?
#7 - 13 augusti 2008 14:06
Kan nån säga mig vad ett bra kH för dessa fiskar är: kuhlii, otocinclus, sewellia lineolata och guppy?

Köpte ett kH test men fattar inte varför jag la ut pengar på de eftersom de inte verkar så viktigt.

Har kH 5 i akvariet, vet ej om de är bra eller dåligt. Står inget om de på kH kartongen eller lappen jag fick med. Lite surt, köpte de bara för att bestämma vilket PMDD jag ska köpa.
#8 - 13 augusti 2008 14:17
Hittar inte tillbaka till original inlägget från Lasse så jag får kopiera från min kopia jag sparat. Detta är enligt min mening det bästa och mest trovärdiga som någonsin skrivits på zoopet angående pH och Kh.

Hoppas du inte misstycker Lasse[:o]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Om du en längre tid har ett pH under 7 och inte har haft ett av karbonatsystemet orsakat KH på ca 4 så är det stor risk att nitrifieringen har stoppat av och att du fått en ansamling av ammonium. Sätter du då till bikarbonat så höjer du pH och riskerar därmed att farlig ammoniak bildas (ammonium/ammoniak är två sidor av samma mynt och det är pH som bestämmer förhållandet mellan dom).[/FONT][/COLOR]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Någonstans kring 7,3 - 7,4 troligtvis[/COLOR][/FONT]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Min erfarenhet är att så fort du tillför något som skall försura så tär du på karbonatsystemet och minskar innehållet av bikarbonat/karbonater. Det enda sättet att pH sänka utan att påverka negativt karbonatsystemets innehåll av bikarbonat/karbonat är att använda koldioxid. Koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonat är olika sidor av samma pyramid. pH sänkningen när du tillför koldioxid är i själva verked orsakad av att jämnvikten mellan dessa fyra tillstånd hos koldioxiden förskjuts och systemet försöker att balansera jämnvikten med bildandet av mer bikarbonat/karbonat. Tillförsel av koldioxid höjer alltså den del av KH som beror på karbonatsystemet! Varför skall man ha ett utgångsvärde på ca 4 vad gäller det KH som orsakas av karbonatsystemet (f-n - Azur vi måste komma på något bättre uttryck för detta) då. En orsak har jag nämnt - nitrifikationssystemets funktion. Dels så innebär hela processen att vätejoner frisläpps men karbonater förbrukas också på grund av att bakterierna behöver oorganiskt kol i form av karbonater för att tillväxa. Finns inte det så stoppas tillväxten och ammonium anrikas! En annan viktig sak är också att i akvarium där man inte kör med koldioxid så kommer fotoperiodens konsumtion av koldioxid bli så kraftig (om det finns växter) att pH påverkas uppåt. Detta beror på att den koldioxid som förbrukas till största delen ersätts med att karbonat/bikarbonat går över till koldioxid. Detta är pH höjande. Vid låga nivåer av bikarbonat/karbonat kan det bli väldiga svägningar mellan dag och natt. I ett välväxt akvarium kan det röra sig om ett par tre pH enheter. Att utgå från ett innehåll av bikarbonat/karbonat motsvarande ett KH på 4 jämnar just ut dessa svägningar. I saltvatten där denna typ av KH är ca 7-10 så brukar pH svägningarna var någon halv enhet bara - och då är det inte dåligt med ljus som används. I den perfekta av världar så ligger du på ditt 6,8 - saker och ting är stabilt osv. Akvarie är inte den perfekta av världar! Man måste kompromissa! Det är mycket viktigare för fiskarna (och andra innevånare) att ha ett ganska stabilt pH och stabil nedbrytning och omvandling. Mycket viktigare är ett visst pH! Vill du ha ett stabilt vatten med alla processer fungerande och ett pH på ca 6,8 då återstår bara att investera 2 - 3000 kronor i en pH justerande koldioxidanläggning. Alla andra "snik" lösningar som jag känner till att sänka pH påverkar innehållet av bikarbonat/karbonat och äventyrar åtminstone nitrifikationes funktion. Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakadt KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite övertaskade av vad som händer![/COLOR][/FONT]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Långt inlägg - klarnade det Batski[/COLOR][/FONT]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Viktigt att veta är också att jag tar upp det här med Batski på grund av att han har problem och behöver göra en ändring. Alla ni som inte har dessa problem - ändra inte nu eftersom jag (eller någon annan) har skrivit ovanstående. Själva vitsen med vad jag skriver är att man skall försöka ha så stabilt som möjligt. Har ni inte problem så ändra inget förrän de börjar dyka upp![/COLOR][/FONT]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Jämför inte naturen och akvarium - det går inte. När vi bestämmer oss för att ha fisk i akvarium så måste vi göra kompromisser. Ute i naturen så är ett vatten som Amazonas stabilt även om pH är under 6. I akvarium får man inget stabilt vatten om man mixtrar och försöker hålla det under 7 om man inte använder koldioxid. Jo - man kan få det om man går tillbaka till det akvarieböckerna skrev på 50 talet om vikten av att i n t e byta vatten. Ett vatten skulle på den tiden vara kraftigt gulfärgat och gammalt vatten såldes för dyra pengar.[/FONT][/COLOR]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Vad jag försöker säga är att det är bättre att inte mixtra med vattnet än att gå genvägar och sänka pH med olika syror och fosfatbuffrar. Anser man att pH är oerhört viktigt så skall man köra med koldioxid och en pH givare för dosering.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Verdana][COLOR=black]I de inlägg som har gjorts här så blandas pH begreppet ihop med vattnets innehåll av mineraler och salter. Vad gäller äggskalmembranens känslighet så är de inte pH känsliga men kalciumkänsliga. Det går att ha ett vatten med högt pH utan kalcium - likadels så går det att ha ett lågt pH med kalcium. Sen är det en sak att i naturen är innehållet av kalcium oftast relaterat till pH eftersom det i naturen oftast är sönderfallet av kalksten i kalcium och karbonater som orsakar det högre pH:t (karbonaterna är ansvariga). Men än en gång - akvarium är inte naturen.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Till frågan om nitrifikationen. Nitrifikationsbakterierna är helt beroende av karbonater i vattnet som kolkälla för sin tillväxt. Än en gång - det är inte pH som styr - utan innehållet av karbonater. Det går att få nitrifikation i pH under 7 om vattnet innehåller karbonater och den enda metoden för att uppfylla båda dessa krav är att använda koldioxid som pH sänkare och buffra upp vattnet med lite bikarbonat först. (karbonatorsakad KH bör vara kring 4) Annars blir det en ansamling av ammonium i vattnet. Så länge pH ligger lågt är detta iofs ingen fara men skulle pH plötsligen stiga över 7 kan livsfarlig ammoniak bildas som slår ihjäl fiskarna. Det var detta som ledde akvaristerna på 40 och 50 talet att helt undvika vattenbyte utan lät fiskarna gå i en soppa av vatten och ammonium (plus lite till)[/COLOR][/FONT]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Än en gång - det är inte pH som är det viktiga utan de ämnen i vattnet som just i ert vatten gör pH till vad det är. Jag vet att detta har sagts på Zoopet i minst 5-6 år och det är märkligt att budskapet inte fastnar.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Ni som är bekymrade och vill ligga nära naturen med ert pH - använd koldioxid och försök inte ta några genvägar. [/COLOR][/FONT]

[FONT=Verdana][COLOR=black]Till diskusfrågan - drd - om Tropfrog har krökat så har Steinker snott hela systembolagets förråd för han odlar nämligen sina diskusar i pH kring 8 och ett GH kring 10.[/COLOR][/FONT]
#9 - 13 augusti 2008 14:22
Gaffel skrev:
Börja med att slänga stickorna eftersom dom är erkänt missvisande, köp dropptest, varför saltar du och varför så länge mellan vattenbytena?


Jasså ? Eftersom dom kostar en smärre förmögenhet :/ Dropptesten är ju inte mkt billigare dom heller, och när man har typ 6 mil till närmsta affär så kan jag inte innförskaffa dropptest på någon månad.[B)] Varför jag saltar kan jag inte ge ett bra svar på, men eftersom det ändå är så lite kan det ju knappast göra någon skada ? Anledningen till att jag gör vattenbytena "sällan" är dels för att jag inte orkar och dels för att jag anser att fiskarna inte beter sig något annorlunda som tyder på att de inte trivs.

Vilka fiskar har du i akvariet?


Kh:t är något högre i akvariet än på kranvattnet.

I 136L har jag:

2 Mosaikguramis
1 Regnbågshaj
1 Paletciklidhona(ska införskaffa 1 hane om några dagar)
2 Guppy
runt 5 röda- och 4 svarta fantomtetror
1 Ancistrus mal

I 125L har jag:

1 Fullvuxen Mosaikgurami
2 Scalarer( jag letar för närvarande efter ett 540L akvarium)
4 Silverhajar
2 Praktbotior(fick dom av syrran, därför de bara är 2 st)
ca 5 st fantomtetror
1 Albinomal
1 Platy(Då den andra dog)

Jag vet att mina akvarier är för små. Å att det är riktiga fisksoppor, men jag kan inte rå för det då jag köpte fiskarna för utseendet. [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 13 augusti 2008 14:25
beerzon skrev:
Kan nån säga mig vad ett bra kH för dessa fiskar är: kuhlii, otocinclus, sewellia lineolata och guppy?



Köpte ett kH test men fattar inte varför jag la ut pengar på de eftersom de inte verkar så viktigt.



Har kH 5 i akvariet, vet ej om de är bra eller dåligt. Står inget om de på kH kartongen eller lappen jag fick med. Lite surt, köpte de bara för att bestämma vilket PMDD jag ska köpa.

Skulle nog vilja påstår följande
1/ Om inte KH ligger på minst 4 är risken stor att det är ett instabilt vatten. Så ett bra KH skall ligga på 4 eller över oavsett vilka arter man har.
2/ I övrigt så är PH det mest intressanta. Kolla på de fiskar du har vilket pH de föredrar.
Har man extremt survattenkrävande arter så kan det vara svårt att få ner pH tillräckligt om man har ett KH på 4 eller över, men om man man inte skall odla på dom så är det oftast inget större problem.
#11 - 13 augusti 2008 19:05
Så med andra ord så kan ajg, när jag har KH på strax över 2, öka det till 4-5, i mitt SA, för att fiskarna skall må bättre, och ändra så fort jag märker att det sjunker? Vattenbyte en gång i veckan borde väl hjälpa, när mitt kranvatten är pH 8,2.

J

Otroligt bra svar, förresten, skriver ut det nu och sätter upp det på min vägg. =)
#12 - 13 augusti 2008 19:24
johag86 skrev:
Så med andra ord så kan ajg, när jag har KH på strax över 2, öka det till 4-5, i mitt SA, för att fiskarna skall må bättre, och ändra så fort jag märker att det sjunker? Vattenbyte en gång i veckan borde väl hjälpa, när mitt kranvatten är pH 8,2.


Svar JA:D

Ditt recept är perfekt och överenstämmer med mina vatten värden och hur jag gör!

Roligt att du "orkade" läsa och förstå, det är det inte alla som gör det tyvärr.

johag86 skrev:


Otroligt bra svar



Glöm inte att avsändaren är Lasse "vattengurun" och inte någon annan:D

PS: Kjells svar var också helt korrekt, dock något kortare:)
#13 - 13 augusti 2008 19:39
Hur doserar man bikarbonaten? är det alltid 3g/ vad var det nu för volym? Vad innebär det i volymer, alltså, teskedar...?

J
#14 - 13 augusti 2008 19:49
johag86 skrev:
Hur doserar man bikarbonaten? är det alltid 3g/ vad var det nu för volym? Vad innebär det i volymer, alltså, teskedar...?



J


Personligen skulle jag inte använda bikarbonat i ett SA kar!

Om du har problem med fallande Kh vilket skulle förvåna mig om du byter vatten varje vecka, så lägg i lite sten som innehåller kalk.

Den påverkar vattnet långsamt, vilket är mycket bättre än bikarbonat.
#15 - 13 augusti 2008 19:52
3G per 100 L höjer KH't en grad har jag för mig Kramfors har skrivit.

Passar på att fråga:

Jag har haft KH 2-3 förra veckan, bestämde mig för att höja och tillsatte 10 ML bikarbonat, har nu ett KH-värde på 4 i mitt asienkar. Är detta acceptabelt? Och kommer jag behöva tillsätta bikarbonat vid varje vattenbyte eller är det något jag måste testa själv? Tänkte om det fanns någon generell vetskap om detta.

Jag byter 30% vatten varje lördag, PH't i kranen är ca 8.3 enligt kommunen.

Att tillägga är att jag läste ditt inlägg c90368, men jag är inte så high på kemi :(
#16 - 13 augusti 2008 20:09
Eftersom jag inte kan något själv;) så refererar jag till andra källor så jag inte blir arkubiserad om det inte stämmer[B)]

Men om det inte stämmer så borde mina fiskar vara döda[xx(]

http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Hårdhet

Citat nedan


[COLOR=black][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=black][FONT=Arial]Hur länge buffringseffekten hålls uppe är svårt att säga. Det beror på hur mycket filtret jobbar. Eftersom karbonatjonerna, liksom syret, är en förbrukningsvara för bakterierna, blir det ju faktiskt så att ju effektivare filter desto större karbonatåtgång. Det enda är att mäta kontinuerligt, om man balanserar på gränserna. [/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=2][COLOR=black][FONT=Arial]Så vitt jag förstår hjälper kalken inte upp karbonathalten direkt. Däremot kan ju kalken, eftersom den är basisk, balansera pH-värdet och därigenom låta filterbakterierna ha karbonatjonerna för sig själva.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=2][FONT=Arial][COLOR=black]Alltså: För att höja KH med 1KH tex. från 2 till 3 KH tillsätt 2 gram bikarbonat löst i lite vatten per 100liter akvarie/dammvatten.[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=2][FONT=Arial][COLOR=black]Gör alltid ett delvattenbyte innan du tillsätter bikarbonat, och kolla KH.[/COLOR][/FONT]
[/SIZE][/FONT][/COLOR]
#17 - 13 augusti 2008 20:13
Johanski skrev:




Att tillägga är att jag läste ditt inlägg c90368, men jag är inte så high på kemi :(


Titta i denna tråd[:o]

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121781
#18 - 13 augusti 2008 20:18
c90368 skrev:
Personligen skulle jag inte använda bikarbonat i ett SA kar!



Om du har problem med fallande Kh vilket skulle förvåna mig om du byter vatten varje vecka, så lägg i lite sten som innehåller kalk.



Den påverkar vattnet långsamt, vilket är mycket bättre än bikarbonat.


Hur skulle vattenbyten ofta hjälpa till att hindra ett fallande KH, när KHt i kranen är 2? Och om KHt är så litet, och jag häller i vatten med pH 8,2, så kommer väl förändringarna vara stora? Eller gäller det att byta så lite som möjligt varje gång? Buffringsförmågan kan ju ifrågasättas?
#19 - 13 augusti 2008 20:33
johag86 skrev:
Hur skulle vattenbyten ofta hjälpa till att hindra ett fallande KH, när KHt i kranen är 2? Och om KHt är så litet, och jag häller i vatten med pH 8,2, så kommer väl förändringarna vara stora? Eller gäller det att byta så lite som möjligt varje gång? Buffringsförmågan kan ju ifrågasättas?


Oohhpss, missade att ditt "kranvärde" var så lågt som KH 2, men det verkar lite märkligt med det låga KH värdet och ett pH på 8,2:confused:

Har inget minne av att någon här på zoopet har haft motsvarande värden från kranen:confused:

Nu sticker jag ut hakan för en riktig käftsmäll:p men jag tror inte du ska göra någonting förrän du har testat vattnet med ett pålitligt dropptest. Antingen hos akvarieaffären eller att du köper ett eget, vilket jag rekommenderar.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 13 augusti 2008 20:56
c90368 skrev:
Oohhpss, missade att ditt "kranvärde" var så lågt som KH 2, men det verkar lite märkligt med det låga KH värdet och ett pH på 8,2:confused:



Har inget minne av att någon här på zoopet har haft motsvarande värden från kranen:confused:.

Det är minst sagt normala vattenvärden i åtminstone 80% av Sverige.
Mitt kranvatten har ungefär samma pH och ännu lägre KH.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 13 augusti 2008 21:00
johag86 skrev:
Hur skulle vattenbyten ofta hjälpa till att hindra ett fallande KH, när KHt i kranen är 2? Och om KHt är så litet, och jag häller i vatten med pH 8,2, så kommer väl förändringarna vara stora? Eller gäller det att byta så lite som möjligt varje gång? Buffringsförmågan kan ju ifrågasättas?

Det är inte ett fallande KH som är problemet utan när pH faller.
pH faller när vattnets buffringsförmåga är låg (dvs när KH ligger under 4).
Om man byter vatten ofta gör det inte så mycket att buffringsförmågan är låg eftersom då pH ändå inte hinner falla så mycket.
Så i mina survattenakvarium ökar jag buffringsförmågan något med hjälp av kalk och sänker sedan pH med ett ek-substrat.
#22 - 13 augusti 2008 21:05
johag86 skrev:
Hur doserar man bikarbonaten? är det alltid 3g/ vad var det nu för volym? Vad innebär det i volymer, alltså, teskedar...?



J


1tsk natriumbikarbonat väger 6,25 gram, alltså 2.4ml (2 1/2 kryddmått) per 100 liter akvarievatten.
#23 - 13 augusti 2008 21:09
Det är inte ett fallande KH som är problemet utan när pH faller.

pH faller när vattnets buffringsförmåga är låg (dvs när KH ligger under 4).

Om man byter vatten ofta gör det inte så mycket att buffringsförmågan är låg eftersom då pH ändå inte hinner falla så mycket.

Så i mina survattenakvarium ökar jag buffringsförmågan något med hjälp av kalk och sänker sedan pH med ett ek-substrat.


Så egentligen behöver jag inte bikarbonat i mitt kar om jag byter 30% en gång i veckan? Eller räknas ofta som 2-3 gånger i veckan?
#24 - 13 augusti 2008 21:11
johag86 skrev:
Hur doserar man bikarbonaten? är det alltid 3g/ vad var det nu för volym? Vad innebär det i volymer, alltså, teskedar...?



J


1tsk natriumbikarbonat väger 6,25 gram, alltså 2.4ml (2 1/2 kryddmått) natriumbikarbonat upplöst i någon liter vatten per 100 liter akvarievatten.
#25 - 13 augusti 2008 21:14
johag86 skrev:
Hur doserar man bikarbonaten? är det alltid 3g/ vad var det nu för volym? Vad innebär det i volymer, alltså, teskedar...?



J


1tsk natriumbikarbonat väger 6,25 gram, alltså 2.4ml (2 1/2 kryddmått) natriumbikarbonat upplöst i någon liter vatten per 100 liter akvarievatten.
#26 - 13 augusti 2008 21:17
Det är inte ett fallande KH som är problemet utan när pH faller.

pH faller när vattnets buffringsförmåga är låg (dvs när KH ligger under 4).

Om man byter vatten ofta gör det inte så mycket att buffringsförmågan är låg eftersom då pH ändå inte hinner falla så mycket.

Så i mina survattenakvarium ökar jag buffringsförmågan något med hjälp av kalk och sänker sedan pH med ett ek-substrat.



Hur använder man "kalk" och "eksubstrat"? Diskussionen går vidare... =)

Tack för alla svar hittills! Skönt med människor som tänkt efter som delar med sig, så vi andra slipper 15 år av misstag.
#27 - 13 augusti 2008 21:30
Det är minst sagt normala vattenvärden i åtminstone 80% av Sverige.

Mitt kranvatten har ungefär samma pH och ännu lägre KH.


Då får jag stoppa svansen mellan benen och erkänna att jag har fel[:o]

Min uppfattning är/har varit att detta var vanligt förr, men att man numera höjer pH värdet i kranvattnet så att även KH hänger med upp:confused:

Men jag har kanske missuppfattat det?

Hos mig i Linköping, med flera som jag har läst om, så har man numera både ett högt pH och ett högre KH, trots att vattenkällan har både lågt pH och lågt KH.

Men den med gott minne kan påminna sig om att jag i somras postade en tråd om att det var väldigt lågt KH i kranvattnet även i Linköping. Detta var under "torrperioden" före midsommar. Men efter midsommarhelgen så var KH värdet uppe på normala nivåer igen. Min teori är att det gick åt en massa vatten till gräsmattor under en period, vilket gjorde att vattenverket inte hann med att "spetsa" vattnet.
#28 - 13 augusti 2008 21:55
Det är inte ett fallande KH som är problemet utan när pH faller.

pH faller när vattnets buffringsförmåga är låg (dvs när KH ligger under 4).

Om man byter vatten ofta gör det inte så mycket att buffringsförmågan är låg eftersom då pH ändå inte hinner falla så mycket.

Så i mina survattenakvarium ökar jag buffringsförmågan något med hjälp av kalk och sänker sedan pH med ett ek-substrat.


Instämmer, det var det jag försökte säga tidigare i tråden:)

Kalksten är inga problem att få tag på, ek-subtrat finns i de flesta akvarieaffärer, själv använder jag den här http://www.guldfisken.se/beta/catalog/amtra-ekbarkextrakt-p-170?osCsid=3860f80f22d606b70bed4616354e08d9











Annons