vad ska jag välja ?

#1 - 25 november 2007 21:58
Hej :) jag har ett 54 L med några platy i, (orangea)
jag skulle vilja göra akvariet i ett speciellt tema,
1 finns platy i naturen?
2 isåfall med vilka lever dom med och vart?

jag har svart småsten,några anubias,1 mangrove rot, kokosnötter (skal) och lite sten...
något som passar?:confused::)
#2 - 26 november 2007 09:54
Platys kommer ursprungligen från Centralamerika (artbeskrivningen här på Zoopet rekomenderas varmt)

Söker du på alla arter från Centralamerika så kommer du få 52 förslag på andra fiskar som också härstammar därifrån.
Några exempel:
Black molly
Guppy
Svärdbärare
+ en massa olika ciklider

Du får gå igenom de förslag som kommer upp och se om du hittar nån art som passar dej.
#3 - 27 november 2007 09:57
Platy finns mycket riktigt i naturen i Centralamerika, men där är den inte orange utan silveraktigt blågrå. Vill du ha fler centralamerikanska fiskar är det främst ungfödare jag kan rekommendera. De centralamerikanska cikliderna är i tuffaste laget för att kunna gå ihop med platy och blir dessutom för stora för ditt 54-liters akvarium. Guppy och black molly fungerar utmärkt, men tänk på att mollyn (som också är silvergrå i naturen) vill ha hårt vatten med en salttillsats för att trivas. Även andra ungfödare trivs i sådant vatten, men är inte lika känsliga. Inredningen du nämner är bra, men med tanke på hårt vatten skulle kalksten inte vara fel. Lite mer växter som tål sådant vatten (t ex vattenpest och vallisneria) är också bra.

Olle

Annons