Jag gillar fryst Cyklops.. De flyter omkring istället för att bara sjunka till botten på en gång... De är små så att t om de minsta guppyynglen kan äta dem.
Jag tror att de honor som dör efter en massa förlossningar dör av undernäring. Jag höll på att förlora ett par honor i början efter ett par förlossningar.. De var hängiga, magra och rovgiriga.. När de sedan lyckades att stjäla ett par miniciklidpellets från mina Kakaduor så mådde de bra igen...
Efter detta göder jag alltid mina yngel och vuxna före och efter förlossning med granulat och fryst Cyklops eftersom det är lite "matigare" än flingfoder... (Sedan förlorade jag inte en enda hona på ett halvår trots att de har fött oavbrutet, sedan fick de tarmparasiter så nu har några strukit med...)
Detta gör också att ynglen får lättare att överleva om de vuxna inte är utsvultna.. :D När du ska mata med flingfoder så smula ordentligt i fingrarna och stoppa ner flingorna under ytan.. De små ynglen kan inte bryta vattenytan... ;)
Att honorna dör på grund av utmattningundernäring kan jag nog tycka är en bra gissning, och välmatade fiskar är ju aldrig felöverhuvudtaget. Se bara till att all mat äts upp....:p
Jag gillar också smått fruset så som bosmider/smådafnier, har inte hittat frysta cyklops, men matar ibland med levande sådana...
Vidare så matar jag med "hemodlad" micromask, grindalmask och torrfoder som jag kört i köksmorteln, då blir det finfördelat, därpå har jag hällt den mortlade maten i en gammal kryddburk och "kryddar" akvarierna med detta då det finns yngel i dem. Ynglen behöver inte kunna bryta ytan, maten singlar ner efter ett tag ändå...;)