Vad ska jag mata mina yngel med?

#1 - 1 oktober 2013 16:34
Mina platyyngel är en månad gamla och har vuxit endel men känns på tok för små att släppa ut i det stora akvariet. Hittills har jag matat med söndersmulat flingfoder. Borde jag ha något annat också?
#2 - 1 oktober 2013 17:45
De växer snabbare om du kompletterar med protein i form av ex.vis artemia/nauplier. Finns att köpa fryst eller att kläcka själv. :)

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
#3 - 1 oktober 2013 18:03
Cyklops är ett alternativ om du inte har artemia-kläckningsfabrik hemma...[:-60]
#4 - 1 oktober 2013 22:00
kläcka artemia är skitenkelt. tokbra foder för yngel.

antingen tar man en 1,5 liters petflaska. i med en liter vatten o en matsked salt.
sen i med en luftpump.
i med ett kryddmått artemia ägg. 2 dyng senare massa mat.

eller så tar man en bigpack glasslåda. klipper av locket på hälften o tejpar dit som en avdelare.
samma recept som ovan med vatten, salt o ägg. äggen lägger man på ena sidan o när äggen kläckts sätter man en lampa på andra sidan. då simmar de små artemian dit o äggskalen är kvar på andra sidan
#5 - 2 oktober 2013 11:16
Bra beskrivning av hannesc. Jag har hittills alltid köpt fryst, men funderar på att börja kläcka själv. Undrar hur länge de små gynnarna (nauplierna) överlever i flaskan eller glasslådan?

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
#6 - 2 oktober 2013 11:23
De överlever i flera dagar även om du inte matar, så du hinner kläcka nya medan du matar med de nykläckta!
Jag har prövat att kläcka skalade ägg som ligger i någon sorts lösning. Funkar det med och då gör det heller inget om okläckta ägg kommer med vid matningen!
#7 - 5 oktober 2013 10:50
Tack så mycket för god beskrivning:)! Är det så att man behöver ha ett speciellt akvariesalt?

Annons