Vad ska jag köpa till mitt 120-literskar? Tips?

#1 - 5 december 2007 14:49
Hej,
Jag har ett 120-literskar (h: 57cm, b: 60cm, d: 40cm) med 2 svärdbärare, 2 platy, 2 spenops molly och 4 små bengalbotior. Jag hade tänkt köpa skalarer, men har insett att de nog är för stora för mitt akvarium...Tyvärr :( Jag tänkte skippa tetrastimm o liknade och skulle hellre vilja ha ett par större fiskar, gärna lite högre art, men är tom på idéer. Det får gärna vara någon färgstark, fredsam och graciös fisk som håller sig framme mycket. Någon som har något tips? Vet inte riktigt vad som finns och vad som får plats.

Mvh
Julia
#2 - 5 december 2007 14:51
Någon dvärgciklid kanske?
#3 - 5 december 2007 15:07
Kollade runt på lite dvärgciklider. Kan inget om dem, men Nyckelhålscikliden var ju jättefin. Kakadua-cikliden med, men läste att de inte lever längre än 1 år. Lite trist ju.
#4 - 5 december 2007 15:08
Kampfisk eller guramis, kanske?
#5 - 5 december 2007 19:24
Jag håller fast vid dvärgciklider. Inte alla apistogramma lever så kort tid som just Ap.Cacatuoides. Vad med Mikrogeophagus ramirezi (fjärilsciklid) kanske?
#6 - 6 december 2007 07:33
Bättre än den vanliga fjärilscikliden är ju Boliviansk fjärilsciklid. Blir lite större, är tåligare och lever längre. Inte lika färgglad, men väldigt vacker ändå. Håller sig också framme mycket...
#7 - 6 december 2007 07:37
mmm skrev:
Bättre än den vanliga fjärilscikliden är ju Boliviansk fjärilsciklid. Blir lite större, är tåligare och lever längre. Inte lika färgglad, men väldigt vacker ändå. Håller sig också framme mycket...

Håller med, och håller inte med.
Den tål mer och blir ganska långlivad, jämfört med många andra dvärgciklider.
Men att den inte skulle vara lika färgglad...det håller jag inte alls med.
Mina bolivianer har vääääldigt starka färger.
#8 - 6 december 2007 22:32
Tack för alla tips. Har spanat in dvärgciklider lite mer. Gillar dem som ser lite mer mjuka och runda ut i formerna. Ska se vad de har i min akvariebutik. :)
#9 - 7 december 2007 06:08
Julietta skrev:
Tack för alla tips. Har spanat in dvärgciklider lite mer. Gillar dem som ser lite mer mjuka och runda ut i formerna. Ska se vad de har i min akvariebutik. :)

såg att du är från malmö.

då vill jag slå ett slag för akvarietjänst på St.Knuts.

De har ett väldigt bra sortiment av dvärgciklider.

De är kanske någon krona dyrare än exempelvis Hornbach och Jägers Zoo, men kvalitén på fisken är väldigt mycket högre.

Vidare, så har de kunnig personal. Särskilt Peter (ser ut som en pudel i huvvet), eller hans pappa. Om du berättar för som vad du har, och vad du vill ha, så kommer de att hjälpa dig. Inte för att kränga vilken fisk som helst, utan för att plocka fram förslag på vad som skulle passa ihop med vad du har.

De är min "hovleverantör" av i princip ALLT.

Ska dit idag och hämta diverse fisk och annat som jag har beställt.

Vet vet, vi kankse syns........:p
#10 - 7 december 2007 21:31
Har handlat i princip allt av akvarietjänst på st knut. Gillar affären och personalen skarpt. Väldigt trevliga och kunniga. Köpte dock en platy och en svärdbärare på mobilia en söndag då det visade sig vara stängt på akvarietjänst och jag var inställd på att köpa nya kamrater till min platy och svärdbärare som blivit änkemän ;) Köpte även mitt akvarium på st knut och det var väldigt mycket billigare där än på akvariepiraten.

Nu är jag stammis där .. så vi lär säkert ses där någon gång..även om vi inte vet om det :P
#11 - 7 december 2007 23:11
Jag tycker att du ska köpa fjärilciklider ( även kallad dvärgciklid) men jag håller mig till det tidigare namnet p.g.a deras vackra färger.

Problemet är detsamma som jag hade när jag fick mitt första akvarium att man rekomenderar sällskapsakvarium till nybörjare. Det är helt korrekt men som liten så ser man dessa fantastiska färger hos de ciklider man inte kan köpa.

Och så är det , familjen ciklider är aggresiva mot andra fiskar mer eller mindre & vill man ha dem så måste man bestämma sig för ett fåtal sorter helst så få som möjligt. När det gäller mjuka fiskar som Svärdbärare, platy & guppies så är det på gränsen att de kan överleva bra ihop med fjärilciklider som är en av de absolut snällaste ciklider man kan träffa.

Men sällskapsakvariet kan innehålla bottenfiskar som praktbotior, grön labeo (mellanting mellan alg & flingfoderätare) tetror av mindre slag samt en algätare som då oftast blir den onde i akvariet. Ärligt talat behöver man inte en algätare i akvariet om man sköter det med moderna metoder som jag tidigare redovisat på forumet men jag har dock alltid haft minst en. Med mjuka fiskar i sällskaps akvariet blir algätaren den dominante över bottenskiktet i akvariet & ingen annan fisk vågar ge sig i strid med den. Det gör emellertid inget om man har guppies, platys & tetror mm för de håller sig ovanför botten.

Ciklider är en annan historia.

Mvh Stefan

Annons