Vad ska jag köpa för belysning?

#1 - 16 augusti 2005 23:34
Hej.

Ska köpa en armatur med lysrör i (50cm, 15W) till mitt lilla akvarium på 40 liter.
Tittade på pwss websida och det fanns en hel del att välja mellan så vad rekommenderas för lysrör?

Som det ser ut nu så har jag svart 1-2mm grus på botten och lite större vitt grus ovanpå med 3 bottenväxter, grön å vit.
Har Platy barn där i och pansarmalar (kommer flyttas över till det större akvariumet inom sin tid)

:)
#2 - 17 augusti 2005 00:23
om du klickar på länken lysrör i min signatur så får du se hur olika rör ser ut.
#3 - 17 augusti 2005 05:06
Om du vill ha växter bör du skaffa en växtrör typ aquarelle eller liknande om du vill ha vackert ljus eller något som framhäver färger en annan typ.

Vilket syfte har du?
#4 - 17 augusti 2005 07:04
*lånar tråd*

jag har beställt lysrörsarmatur 2 x 15 watt till mitt lilla 50 liters och vill ha bra växtrör. ska jag köpa två av en sort eller kan jag kombinera med två alternativ? (sunglo förefaller vara ett bra val, men undrar om två sunglo inte blir lite väl illgult...)
vilka rör är bäst växtrör enligt er?
#5 - 17 augusti 2005 09:12
[QUOTE=Raven]om du klickar på länken lysrör i min signatur så får du se hur olika rör ser ut.[/QUOTE]

heh.., ok :)

[QUOTE=peppito]Om du vill ha växter bör du skaffa en växtrör typ aquarelle eller liknande om du vill ha vackert ljus eller något som framhäver färger en annan typ.

Vilket syfte har du?[/QUOTE]

Har ju lite växter i akvariumet så de behöver säkert ljus men det är inte så mycket växter som jag har där, vackert ljus kanske skulle va fint men det kan ordnas på andra sätt också :). Sedan så de fiskar jag har just nu där är vit/röda och lite svarta och pansarmalar på botten så det kanske inte är så mkt att framhäva?

Men om man nu tänker att växterna bara behöver några timmars ljus och man har på lyset i ~10 timmar så bör ju alla lysrör räcka till iofs.

Skulle va ett lysrör som har alla 3 egenskaper då :p hehe... Dom 2 viktigaste faktorerna skulle iofs vara då att växterna får bra ljus och att fiskarnas färger framhävs.
#6 - 17 augusti 2005 10:57
[QUOTE=lunar] [Men om man nu tänker att växterna bara behöver några timmars ljus och man har på lyset i ~10 timmar så bör ju alla lysrör räcka till iofs.[/QUOTE]

Man brukar säga att ca 8-10 ljus är bra för växterna. Växtrören har ett speciellt färgspektrum som är bra för just växter.

Tyvärr är jag dålig på att förklara spektrum och liknande och lämnar över det till någon med bättre kunskaper.
#7 - 17 augusti 2005 10:58
[QUOTE=imshee1] (sunglo förefaller vara ett bra val, men undrar om två sunglo inte blir lite väl illgult...)
vilka rör är bäst växtrör enligt er?[/QUOTE]

Hade sunglo förut helt ok dock lite fult ljus (gult)

Har nu Aquarelle mycket snyggt ljus, anses vara ett av de absolut bästa. Tycker nog att de är bra. Växer mycket bättre än med sunglo.
#8 - 17 augusti 2005 14:23
är aquarelle och aquastar likvärdiga? sunglo marknadsförs väl som ett växtrör, men aquarelle är alltså bättre? det låter ju jättebra, med tanke på att man isåfall slipper den där "pissgula" nyansen i akvariet... :)
#9 - 17 augusti 2005 21:14
så vilken passar bäst för om man vill ha att växterna gynnas av ljuset och fiskarnas färg framhävs?

Hade tänkt beställa ifrån pwss.
#10 - 22 augusti 2005 14:38
Humm...........inget svar :( Kanske inte finns något lysrör som passar de vad jag vill ha då [B)]
#11 - 23 augusti 2005 17:31
jag hade ett powerglo i mitt förra akvarium och det är ett bra rör,
klart vatten blir det, framhäver fiskarnas färger och gynnar växterna lite, inte optimalt men det hjälper lite:) kan verka liite blåaktigt men det är bara snyggare !!
MVH Linus
#12 - 26 augusti 2005 10:26
[QUOTE=Bulaan]jag hade ett powerglo i mitt förra akvarium och det är ett bra rör,
klart vatten blir det, framhäver fiskarnas färger och gynnar växterna lite, inte optimalt men det hjälper lite:) kan verka liite blåaktigt men det är bara snyggare !!
MVH Linus[/QUOTE]

Läste om detta rör på pwss websida och det stog såhär

[QUOTE=WWW.PWSS.SE]
Högintensiv belysning. Ljusblått, kallt ljus.
Till salt och ciklidakvarier. Kombineras med Sun-Glo och Life-Glo II[/QUOTE]

Kanske inte passar allt för bra för mig eftersom jag varken har ett salt akvarium eller med ciklider i ?

Hittade detta rör [color=#800080][color=black]Aqua-Glo[/color] [/color]och det stog såhär om det..

[QUOTE=WWW.PWSS.SE]
Förstärker fiskarnas färger. Stimulerar växternas tillväxt. [/QUOTE]

[color=black]Aquastar, Danaos, Grolux Sylvania [/color]var också intressanta...
#13 - 26 augusti 2005 10:37
-> är aquarelle och aquastar likvärdiga?

Jag ställde frågan tidigare och fick svar att det inte är mycket som skiljer dem...
#14 - 2 september 2005 12:06
Humm dåligt med svar på denna tråd om lysrören ovan, får väl chansa på aquarelle som värkar va bra. [:-59]
#15 - 2 september 2005 13:01
life-glo är bäst tkr jag ,ja har användt massa andra och dom går sönder efter nån månad men life-glo håller jätte bra.
#16 - 2 september 2005 15:17
allting är ju relativt...

med aquarell kommer växterna växa på höjden,

kominera kanske med grolux....

Annons