Vad ska jag köpa ?

#1 - 7 oktober 2005 14:59
Hej !

Vore tacksam för tips om en lättskött fisk...gärna något gulaktig färg (inget måste).

Jag älskar Guppysar, men tycker dem är så sköra och ömtåliga.
Vi har ganska mycket växter i vårt lilla 54-litersakvarium.

Snälla kom med lite roliga tips !

Vi har 2 Guppys
9 Neontetra
4 Kerritetra
2 Praktbotier (små)
1 Ancistrusmal
#2 - 7 oktober 2005 15:11
svärdbärare kanske eller platy
#3 - 7 oktober 2005 15:22
Tack för det !

Platy såg jättefin ut....likaså svärdbäraren. Tack för tipsen. Jag älskar färgkombinationerna och de enormt starka färgerna på guppys. Finns det någon fisk som likanr dem men är lite tåligare eller har jag bara haft otur med guppysarna...?
#4 - 7 oktober 2005 16:17
vildformen av guppys är tåliga jag har vildformen

när jag hadde vanliga så dog dom bara iellefall dom man köpte från afären hemmaodlade är nog tåligare än afärsguppys men jag rekomenderar vildformen
#5 - 12 oktober 2005 06:58
Jag rekomderar Platy. De går bra ihop de fiskar du har och har lite mer färger.

Jag har ett stort stim Platy i flera generationer. Både helröda korall och några med mer orange, vit gul med svarta prickar, tror de kallas Calico.
Bor du i närheten av Stockholm(Jakobsberg) kan du hämta upp från mig om du vill ha sådana.

Min uppfattning är att Platy är tåliga. Det är dock möjligt att från affärer ibland få sådana som är dåligt odlade och som därmed inte är så tåliga.

Guppy har varit enormt poppulära under lång tid. Det finns många stammar som är sönderodlade. Generellt brukar de vara ganska tåliga, så du har nog bara haft otur.
#6 - 12 oktober 2005 07:02
Det blir nog Platy

Tack för erbjudandet, tyvärr är det lite långt...jag bor i Växjö. Jag har kollat in Platy, de ser jättefina ut.

Jag är även lite sugen på VildGuppys, men jag har ej sett några i våra akvariebutiker här i Växjö.

Har du nåt bra tips på nån kul algätare ?
#7 - 12 oktober 2005 07:15
[QUOTE=Jochen73]Tack för erbjudandet, tyvärr är det lite långt...jag bor i Växjö. Jag har kollat in Platy, de ser jättefina ut.

Jag är även lite sugen på VildGuppys, men jag har ej sett några i våra akvariebutiker här i Växjö.

Har du nåt bra tips på nån kul algätare ?[/QUOTE]

Om du vill ha riktiga vildguppys och inte de som bara kallas för det,så skall du gå med i föreningen Poecilia Scandinavia.

Du bör dock ha ett genuint intresse av att bevara dessa i vildform. Du bör t.ex bara tillåta avel på dem om samtliga inblandade är av känd härkomst, både i art och fångstplats.

[QUOTE=Poecila.se hemsida]Naturform af en art har registreret fangststed og fangstår.
Fiskene stammer direkte fra de fisk, der oprindeligt blev fanget på stedet. Fiskene må ikke være krydset med andre af samme art, som har ukendt eller andet fangststed eller andet fangstår. I avlen må der ikke udvælges efter særlige kendetegn.[/QUOTE]

Om du har det intresset, så är fisken gratis, då föreningen har som regel att dela med sig av fiskarna till självkostnadspris för ev frakt.

Du hittar föreningen på www.poecilia.se

Där finner du både det ena och det andra

Med orden "riktiga vildguppys " menar jag att både fångstplats och fångstdatum är känt och arten avlats enligt citatet från poecilia.
En vildguppy som avlats t.ex efter färger, är helt enkelt inte en vildguppy längre, utan odlad enligt den definitionen.
#8 - 12 oktober 2005 07:19
Ska genast kolla detta...

Vad roligt, ska genast kolla detta.
#9 - 13 oktober 2005 07:05
[QUOTE=Jochen73]

QUOTE]

Det finns bara en Akvariebutik i Växjö, om de inte har hemma kan de nog beställa hem åt dig. Om du inte vet vilken jag menar så skicka ett PM, vill inte göra reklam i forumet! :)

Annons