Vad ska jag ha för pump och filter?

#1 - 10 augusti 2014 11:09
Vad finns det för alternativ? Hur funkar det?
Tackar för alla tips jag kan få.
#2 - 10 augusti 2014 11:52
ska vara till en Malawi balja på ca 200liter.
#3 - 10 augusti 2014 13:18
#4 - 10 augusti 2014 13:39
Ett rejält ytterfilter skulle jag föreslå. De innerfilter som sägs klara av akvarier upp till 200 liter har ofta alldeles för liten filtervolym för att i verkligheten klara av att rena vattnet särskilt effektivt. Under optimal drift fungerar det, men vid minsta igensättning av filtret och/eller övermatning så brukar de vara otillräckliga.
#5 - 10 augusti 2014 15:04
Har du ingen lust att göra en ordentlig filterlösning själv så kan du ju gå på ett effektivt innerfilter http://www.pwss.se/product.php?productid=14401&cat=618&page=1, långt effektivare än de övriga på marknaden. Ytterfilter har jag slutat med av läckageskäl och råder gärna ingen annan att skaffa ett.
#6 - 23 augusti 2014 19:40
Vilken modell till scalar-akvarium?

åheim skrev:
Har du ingen lust att göra en ordentlig filterlösning själv så kan du ju gå på ett effektivt innerfilter http://www.pwss.se/product.php?productid=14401&cat=618&page=1, långt effektivare än de övriga på marknaden. Ytterfilter har jag slutat med av läckageskäl och råder gärna ingen annan att skaffa ett.

Hej! Spanade in denna tråden, då jag också letar innerfilter. Har kikat på länken ovan och undrar helt enkelt vilken variant av Aquael Turbo Filter jag ska ha till mitt scalar-akvarium på 250 liter. 1000 L/h eller 1500 L/h? Står visserligen att den som pumpar 1000 L/h passar i akvarium på max 250 liter, så den kanske är liiiite för klen. Men är rädd att det blir för strömt för scalarerna med den som pumpar 1500 L/h. Vilken tycker du/ni jag ska välja? :confused:Behöver man köpa till något, eller säljs det komplett? Undrar också om det går att stänga av lufttillförseln HELT så den bara pumpar vatten då jag har separat syrepump i akvariet sedan innan, och ingen extra syretillförsel behövs. Skickade frågemail till butiken tidigare i veckan, men har ej fått svar.
Hälsningar Cissi.
#7 - 23 augusti 2014 20:31
Jag skulle definitivt ha valt det större filtret. Kraftig ström brukar gå att undvika genom att rikta utblåset eller att använda strilrör.
#8 - 23 augusti 2014 21:29
swetrot skrev:
Jag skulle definitivt ha valt det större filtret. Kraftig ström brukar gå att undvika genom att rikta utblåset eller att använda strilrör.

Ok! Vilket strilrör ska jag komplettera med? Hur hittar jag ett som passar?
#9 - 24 augusti 2014 05:27
cissi86 skrev:
Ok! Vilket strilrör ska jag komplettera med? Hur hittar jag ett som passar?

Ibland finns det med i förpackningen redan. Annars kan man mäta upp diametern och till lokala akvarieaffären. Eller så får man göra själv med t.ex. en bit ganska grov vattenslang och lite silikon.
#10 - 24 augusti 2014 07:23
Aquael har justerbart flöde vad jag kan se.
#11 - 24 augusti 2014 08:43
cissi86 skrev:
Hej! Spanade in denna tråden, då jag också letar innerfilter. Har kikat på länken ovan och undrar helt enkelt vilken variant av Aquael Turbo Filter jag ska ha till mitt scalar-akvarium på 250 liter. 1000 L/h eller 1500 L/h? Står visserligen att den som pumpar 1000 L/h passar i akvarium på max 250 liter, så den kanske är liiiite för klen. Men är rädd att det blir för strömt för scalarerna med den som pumpar 1500 L/h. Vilken tycker du/ni jag ska välja? :confused:Behöver man köpa till något, eller säljs det komplett? Undrar också om det går att stänga av lufttillförseln HELT så den bara pumpar vatten då jag har separat syrepump i akvariet sedan innan, och ingen extra syretillförsel behövs. Skickade frågemail till butiken tidigare i veckan, men har ej fått svar.

Hälsningar Cissi.
1000 Modellen blir nog bra och den har lika mycket filtermaterial som 1500 modellen. Att aquael rek. den till max 250L ska du inte bry dig om för de rek. också unifilter 1000 till 250-350L vilket är ett skämt, den är mycket svagare och har bara 1/3 så mycket filtermaterial som turbo 1000...:) På de här filtren ska man inte använda bubbelmunstycket för det stryper flödet enormt men du ville ju ändå inte ha bubblet så det är ju bra.

Annons