Vad ska jag ha den på?

#1 - 4 mars 2006 16:32
:confused: Jag har ett helglas kar, 200L som står och dräller i ett förråd hos mig som jag skulle vilja använda. men jag har inget jag kan ha på. vad tycker ni vad jag skulle kunna ha den på? Gammal IKEA lagerhylla?
#2 - 4 mars 2006 16:49
Spelar ju ingen roll... en smaksak.. bara det är STABILT och att hela karet ryms på det du har det!
#3 - 4 mars 2006 16:51
men hur vet man om den klarar av 250-300 kg så den inte går mitt i tu?
#4 - 4 mars 2006 16:56
Det viktige er at det du stiller akvariet oppå tåler vekten til akvariet.
Jeg har en 72 liters tank stående på en kommode fra IKEA, som må flyttes fordi topplaten på kommoden ikke tar vekten så bra... så vekten er det viktigste. Du kan jo også ta en tur på en akvarieforretning og fortelle dem hvilket akvarie du har, så kan de se om deres forhandler har stativ/bord/møbel som passer til ditt akvarie, og ta det inn til deg.
Disse møblene koster ofte en del, spesielt siden akvariet ditt er såpass stort, men det er jo gjerne verdt det, fremfor at møbelet du bruker knekker sammen så akvariet faller i gulvet... :)

Robbo: om akvariet står 3-4 cm utenfor kanten på møbelet på hver side (ikke fremme og bak, men på sidene altså :) ), har dette mye å si dersom det bare blir å være for noen måneder?
#5 - 4 mars 2006 17:04
min lagerhylla är på 100 cm och mitt akvarium med.
#6 - 4 mars 2006 17:52
leca

ställ det på leca block o en mdfboard det håller bra
#7 - 4 mars 2006 18:26
inte så intresserad av de, leca block alltså
#8 - 4 mars 2006 18:31
Du kan kolla i en loppis affär om du hittar något passande, skulle aldrig ha nerver använda en ikea lagerhylla till ett 200l akvarium själv:)
#9 - 5 mars 2006 00:14
Hmm, fant ut at vektpunktene på tanken min var på sidene... kanksje du bør finne ut hvor de er på din, kanksje lettere å finne et alternativ til bord, da..?
Om du har vater, kan du jo måle om den hyllen du har tåler tanken din. Mål først om selve hyllen er i vater, så setter du tanken oppå. Mål igjen. Vent noen timer, og sjekk om det har endret seg. Om den fortsatt er stabil etter noen døgn, kan du jo for eksempel legge i grusen, og måle igjen. Men det er en tidskrevende metode, så... Og om du ikke vil risikere at tanken detter ned, kan du finne noe med tilsvarende vekt, og bruke samme metode. Holder det fortsatt etter én uke, skulle det antakelig gå bra... men jeg har ikke prøvd dette, selv, så jeg vet ikke helt hvor sikker metoden er. :)
#10 - 5 mars 2006 04:21
[quote=Zia]inte så intresserad av de, leca block alltså[/quote]

kan ju ställa akvariet på leca-block och sen klä in det hela med lite plywood som du målar i valfri färg så ser du inte leca-blocken.
#11 - 5 mars 2006 20:09
gör de några märken i golvet. det låter/ser ut som tegelstenar. vart köper man dem isf.
#12 - 5 mars 2006 21:53
är bara å lägga nån form av trä mellan golv och leca-block så slipper man märken.

finns på byggvaruhus typ www.byggmax.se bauhaus hornbacg
#13 - 5 mars 2006 22:09
Vita lättbetongblock är både dekorativt och stabilt. Själv har jag mitt 240 kar på 3 pelare med en bänkskiva ovanpå.

Annons