vad ska jag göra med den dominanta hanen?

#1 - 24 oktober 2009 16:07
Har en golden hane som är så dominant, han jagar dom andra. Sist dog ju 3 st golden för mig, börjar misstänka pga stress.

Idag köpte jag 2 st nya golden, 3 st blå/svart randiga minns inte vad dom hette. Den stora golden hanen jag har har redan börjat jaga runt. Har sammanlagt 11 ciklider i ett 240 L kar.

har ett 110L kar med en stor klogroda i och 2 st praktbarber samt några små barber (tiger tror jag). kan jag lägga i den goldenhannen där i en stund?

eller vad ska jag göra, dom små nya goldisarna jag köpte idag kan inte ens visa sig förrens han jagar skiten ur dem.

Hoppas verkligen nån kan hjälpa snart för de är rätt akut...han jagar o föröker bita den lilla hela tiden :( vågar jag lägga i honom i mitt lilla kar ett tag tro? det är ju inte samma värden där i men såhär kan jag ju inte ha det, och djuraffären här i stan tar inte emot malawis, och jag vill inte ha ihjäl honom heller.
#2 - 25 oktober 2009 09:33
så många visningar men inte en enda som kan svara?? vet inte vad jag ska göra med honom :(
#3 - 25 oktober 2009 09:40
Jessi_86 skrev:
så många visningar men inte en enda som kan svara?? vet inte vad jag ska göra med honom :(

Jag har ett nystartat akvarium. Jag hade en palettciklid som jagade livet ur sin hona. Jag ringde till djuraffären och berättade detta. Dom sa bara: att så ska de inte vara. Så jag åkte dit och fick byta ut den. Och se, nu fungerar de. OBS! jag fick även en ny hon för den tidigare dog ju.
#4 - 25 oktober 2009 13:46
Enligt min erfarenhet av golden så är dom lite småsura hela tiden, dom vill ha stort område och är väldigt dominata.
240L är lite litet enligt mej för dessa fiskar..
Har haft golden hanar innan som varit helt sjukt dominanta, har flyttat dom till större kar och då har dom faktist lugnat ner sej lite...

Men testa att fixa fler gömställen så honan/honorna kan gömma sej, så dom inte stressas ihjäl...

kan inte ge ett konkret svar, men du kan testa iaf

//Peter
#5 - 25 oktober 2009 18:19
Redbullen skrev:
Enligt min erfarenhet av golden så är dom lite småsura hela tiden, dom vill ha stort område och är väldigt dominata.

240L är lite litet enligt mej för dessa fiskar..

Har haft golden hanar innan som varit helt sjukt dominanta, har flyttat dom till större kar och då har dom faktist lugnat ner sej lite...

Men testa att fixa fler gömställen så honan/honorna kan gömma sej, så dom inte stressas ihjäl...

kan inte ge ett konkret svar, men du kan testa iaf

//Peter

dom 2 små golden fiskarna jag köpte igår gömmer sig, men de ser ut som dom ligger klämda lite. Men han är på nästan alla fiskar mer eller mindre. får testa snart annars att lägga han i mitt lilla akvarium
#6 - 26 oktober 2009 09:44
Möblera om i karet, köp ännu flera nya fiskar. Eller ta ut honom och låt honom gå ensam i 2-3 veckor, då släpper han reviret.
Golden är vanligtvis inte särsklit aggressiva.
#7 - 26 oktober 2009 21:59
Jens A. skrev:
Möblera om i karet, köp ännu flera nya fiskar. Eller ta ut honom och låt honom gå ensam i 2-3 veckor, då släpper han reviret.

Golden är vanligtvis inte särsklit aggressiva.

vågar jag släppa i honom i mitt "vanliga" kar? det enda som skiljer lite är ju inredningen samt kh värdet. Men ph:t i mitt vanliga vatten är rätt högt...runt 8. Det jag mest är orolig för är mina små nya golden jag köpt..dom visar sig knappt, men han har inte vart lika bråkig nu men jagar dom en del det gör han. Dom små ligger mest o gömmer sig...la i mer stenar igår för mer grottor så rödzebra honan som bär yngel ska känna sig lite tryggare med.

Blir de lugnare i karet med fler fiskar oavsett kön?

jag hoppas ju kunna fånga några yngel från henne nu som jag kan spara 2 st iaf..sen ska jag köpa 2 st såna blå svart randiga (honor) till med då har jag 15 sammalgat, om det går som planerat med ynglen.
#8 - 27 oktober 2009 23:32
Hoppas någon ser detta!

Kan man ha hanen i ett 30L kar ett tag? ensam? Inreda med lite sten så har han lite gutt iaf...för att se om han lugnar ner sig så jag kan köpa fler fiskar så dom kan göra sig hemmastadda utan att jagas ihjäl.

Fick slå ihjäl en av dom små gulisarna idag :( han var helt röd kring baken o uppäten där bak :( är helt säker på att de är stress nu :( jäkla skit!
#9 - 28 oktober 2009 08:54
Jessi_86 skrev:
vågar jag släppa i honom i mitt "vanliga" kar? det enda som skiljer lite är ju inredningen samt kh värdet. Men ph:t i mitt vanliga vatten är rätt högt...runt 8. Det jag mest är orolig för är mina små nya golden jag köpt..dom visar sig knappt, men han har inte vart lika bråkig nu men jagar dom en del det gör han. Dom små ligger mest o gömmer sig...la i mer stenar igår för mer grottor så rödzebra honan som bär yngel ska känna sig lite tryggare med.

Blir de lugnare i karet med fler fiskar oavsett kön?

jag hoppas ju kunna fånga några yngel från henne nu som jag kan spara 2 st iaf..sen ska jag köpa 2 st såna blå svart randiga (honor) till med då har jag 15 sammalgat, om det går som planerat med ynglen.

Jessi_86 skrev:
Hoppas någon ser detta!

Kan man ha hanen i ett 30L kar ett tag? ensam? Inreda med lite sten så har han lite gutt iaf...för att se om han lugnar ner sig så jag kan köpa fler fiskar så dom kan göra sig hemmastadda utan att jagas ihjäl.

Fick slå ihjäl en av dom små gulisarna idag :( han var helt röd kring baken o uppäten där bak :( är helt säker på att de är stress nu :( jäkla skit!

Jodå, du kan ha honom i 30 liter i två-tre veckor eller så. pH 8 är bra för malawis. Det blir lugnare med flera fiskar. Aggressionerna sprider ut sig, och även aggressiva fiskar blir till slut trötta på att vara aggressiva och inskränker sig till lite lite småtjafs, inte klappjakt.
#10 - 30 oktober 2009 08:41
Jens A. skrev:
Jodå, du kan ha honom i 30 liter i två-tre veckor eller så. pH 8 är bra för malawis. Det blir lugnare med flera fiskar. Aggressionerna sprider ut sig, och även aggressiva fiskar blir till slut trötta på att vara aggressiva och inskränker sig till lite lite småtjafs, inte klappjakt.

okej just nu är det minsting karet igång men jag får inte tag i fisken :P

Funderade på är ett 30-liters kar för litet som spottakvarium? min rödzebra ska nog spotta när som tror jag (känns som max en vecka till)...kan jag flytta henne till de lilla så hon får vara alldeles ifred? sen vila upp sig och äta? eller är det för sent att flytta henne?

Eller blir de för litet?
#11 - 30 oktober 2009 10:39
Jessi_86 skrev:
okej just nu är det minsting karet igång men jag får inte tag i fisken :P

Funderade på är ett 30-liters kar för litet som spottakvarium? min rödzebra ska nog spotta när som tror jag (känns som max en vecka till)...kan jag flytta henne till de lilla så hon får vara alldeles ifred? sen vila upp sig och äta? eller är det för sent att flytta henne?

Eller blir de för litet?

Bara att jaga honom! :)

30 liter funkar som spottakvarium, men du kan inte ha det för att driva upp yngel i. För att fiskarna skall bli normala och inte stanna som dvärgar behöver du ett kar på 100 liter och över.
Det är inte för sent att flytta henne.
#12 - 30 oktober 2009 21:01
Jens A. skrev:
Bara att jaga honom! :)

30 liter funkar som spottakvarium, men du kan inte ha det för att driva upp yngel i. För att fiskarna skall bli normala och inte stanna som dvärgar behöver du ett kar på 100 liter och över.

Det är inte för sent att flytta henne.

okej tack för svaret. Jag har jagat idag med utan resultat :(

Jag sitter och funderar på vilket alt som är bäst, har 3 st nämligen.
1.Antingen ta den ruvande honan och lägga i 30-L så hon får vara ifred och känna sig tryggare utan alla andra fiskar som simmar runt.
2.Ta den minsta golden fisken jag har (den nyinköpta) och låta han växa på sig och bli lite tryggare i 30-L
3.Ta den största golden hanen och sätta i 30-L så han inte ska jaga dom andra så mkt.

Tycker dock han har blivit en aning lugnare..den lilla goldenfirren har ena sidan av karet där han ligger i busken och vis stenarna. Den stora har mer sitt gömställe vid stenröset. Det är om han kommer nära den lilla han jagar honom.
#13 - 31 oktober 2009 14:42
Plocka ut hanen. De andra alternativen hjälper inte dig att bli av med aggressiviteten.

Får du inte tag på hanen så får du väl tömma inredningen och sen fånga honom. Han lär inte stanna upp och invänta dig...;)
#14 - 31 oktober 2009 18:06
uncleban skrev:
Plocka ut hanen. De andra alternativen hjälper inte dig att bli av med aggressiviteten.

Får du inte tag på hanen så får du väl tömma inredningen och sen fånga honom. Han lär inte stanna upp och invänta dig...;)

Nae han lär ju inte göra det :P varför kan dom inte bara lyssna när man blir arg? och bara simma in snällt i hoven? ;)

Får väl ha lite fiskjakt igen..
#15 - 31 oktober 2009 21:43
Jag brukar plocka ur inredningen när jag ska fånga malawis....omöjligt annars.....Plocka du ur hannen.....
Tyvärr tror jag på ett större kar.....det brukar bli bättre..Har själv en Red Top Chilumba hanne som är chef i ett kar men är dock ej aggresiv på det viset....
Lycka till...A.

Annons