Vad ska jag göra av mina slöjstjärtar?

#1 - 4 februari 2010 19:52
Hej!

köpte nyligen ett 54 L akvarium då det följde med 3 st Slöjstjärtar.
Problemet är att jag har hört att man behöver minst ett 120 L akvarium för att dom ska kunna leva, men jag har inte tillgång till ett sådant och jag känner inte för att spola ner dom i toaletten, det känns inte bra!

Tror ni ZOO affärerna tar emot dom gratis eller vad tycker ni att jag ska göra?

/ Johan :)
#2 - 4 februari 2010 19:58
Ja, affärer brukar kunna ta in dem, och är det dessutom affären där du köpte dem, och de visste om storleken på ditt akvarium, så ska de ta tillbaka dem, tycker jag. Guldfiskar/slöjstjärtar är definitivt inte lämpliga till små akvarier, även om de ofta rekommenderas till sådana.

Spola ner dem ska man inte göra, har för mig att det inte ens är tillåtet att spola ner levande fiskar.
#3 - 4 februari 2010 20:06
Okej då ska jag ta dom till en affär och fråga, Tack för svaret!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 februari 2010 20:08
Acer15 skrev:
Okej då ska jag ta dom till en affär och fråga, Tack för svaret!

Ring och kolla innan - det är inte så hälsosamt för fiskarna att promeneras runt med mellan affärerna tills man hittar någon som vill ha dom.
#5 - 7 februari 2010 19:04
Många zooaffärer vill inte ta in fiskar (pga sjukdom). Du känner ingen som har ett större kar som kan ta hand om dem annars?
#6 - 7 februari 2010 19:08
Maleficum skrev:
Många zooaffärer vill inte ta in fiskar (pga sjukdom). Du känner ingen som har ett större kar som kan ta hand om dem annars?

Hur stora är de? Tänkte annars på det, kolla gärna om nån som har damm vill ha dem, isf kan du ju ha dem i ditt lilla kar till det blir vår och sen kan den personen med dammen ta dem där får de plenty med space;).
#7 - 10 februari 2010 17:21
Dom är runt 5 cm långa, men jag märker att dom redan börjar få lite problem med utrymmet, dom kan inte gömma sig bland växterna och sånt. Dom simmar mest uppe vid ytan och vill ha mat, jag matar dom 3-4 gånger per dag i ganska små portioner men dom är hungriga hela tiden nu har dom börjat äta växterna, är slöjstjärtar så eller matar jag dom för sällan?

Jag känner ingen som har ett större akvarium så jag vet inte vad jag ska göra av dom :(
#8 - 10 februari 2010 18:55
Fiskar (kanske i synnerhet guldfiskar och slöjstjärtar) har god aptit och äter så länge du matar dem - de är också ökända för att gnaga i sig allehanda växter. Fullt normalt med andra ord.
Se bara till att du är försiktig med matningen, det räcker helt klart med en gång om dagen och inte mer än de kan äta på ciskus trettio sekunder, och att du byter vatten med jämna mellanrum så länge du har dem kvar.
Det är trots allt trevligare för både fisk och människor att de är friska när de så småningom får flytta! ^^

Har du hört med djurbutikerna ännu? Det är säkert bästa, och för dig enklaste lösningen skulle jag tippa.
#9 - 11 februari 2010 06:07
Nu vet jag ju inte var du bor, men är det i Skåne kan jag ta dom!:)
#10 - 11 februari 2010 10:52
Jag bor tyvärr i Stockholm men jag ska höra med ZOO butikerna i närheten om dom vill ha fiskarna :)
#11 - 5 mars 2010 16:10
Hoppas det gått bra med slöjisarna. Bor i södra roslagen med stor damm och 110l kar för småguldisarna. Hit får de gärna komma om de inte hittat något nytt hem.
#12 - 12 mars 2010 17:50
Hej!

Även jag har ett 50 liters akvarium med tre stycken guldfiskar i. De är små, ena är ungefär 5 cm och de andra två runt 3. De stortrivs ser jag och sålänge det inte finns några problem tänker jag behålla mina. Om du tycker att de ser lite dåliga eller sjuka ut, kan du nog kolla runt på Eniro och Blocket exempelvis, där brukar folk skriva ibland om de har odlingar eller annat och tar emot överblivna fiskar. Du kan också annonsera om det själv, antingen sälja eller ge bort. Eller så behåller du de helt enkelt ;)
#13 - 12 mars 2010 18:25
Hej!

Även jag har ett 50 liters akvarium med tre stycken guldfiskar i. De är små, ena är ungefär 5 cm och de andra två runt 3. De stortrivs ser jag och sålänge det inte finns några problem tänker jag behålla mina. Om du tycker att de ser lite dåliga eller sjuka ut, kan du nog kolla runt på Eniro och Blocket exempelvis, där brukar folk skriva ibland om de har odlingar eller annat och tar emot överblivna fiskar. Du kan också annonsera om det själv, antingen sälja eller ge bort. Eller så behåller du de helt enkelt ;)

Eller så köper man ett större akvarium så att de verkligen trivs, enkelt va ;)

Läs lite info om guldfisk (slöjstjärt) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
#14 - 20 mars 2010 23:57
Jag lämnade bort min slöjstjärt till en seriös zoobutik i Borås. Slöjstjärten var för övrigt en 20år gammal.

http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/Carlsson.jpg

Linjalen fram för fisken är 15 cm, Det faktum att guldfiskar och slöjstjärtar kan bli över 30år kan vara värt och tänka på före man köper en.... När jag tog över karet som slöjstjärtarna var med i visste jag inte om detta faktum själv heller.....
#15 - 21 mars 2010 01:03
Mick13 skrev:
Jag lämnade bort min slöjstjärt till en seriös zoobutik i Borås. Slöjstjärten var för övrigt en 20år gammal.

http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/Carlsson.jpg

Linjalen fram för fisken är 15 cm, Det faktum att guldfiskar och slöjstjärtar kan bli över 30år kan vara värt och tänka på före man köper en.... När jag tog över karet som slöjstjärtarna var med i visste jag inte om detta faktum själv heller.....

Hur vet man att den är 20 år? Går väl inte direkt att se åldern på fiskarna mer än vissa sorter när de är döda (typ torskens öronsten).
#16 - 24 mars 2010 20:32
Maleficum skrev:
Hur vet man att den är 20 år? Går väl inte direkt att se åldern på fiskarna mer än vissa sorter när de är döda (typ torskens öronsten).

Nä jag vet inte hur man åldersbestämmer slöjstjärtar. [:o]
#17 - 24 mars 2010 22:12
Mick13 skrev:
Nä jag vet inte hur man åldersbestämmer slöjstjärtar. [:o]

Är det inte dom man skär av på hälften och räknar ringarna på? ;)

Kanske en uppskattning av personen som skaffade fisken från början som sen följt med akvariet?

Öronstenar är för övrigt awesome. Sen brukar man väl kunna göra en uppskattning på storleken för fiskar hur gamla dom är, ingen exakt vetenskap, beroende av många saker men lite grovt borde man väl kunna komma rätt?

Ursäkte för OT
#18 - 24 mars 2010 22:52
Lellel2 skrev:
Är det inte dom man skär av på hälften och räknar ringarna på? ;)

Kanske en uppskattning av personen som skaffade fisken från början som sen följt med akvariet?

Öronstenar är för övrigt awesome. Sen brukar man väl kunna göra en uppskattning på storleken för fiskar hur gamla dom är, ingen exakt vetenskap, beroende av många saker men lite grovt borde man väl kunna komma rätt?

Ursäkte för OT

Jo, öronstenen hos torsk får "årsringar" som ett träd så man kan beräkna åldern på fisken om man hittar den sån =) Storlek och ålder är ju inte direkt exakt, har haft scalarer som blivit riktigt gamla men varit betydligt mindre än yngre scalarer jag sätt. Har själv en slöjstjärt som är ca 15 cm och den är inte i närheten av att vara 20 år! Den är ungefär tre år =P
#19 - 26 mars 2010 23:02
Maleficum skrev:
Jo, öronstenen hos torsk får "årsringar" som ett träd så man kan beräkna åldern på fisken om man hittar den sån =) Storlek och ålder är ju inte direkt exakt, har haft scalarer som blivit riktigt gamla men varit betydligt mindre än yngre scalarer jag sätt. Har själv en slöjstjärt som är ca 15 cm och den är inte i närheten av att vara 20 år! Den är ungefär tre år =P

Att jag vet att den är 20 är att den var 17år(+-1år) när jag över tog honom, jag har haft honom i tre år ca 20år =)
Den kommer från kompisens lilla systers akvarium där den varit från ny inköp fram tills att min kompis fick fisken och jag i min tur fick den av honom med karet och annan fisk när han hade tröttnat på akavarieskötseln. ;)
#20 - 27 mars 2010 11:51
Mick13 skrev:
Att jag vet att den är 20 är att den var 17år(+-1år) när jag över tog honom, jag har haft honom i tre år ca 20år =)

Den kommer från kompisens lilla systers akvarium där den varit från ny inköp fram tills att min kompis fick fisken och jag i min tur fick den av honom med karet och annan fisk när han hade tröttnat på akavarieskötseln. ;)

Ah =) trodde det var nåt nytt sätt att se ålder på dem men då förstår jag att du vet åldern ;) hoppas mina guldisar och slöjisar också blir så gamla!
#21 - 30 mars 2010 21:18
Maleficum skrev:
Ah =) trodde det var nåt nytt sätt att se ålder på dem men då förstår jag att du vet åldern ;) hoppas mina guldisar och slöjisar också blir så gamla!

Misstänker att om man plockar ut öron stenen på en torsk så är det första och sista gången man kan ålders bestämmer den fisken. Ge dom mycket grönsaker att äta ärtor och spenat gillade mina guldisar sedan fick jag tipset o m att ta in andmat till ett kar som jag odlade den i och kunde mata dom av överskotet. Men när jag avvecklade slöjstjärtarna fick den kvar varande gå i odlings karet för att rensa bort andmaten. Jag vill inte ha kvar andmaten för den växer som sjutton och tar ljuset från de övriga växterna. ;)
De skall inte ha stora mängder animalisk föda. Mina slöjstjärtar höll efter mängden posthorns snäckor i karet nu har snäckorna ökat rejält i antal sedan slöjisarna flyttade ut. Så rena vaeganer är dom inte.
Den jag lämnade bort till handlaren blev köpt av en asiatisk guldfisk fantast. :)
#22 - 30 mars 2010 21:38
Mick13 skrev:
Misstänker att om man plockar ut öron stenen på en torsk så är det första och sista gången man kan ålders bestämmer den fisken. Ge dom mycket grönsaker att äta ärtor och spenat gillade mina guldisar sedan fick jag tipset o m att ta in andmat till ett kar som jag odlade den i och kunde mata dom av överskotet. Men när jag avvecklade slöjstjärtarna fick den kvar varande gå i odlings karet för att rensa bort andmaten. Jag vill inte ha kvar andmaten för den växer som sjutton och tar ljuset från de övriga växterna. ;)

De skall inte ha stora mängder animalisk föda. Mina slöjstjärtar höll efter mängden posthorns snäckor i karet nu har snäckorna ökat rejält i antal sedan slöjisarna flyttade ut. Så rena vaeganer är dom inte.

Den jag lämnade bort till handlaren blev köpt av en asiatisk guldfisk fantast. :)

Andmat brukar de få då och då eftersom jag har det i de andra karen och där svämmar det över ganska fort ;) Spenat och ärtor ger jag också och ibland havregryn och broccoli älskar dem! Men sen äter de ju gärna yngel och lite sånt också =P sen får de diverse sån special guldfisk foder i olika form.
Nu går de med posthornsnäckor men innan gick de med endlers och ancistrusar också som yngla rätt bra.
#23 - 10 april 2010 18:03
Jag har frågat ifall de kan ta tillbaka fiskarna eftersom jag har ett mycket litet akvarium och jag har hört att de blir stora, men de sa nej. Om dina fiskar mår bra, varför behåller du inte kvar de? Jag har ett ännu mindre akvarium än du och har 3 st där, de trivs superbra verkar det som. Matglada och pigga :-) Har haft de rätt länge så därför säger jag det.

Nej, spola inte ner de. Ingen bra idé. Om du kollar Blocket / Eniro så finns det folk som annonserar om att de gärna tar emot överblivna fiskar.
Bilagor:

Annons