vad ska jag göra åt detta?

#1 - 28 mars 2010 05:53
Hej!
Jag har ett akvarium på 112l, vattenvärdena är ok.
Jag har flera olika växter men alla får detta "problem"
Det bildas rödbruna alger som inte går att ta bort..

På gräsen sätter det sig i kanterna av bladen och på min mer bredbladiga växt är det som prickar på bladen.

Jag använder växtgödning och har tänt från morgon till kväll.
Akvariet är heller inte utsatt för så mycket direkt solljus.
Akvariet har varit igång ca 2 månader och bottenfilter används.

Jag har en Ancistrus och mollysar som är på växterna men de verkar inte få bort något de heller.
övriga firrar är ca 25 Neontetror, 2platy, 3svärdbärare, 1kuhliiål.

jag matar med flingfoder och algtabletter.
Byter ca 40l vatten/vecka då jag även slamsuger botten.

Har du tips på hur jag gör tar jag tacksamt imot dem då dessa "alger" ökar hela tiden..
#2 - 28 mars 2010 08:57
kan detta vara toffsalger?
#3 - 28 mars 2010 09:33
Dra ner till 6 timmar tänt per dygn. Behöver ju inte vara tänt om du inte är hemma.
Vattenbyten?
En gång i veckan 30-40%.

Man kan alldrig förlita sig på "algätare". Skit görat får man göra själv;)

edit: Toffsalger tar du bort mekaniskt, med fingrarna till exempel. Sen är det bara att göra vattenbyten. Bild?
#4 - 28 mars 2010 17:27
Hej
Tycker det verkar som du har både kisel o toffsalger.Kiselalger kommer ofta i nystartade kar,brukar försvinna när det kommer i balans vilket kan ta 3-4månader.
Jag rekomenderar att du gör så här:Ca 30% vattenbyte 1ggr/v,slamsug endast ytligt då(man ska inte rengöra för noga,dom goda bakterierna måste få chans att föröka sej),rengör rutor o gnugga lite lätt på växter som är värst angripna av alger,använd gödning,investera i ett par siamesiska algätare(är proffs på toffsisar).Jag tycker nog du kan ha tänt 8 timmar.
Håller du i så här ,så ordnar det sej till slut.Det är tålamod som gäller erfar jag.
Lycka till!!
#5 - 29 mars 2010 01:19
Algerna går inte att ta bort med fingrarna..
Blir inte siamesiska algätare för stora för 112l? Finns det någon annan art som äter toffsalger, om det nu är det..?
#6 - 29 mars 2010 04:17
När du säger morgon till kväll, hur många timmar är det?

Lämpligt är 8-12 timmar. annars är algätare av olika sorter dåliga på att äta kiselalger. Låter inte så farligt med algerna, du kommer alltid att ha viss nivå med alger. Du bör göra så mycket som möjligt för attgynna bakterierna och du bör inte rengöra filtret om inte flödet avsevärt minskat och rengör då i akvarievatten ej kranvatten.

Mycket växter samt pmdd som växtgödning är bra. Kontrollera att du har bra belysning inte bara rätt mängd. Exempelvis kan du skaffa reflektorer.
En bra kombination med gödning och belysning är också att tillsätta easy carbo som innehåller ämnen som motverkar alger samt tillför kol till växterna.
#7 - 29 mars 2010 19:37
jag tänker nog köpa fler växter och ev en siamesisk algätare:)
#8 - 29 mars 2010 20:54
Snabbväxande växter är alltid bra i nystartade akvarium.Då får algerna konkurrens.
Har också ett 112 l .Har 2 siamensis där i.Tycker nog man kan ha det.Beror ju lite på om man har mycket annan fisk i förståss.
#9 - 30 mars 2010 06:34
Hur stora är dina siamensis? Växer de snabbt? Kan man ha bara en?
Jag ska köpa fler växter och ta bort en som inte hör till akvarieväxter "typiskt nybörjar inköp"
Jag har vattenpest och smalt gräs och en liten låg växt som inte växt något sedan jag köpte den den är lite yvig i sitt växtsätt, rätt söt men jag har inte hittat den i någon beskrivning. Jag har även något tunnare gräs. Funderar på att köpa något mer fint gräs och någon mer lite mörkgrön växt, de jag har är rätt ljusa.
#10 - 30 mars 2010 07:58
sen jag började med äppelsnäckor finns inga alger alls, så äppelsnäckor är inte dumt att ha, sebrasnäckan är kanske ännu bättre:)
Bilagor:
#11 - 30 mars 2010 08:08
Lineli skrev:
Hur stora är dina siamensis? Växer de snabbt? Kan man ha bara en?

Våra Siameser har vuxit otroligt snabbt. De vi köpte som små i november är snart 15 cm långa. Personligen skulle jag inte ha bara en, tvärtom, vi har uttökat vårt antal ifrån 3 till 5 stycken. De bråkar aldrig utan håller alltid ihop i sin lilla grupp. De blir stora och kräver ett ganska långsträckt akvarium för att komma till sin rätt tycker jag.
#12 - 30 mars 2010 08:12
Håller med doppingen, skulle nog testa med snäckor först. Har Zebrasnäckor sedan någon vecka och de jobbar på bra.:)
#13 - 30 mars 2010 11:59
Jag tycker snäckor verkar lite småäckliga men jag kanske får överväga för 15cm är ju rätt stora firrar. Jag har ju en ancistrus med som säkert blir så stor och mina krabater får ju inte ha det trångt.
Äter äppelsnäckor alla slags alger?
Är inte de så att de förökar sig jättemycket?
Kan man ha en eller ska man ha fler?
#14 - 30 mars 2010 12:27
Zebrasnäckan ska du nog gärna bara ha en av, inte 2 stycken som jag... Om de lägger ägg är de tydligen väldigt svåra att få bort, och äggen kan ändå inte utvecklas i sötvatten, så det är bättre att ha en ensam. De äter alger som bara den och jag tror de äter fler sorter än "äpplen". (Fast "äpplena" finns ju i många olika fina o roliga färger å andra sidan.) Är egentligen inte heller jätteförtjust i sniglar/snäckor men jag tycker faktiskt att det ser mysigt ut med dem i karet. (Kommer nog köpa Äppelsnäckor också.)
#15 - 30 mars 2010 12:44
Ja jag vill inte ha en massa snigelbebisar. Jag är dessutom mest intresserad av att de ska äta upp algerna, som jag tror är någon slags toffs el skäggalg.
#16 - 30 mars 2010 13:05
Lineli skrev:
Ja jag vill inte ha en massa snigelbebisar. Jag är dessutom mest intresserad av att de ska äta upp algerna, som jag tror är någon slags toffs el skäggalg.

vill man inte ha snäckbäbisar så är det bara att plocka bort äggen som sitter allihop i en stor klase ovanför vattnet, de sätter alltid äggen över vattnet(äpplena) så mycket lätt att hålla efter, finns läckra rosa,lilarandiga,gula mfl jag har många olika färger en bra sida är www.applesnail.net :)
#17 - 31 mars 2010 06:45
Jag hoppar över snäckor och inhandlade igår en algätare som tar toffsalger, tror det är en siamesisk. Nu får vi se vad den går för:)

Jag köpte även en liten ny växt som jag inte kan namnet på och bytte 30l vatten samt körde i lite växtgödning:)

Jag tog även bort en växt ur akvariet som inte är någon riktig akvarieväxt utan en sådan sort som lämpar sig bättre som krukväxt.

Jag flyttade tre Black Molly till mitt lilla kar och tillsatte iof två platy men de är mindre än Mollysarna iaf.

Jag ska även snart ansa vattenpesten och då blir det ytterligare en växt:)
#18 - 31 mars 2010 20:15
köpte en lite större växt idag med jättefint växtsätt, tror det är någon ormbunke, jättefin!!
#19 - 4 april 2010 18:13
doppingen skrev:
sen jag började med äppelsnäckor finns inga alger alls, så äppelsnäckor är inte dumt att ha, sebrasnäckan är kanske ännu bättre:)

Jag har också en hel del fina äppelsnäckor, men jag tycker inte att de är speciellt bra på att äta alger.:)
Bilagor:
#20 - 4 april 2010 20:24
Jag köpte en siamesisk algätare men den är totalt ointresserad toffsalgerna men putsar på stenarna så det känns helt onödig med en sådan då akvariet redan var rätt fullt.. Jag säljer den på annons:) El så är det bara o hämta den:)
#21 - 5 april 2010 18:00
Den erfarenheten har inte jag av siamesisk algätare.Tycker dom är alldeles utmärkta för toffsisar,vore jag som du skulle jag vänta ett tag till innan du väljer bort den.Det har ju inte gått mer en vecka ung.+ att ditt kar verkar vara ganska nystartat.Det tar några månader för det att komma i balans.Tålamod är nog nyckelordet.
#22 - 5 april 2010 19:34
Eftersom jag enbart köpte den för toffsalgerna känns det lite surt då jag redan har lite för många invånare. Borde den inte börja äta toffsalger direkt om det är det den gillar? Den äter flingfoder när jag matar de andra men nu har jag dragit ner lite på maten för att se om den börjar käka, Hur lång tid brukar det ta? Någon som har erfarenhet?
#23 - 5 april 2010 19:53
om du går in på artbeskrivningar så finns där en del personliga erfarenheter av fisken-längre ner under själva beskrivningen(fast det vet du nog) men om just hur länge innan de tar alger vet jag ej-bara ett tips i brist på annat:)(vilken söt profil du har-var hittar du såna?)
#24 - 5 april 2010 19:59
Tack! jag ska kolla igen vad det står där..

http://www.hiti.dk/animationer%20index.htm

Här finns massa gulligt!
Jag använder några på Familjeliv.se där jag har samma anv namn Lineli1
#25 - 5 april 2010 20:00
tusen Tack, då kollar jag den sidan;)
#26 - 6 april 2010 06:45
Båda "sorterna" är säkert toffsalger, varav prickarna är nedbetade toffsalger.

Toffsalger är intimt förknippade med varierande CO2-nivåer, vilket man får med normala vattenbyten tyvärr. När man sänker vattenytan så kommer en del av akvariet i kontakt med luft som har runt 36 ggr mer fri tillgänglig CO2 jämfört med vatten.

Det enkla tricket mot toffsalger i normala sällskapsakvarier är paradoxalt nog att dra ner rejält på vattenbytena(!).
#27 - 6 april 2010 06:47
Tom Barr (alg-gurun #1) om BBA (toffsalger) i akvarier utan extra CO2-gödning: http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200601/msg00302.html
#28 - 6 april 2010 08:44
Jag fyller bara på det som dunstar bort i mitt kar. Låg fisklast och stor växtmassa, dom enda alger jag har är lite Cladophora som klänger sig kvar och gröna prickar på några äldre blad och glasen. 4x36W Aquarelle över 250 liter, ingen CO2 och göder med standarddos PMDD när bladen ser bleka ut.
#29 - 6 april 2010 10:28
Just nu byter jag vatten 1g/v ca 40-50l. Har sjuka fiskar varav en dog idag.
Jag har iaf inhandlat fler växter och tänker göda dem med växtnäring så kanske det ger sig sedan hoppas jag naturligtvis på att min siames ska börja käka:)

Annons