Sätt på 10 timmar då, så får du ett bra mellanläge.
Algerna kommer att försvinna av sig själv när det blir en sämre miljö för dem!
Jag skulle ha gjort såhär:
- Köp en ny pump med större filter, så stort som möjligt! Sätt i denna i akvariet men ha kvar den gamla pumpen, låt båda vara i akvariet i en månad. Det kommer se trångt ut men det gör inget! Viktigt att nya bakterier kan få bildas i nya pumpen.
- Stäng av pumparna en kort stund så att vattnet blir stilla. Skrapa bort alger från rutorna och sug upp det som lossnar med en sughävert (hoppas du har en sådan), så att algresterna inte ligger på botten av akvariet. Kör runt med sughäverten lite i botten av akvariet så att du suger upp löst skräp och avfall. Rensa växterna på fula/halvvissna blad försiktigt, nyp av bladen eller klipp med sax.
Det går alltså att suga upp skräp på botten + gamla alger, men rätt så fort så att endast 20%-30% av vattnet kommer ut i hinken. Detta kan du göra varje gång du gör delvattenbyte, en gång i veckan.
- Sätt på pumparna igen. De ska alltid vara på! Men just när man suger upp alger så är det inte så kul om alla alger sugs in i filtret. :)
Detta är den enda rengöring du behöver göra, för mycket rengöring kommer bara störa balansen i akvariet.
Jag skulle tro att större filteryta + 10 timmars belysning + sparsam matning + 20-30% vattenbyte en gång i veckan kommer att göra att du märker skillnad, men det kanske tar 1-3 månader innan det märks. Men med större filter-yta kommer vattenkvaliteten att påverkas och förhoppningsvis mår fiskarna bättre rätt så fort!
Köp inga fler fiskar de närmaste 1-3 månaderna innan du ser att de du har nu mår bättre.
Detta är bara mina personliga tips över hur jag skulle ha gjort, andra kan ju ha andra åsikter. :)