Zebra och eldbuk har korsat sig, minns en gammal bok i skolbiblioteket när jag gick i skolan, som hade en bild på en korsning mellan eldbuk och zebraciklid, som såg ut ungefär som en eldbuk i formen, men med zebraciklidens mönster. Har även sett en vuxen fisk, som jag är rätt säker på var en korsning mellan zebra och JD, JD i formen, zebra i färgen. Har sett en bild på en fisk som, om jag minns rätt, var en korsning mellan en JD och en festae, som såg ut som en svart festae ungefär. Har även sett filmklipp, det ena ett yngelvårdande par med en zebra och en sajica, och ett klipp där den ena partnern var en managuense om jag minns rätt, den andra minns jag inte. I en affär där de hade vf guldsöm och vf blåciklider i samma akvarium, hade en guldsömshane parat ut sig med en blåciklidhona.
Så konstiga korsningar förekommer, och zebror verkar vara en av de värsta att korsa sig med andra arter. Det som gjorde att jag inte reagerade med en gång med mina JD-yngel var att JD-paret vaktade tillsammans, inget tecken på att zebrahanen hade lagt sig i, men när ynglen växte till sig så såg man att det inte stod rätt till.
Kan kanske vara så att zebran är nå´n sorts genetisk länk, som är nära släkt med flera olika ciklidsläkten.