Vad ska jag göra??

#1 - 1 augusti 2006 22:05
:confused: Vet inte vad jag ska göra men vill att mina fiskar ska sluta dö, satte i fiskar i mitt 54 L akvarium för ca en vecka sedan. Tre har dött, två guppyhanar och en kardinaltetra. Det verkar som om en av mina guppyhonor dör snart... Har provat att göra delvattenbyten två dagar i rad nu, om det nu skulle vara vattnet. Det verkar hjälpa för stunden men guppyhonan vill bara vara bakom pumpen vid vattenytan. Dom andra fiskarna verkar må bra, hoppas att dom klarar sig. Har inte gjort några tester på vattnet än men ska göra det...
#2 - 1 augusti 2006 22:26
är akvariet nystartat eller ??

//kim
#3 - 1 augusti 2006 23:36
kanske dom dör aav syrebrist? har du någon ytcirkulation?
#4 - 2 augusti 2006 08:33
Ja akvariumet är nystartat, bytte lite vatten igår kväll och honan ser pigg ut idag. Pumpen har sitt utblås vid vattenytan. Tänkte köpa syresten idag, är det en bra idé?
Vilka test till vattnet är viktigast? Vill ju att dom ska ha det så bra som möjligt...
#5 - 2 augusti 2006 08:43
Låter som amoniak/nitrit eftersom det är nystartat. Mata inte på några dagar och byt hälften av vattnet om dom ser sämre ut igen.
#6 - 2 augusti 2006 08:54
Tack ska prova med att inte mata, just nu verkar alla fiskar pigga o glada. :)
#7 - 2 augusti 2006 09:14
Nu är jag själv oxå nybörjare men tydligen har fiskar svårt för värme (?) - kanske har du det varmt hemma? Ett tecken på detta ska vara att de flämtar vid ytan. Har oxå förlorat fisk och kan inte komma på nån annan förklaring än att det blivit för varmt. Finns ju många trådar om detta nu - kolla där så får du kanske lite mer info än vad jag kan ge!
#8 - 2 augusti 2006 09:17
Jag tycker också det verkar vara nitrit. Fiskarna blev ju piggare vid vattenbytet...
Du har ingen möjlighet att testa nitrithalten?
#9 - 2 augusti 2006 09:25
När jag gjorde vattenbytet så tänkte jag faktiskt att det kunde vara lite för varmt för fiskarna så jag tog lite kallare vatten och stängde av doppvärmaren, nu är det ca 1-2 grader kallare. Ev har detta hjälpt lite, svårt att veta då jag inte har något test för att testa nitrit. Men det ska inhandlas senare idag.

Annons