vad ska jag ge mina malar att äta.

#1 - 16 mars 2005 15:53
Hej!

jag har 4st små malar tror alla är sug malar en är en plecko som kommer bli stor.

sen har jag någon annan mal med lite skägg på nosen blir inte så stor runt 10-15cm tror jag. vad ska jag ge dom att äta?

jag har malawisar i nu men dom tar ju all mat hela tiden, jag matar med röda mygglarver torrfoder sen någon räkmix även några tabbletter + gröna ärtor.

men de är bara malawisarna som snor allt även om man slänger i maten på natten.

vad ska man ge malarna?

är de farligt för malawisarna att äta ärtor dom är av släktet (vet ej) de är några golden i iallafall

hur åfta kan man mata med ärtor?

Mvh
#2 - 16 mars 2005 17:20
Mmmm tror snarare att det kan vara lite "farligt" att ge malavicikliderna röda mygg då det inte är ett foder de är anpassade för att äta... Dina Ancistrus och Pleco käkar ju framför allt alger. Spirulina sjunktabletter är ett bra tips. Malavisarna mår bra av räkmix med en stor del grönt i blandningen.

MVH
/Jens
#3 - 16 mars 2005 18:47
Ok, man kanske kan ge dom röda mygglarver 1 va 14 dag kanske, för dom gillar de verkligen skarpt.

jag har sådana sjunk tabbletter till malarna men de äter malawisarna upp.

Mvh
#4 - 16 mars 2005 18:59
Hallo, har läst på nån tråd att man inte ska ge röda mygglarver. Har för mig att det var nått med matsmältningen eller tarmarna.
#5 - 17 mars 2005 09:06
[QUOTE=tryckeriet]Ok, man kanske kan ge dom röda mygglarver 1 va 14 dag kanske, för dom gillar de verkligen skarpt.

jag har sådana sjunk tabbletter till malarna men de äter malawisarna upp.

Mvh[/QUOTE]

Jag har malawi, och två stycken plecko. Dom har vi gett mat max 2-3 gånger under tiden vi haft dom (sen oktober ungefär). Dom äter ju rester efter maten.. men vi har lagt i några spirulinatabletter ca 20-30 minuter efter att man släckt karet, då brukar malawisarna ha gömt sig och ligger för att vila. Var noga med att släppa dom nära malarna så brukar dom kasta sig över den ganska snabbt.
Mina malawi är rädda för malarna, så även om jag matar dom på dagen så tar dom inte maten från dom.

I ett annat mindre kar har jag två mindre malar, dom blir som galna när jag matar mina fiskar med räkmix och simmar fram och snor det framför dom andra.. det går nog inte bland malawi eftersom dom är snabbare på att äta upp räkmixen än de i det mindre karet.

Annars äter dom mer än du tror.. fast det är klart gott att få lite spirulina mat med! :)
#6 - 17 mars 2005 09:56
[QUOTE=tryckeriet]Ok, man kanske kan ge dom röda mygglarver 1 va 14 dag kanske, för dom gillar de verkligen skarpt.[/QUOTE]

Har du provat att ge dem artemia?

Malen med skägg måste vara en ancistrus. Jag tvivlar faktiskt på att malawi och sydamerikanska malar (pleco, ancistrus, peckoltia, panaque, m fl) är en bra kombination. Kan inte så mycket om malawi men har för mig att de trivs i hårt vatten. De sydamerikanska malarna vill hellre ha lite mjukt vatten.

Det finns nog afrikanska malar som skulle trivas bättre i ett malawikar. Har du ingen möjlighet att byta?

Annars kan du försöka med en bit squash som har legat i blött i minst 12 timmar. Lätt förvälld brysselkål och lättförvälld broccoli kan också fungera. Förskök mata dem (även algae wafers) när det har varit släckt i akvariet ett tag.

Lycka till!
#7 - 27 mars 2005 12:37
jag matar mina corydoras och sugmalar med alge watters och
dom får också nån räka då o då dom älskar det
#8 - 27 mars 2005 18:01
Algae wafers är bra mat för sugmalarna, men corysarna behöver mer animalisk föda. Det finns andra tabletter och även granulat med större animaliskt innehåll, som är lämpligare för corydoras.
#9 - 27 mars 2005 18:56
hej, pröva med lite zuchini. Antingen kan du koka den först (då sjunker den av sig själv) eller så trär du igenom en tesked så håller tyngden den nere. Ta gärna bort "kärnhuset" i mitten först

Annons