Vad ska jag börja med?

#1 - 28 november 2006 08:35
Jag har nu dragit igång ett akvarium. Därmed har jag massor med funderingar.
Har haft i bakteriekultur i förrgår, så det har stått i 2 dagar nu. Det är fortfarande lite grumligt vatten. Är det normalt/farligt? Kan man ha i fiskar ändå?

Har en Kampfiskhane i ett litet akvarium nu, som jag vill flytta över till det nya. Hade tänkt att köpa några guppys också. Vilket är bäst: Att sätta ner guppysen först, och sedan Kampfisken eller tvärs om. Med tanke på att kampisen kanske ger sig på guppysen annars. Eller har det ingen betydelse? Kanske ska jag köpa honor till kampisen först? Hade tänkt mig 4 st. Räcker det?
Jag har röda mygglarver att mata kampisen med. Hur gör ni när ni matar dom i ett stort akvarium? Verkar ju vara lite lurigt att ha i, med tanke på hur mycke bakterier det är i det....

Har planterat lite växter också. Jag har tagit bort krukan, men ska man ta bort det andra runt rötterna?

Många frågor blir det.....[:o]
#2 - 28 november 2006 08:46
Jag svarar på det jag vet.

Stenullen ska bort från växterna. Skölj försiktigt och billa bort allt.

Varför skulle det vara knepigare att mata i ett stort än ett litet kar? Så länge problemet inte ligger i att alla fiskar får komma åt maten (pga konkurens) så är det ingen skillnad. Mata på samma ställe varje gång så vet firrarna vart maten finns.
#3 - 28 november 2006 08:59
Lenis skrev:
Jag har nu dragit igång ett akvarium. Därmed har jag massor med funderingar.

Har haft i bakteriekultur i förrgår, så det har stått i 2 dagar nu. Det är fortfarande lite grumligt vatten. Är det normalt/farligt? Kan man ha i fiskar ändå?

Har en Kampfiskhane i ett litet akvarium nu, som jag vill flytta över till det nya. Hade tänkt att köpa några guppys också. Vilket är bäst: Att sätta ner guppysen först, och sedan Kampfisken eller tvärs om. Med tanke på att kampisen kanske ger sig på guppysen annars. Eller har det ingen betydelse? Kanske ska jag köpa honor till kampisen först? Hade tänkt mig 4 st. Räcker det?

Jag har röda mygglarver att mata kampisen med. Hur gör ni när ni matar dom i ett stort akvarium? Verkar ju vara lite lurigt att ha i, med tanke på hur mycke bakterier det är i det....

Har planterat lite växter också. Jag har tagit bort krukan, men ska man ta bort det andra runt rötterna?

Många frågor blir det.....[:o]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag hade lagt i kampfisken men inte något mer och låtit det gå så i nån vecka eller två. Mata skall du göra väldigt försiktigt! Det räcker med ytterst lite varannan eller var tredje dag.[/COLOR][/FONT]
#4 - 28 november 2006 10:15
Hur stort är akvariet? Jättebra att du tänker på detta med att börja försiktigt :) Hur långsamt man skyndar kan innebära skillnaden mellan liv och död för fiskarna.

Mata försiktigt under de första veckorna som Lenmar säger. Brukar du bara mata honom med röda mygglarver? Fryst foder skapar tyvärr mer ammoniak än vanligt flingfoder. Dessutom har jag nyligen fått lära mig att det faktiskt inte är så mycket näring i mygglarver, utan de är mer som godis. Det är i så fall mycket bättre med artemia och annat fryst foder. Men om han äter flingfoder tycker jag du ska köra på det nu under den första månaden.

Så här ser förresten en nitrifikationscykel ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html Det tar alltså drygt en månad innan man fått en kraftig bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit.

Kampfiskar och guppy är tyvärr ingen bra kombination och det spelar ingen roll i vilken ordning du skaffar dem. Kampfiskhanen kommer med all sannolikhet att trackassera guppyhanarna.

Men det finns så många andra fina fiskar. Varför inte ett stim dvärgrasboror? Eller vill du gärna ha ungfödare? I så fall tror jag platy skulle funka bättre.
#5 - 28 november 2006 10:29
Just det

Tänk på att kampfiskar trivs med mycket växter och lugnt vatten. Alltså ska du inte ha alltför kraftig vattencirkulation.
#6 - 28 november 2006 17:24
kampfisk alá betta splendens kommer nog ta död på dina guppy´s... dem gillar inte andra fiskar med välutvecklade fenor!
#7 - 29 november 2006 22:00
Tack för alla tips jag har fått. Jag har fått i min Kampfisk i det nya akvariumet nu. Det är på 100 liter. Inte så stort, men det räcker till att börja med. Växterna har jag planterat om, för jag trodde att stenullen innehöll någon slags näring. Tur att det finns andra som är snälla och svarar på dumma frågor... :-)
Ska försöka byta till annat foder sen, som ni säger. Har hört detta förut att det inte ska vara bra med mygglarver, det var därför jag inte ville ha ner det i det nya akvariet. Men han åt inte av flingfodret. Men en annan sort kanske löser det hela.

Med tanke på andra fiskar så ska jag kolla på Platy. Just dvärgrasboror såg inte så kul ut tyckte jag, men jag kanske ändrar mig när jag får se dom "live" i butiken. Ska in i morgon och kolla runt lite.

Tack för alla tips! :-)

Annons