Vad ska en titta efter vad gäller gallring hos scalaryngel??

#1 - 2 oktober 2007 20:19
Jag har väl nu en 50st och de är dryga månaden. Några släpar efter i storlek och en del kan jag se lite böjda spröt..(vet tyvärr inte vad de smala nedersta fenorna kallas hos scalarer..) Men vad är viktigt för att få snygga exemplar?? De är nu ca en och en halv månad..//Annie
#2 - 2 oktober 2007 20:52
Ta dem finaste och friskaste!
#3 - 4 oktober 2007 16:34
vänta tils dom blir lite större och galdra
#4 - 4 oktober 2007 20:33
viktigt att ha ett högt kar när du driver upp dom...
#5 - 5 oktober 2007 18:32
Just nu går de i kuben med föräldrarna 50X50... det är dock dax att snart flytta över ynglena till 240l.. det är nog 45-50 högt... väntar ytterligare en tid med gallring..//Annie
#6 - 5 oktober 2007 18:46
Är bara föräldrarna snygga och har höga fenor samt är för övrigt friska brukar det inte bli mycket att gallra. Då är det viktigare som MagicFingers skriver att de får gå i ett högt kar så de inte får små, fula och klena fenor som man så många gånger ser i affärerna.
Av en kull på 150 yngel jag hade så var det bara någon som inte var till belåtenhet och hamnade på utvisningsbänken;), men det lustiga var att båda föräldrarna var kolsvarta men alla yngel helgula!
#7 - 6 oktober 2007 06:23
Skoj Ansjo med ditt svar... Mina är ju svartmarmorerade men jag ser också att flera kommer bli gula...

Brukar det vara svårt att bli av med dem sen???//Annie
#8 - 6 oktober 2007 06:45
Nej, jag har ganska goda kontakter med akvarieaffärerna här i stan, och även kompisar som har akvarium fick sin beskärda del, så är bara skalarerna snygga brukar det inte vara något problem:).
#9 - 6 oktober 2007 08:12
OK. Får väl kolla runt i butikerna sedan... thanks...
#10 - 7 oktober 2007 09:20
En naturlig gallring eller hur man nu ska se det då jag igår flyttade över ynglena till ungdiscusarna. Discusarna tyckte dessa scalarer var otäcka till en början.. Några föll sedan ifrån.. Oklar anledning men jag tror inte discusarna dödade dem utan det var nog de svagaste individerna. Hur som gott att ha dessa ihop då det blir det karet som matas och bytes mest vatten i... //Annie som nu ska jaga jaktarrende...

Annons