Vad ska akvariet stå på?

#1 - 4 augusti 2003 12:26
Nu har jag fått besked om att jag får hämta mitt 450 liters när som helst. Jag har bestämt var det ska stå. Jag har en "mitt-i-rummet-soffa" i vardagsrummet. Akvariet ska naturligtvis stå längs med soffryggen mitt i rummet så att man kan se in i akvariet från alla håll. Dessutom ligga i soffan och blicka upp mot det.

Men vad ska akvariet ställas på? Jag har ingen möbel som passar. Det är 150 långt och 60 brett om jag inte missminner mig.

I andra trådar har rekommenderats lecablock som staplas=billigt och bra. I andra har väl florerats tips om olia ikea- och jyskmöbler. Men jag tar gärna upp tråden igen, för diskussionen är ofullständigt tycker jag.

Vad står era stora akvarium på?

#2 - 4 augusti 2003 12:42
Jag kommer att mura en lecaställning, men jag gör det direkt på betonggolv i min källare. Annars är ju Alu-ställning att rekommendera. De finns att köpa lite varstans där akvariegrejor säljs, annars kan din zooaffär ta hem en åt dig!
Oavsett vad det är för möbel, se till att den står absolut i våg, samt att den tål 600 - 700 kg belastning.
Lycka till!
#3 - 4 augusti 2003 12:48
Jag har mitt 310 liters på alu-ställning och det är väl inte världens mest stadiga när det gäller i sidled. Om du ska ha karet mitt i rummet så välj nåt stabilt ifall man råkar stöta till det, eller staga och klä in alu-ställningen vilket jag funderat på.

M.W
#4 - 4 augusti 2003 13:56
Det kommer inte upp över soffryggen med en alu-ställning.Om du ska ha den så högt får du stabilisera den ordentligt. Jag skulle no försöka bygga en ordentlig träställning.
#5 - 4 augusti 2003 14:41
Aluminiumstälnningar kan nog lätt bli lite rangliga om man vill ha dom höga. Har ingen erfarenhet av dom. Jag har två av mina akvarier på hemmabyggda trämöbler. Båda över 1 m höga (till bottennivån på tanken). Hur stadigt som helst.

Peter
#6 - 4 augusti 2003 15:22
Om man skruvar fast spånskivor i en aluminiumställning så blir de hur stadiga som helst.
#7 - 4 augusti 2003 17:24
Jag rekommenderar följande i ditt fall: =)
Lecablock! Måtten på lecablock är 59*19*X cm. X varierar typ mellan 5 och 30, vet inte exakta mått men jag vet att 2cm finns och den är nog bra till dig! Tre pelare som du själv bestämmer höjden på blir nog bra.
Låt akvariet vila på en tjock spånskiva (22mm) som du ytbehandlar noga! Mellan akvariet och spånskiva lägger du en frigolitskiva (1cm tjock). Lägg även frigolit mellan spånskiva och leca och mellan leca och golv för att skydda golvet! =)
Vill man inte se lecablock kan man sy sig ett draperi!

Hoppas detta varit till någon hjälp!
/Emil
#8 - 4 augusti 2003 19:31
Jag funderade först på att göra som Pryltoken beskriver. Samtidigt tycker jag att lecablocken är så fruktansvärt tråkiga i utseendet. Visst, om man har det i en källare som Bilbo, men i vardagsrummet? Hmmm. Visst - det kan man lösa med ett draperi. Men ännu bättre: Jag såg ett ordentligt och billigt "timmer" på K-Rauta. Så jag funderar på att snickra ihop en ordentlig och genuin träställning som Petnym och mrsonk rekommenderar. Men då är frågan - hur har ni byggt era? Har ni några länkar till foton? Även ni med lecamöbler - har ni länkar till foton? Som kuriosa hittade jag ett foto på Blocket.se på en lecaställning: http://www2.blocket.se/view/1337627.htm?l=0

#9 - 4 augusti 2003 20:12
Jag har också funderat på ett akvarium på samma sätt, det jag funderar över är om det inte blir väldigt bökigt att hålla på med om det står så högt? Någon som har erfarenhet och vill dela med sig??
/M
#10 - 4 augusti 2003 21:43
Man får la stå på en stol om man ska nå ner ;) Det ordnar sig... Har funderat lite kring elektroniken dock. Inte så skoj att ha kablar över hela golvet. Men den drar man ju lite snyggt under den luddiga vardagsrumsmattan (marsvinen tror förresten att den är en gräsmatta) ;). Häpp!
#11 - 4 augusti 2003 21:48
Den dagen man kan dra el trådlöst kommer jag vara lycklig. [:)]
Att ha sladden under en matta funkar ju naturligtvis.
#12 - 8 augusti 2003 06:27
Hmm det här med att det ska stå i lod... jag har mitt akvarie på en frigolitskiva som är 1 cm tjock, då det är välvt så har det bidragit till att det är betydligt tyngre i bakkant! vilket också gör att bubblan i vattenpasset rört sig en liten bit när jag lägger det på akvariet... hur känsligt är det?!?!
#13 - 8 augusti 2003 10:34
Är det lika från höger till vänster och framifrån och bak är det ingen större fara om det lutar lite, men om höger fram och bak lutar åt ett håll och vänster fram och bak åt ett annat så att akvariet liksom vrider sig är haveriet en tidsfråga bort.
#14 - 8 augusti 2003 10:35
nej det är "lika" ojämt över hela bänken så att säga... om det var så du menade? det är ingen risk att det står så att det skulle vara skevt!

Annons