[QUOTE=Jodahl]
Jag kan brassa i dubblel puls utan att hålla någon större koll på de olika värdena alltså? Ingen risk att överdosera?
Varför kan jag inte nöja mig med att dosera KNO3 om det nu är kaluim och kväve jag har brist på?
[/quote]
Japp du bör dosera alla näringsämnen samtidigt eftersom du då garanterat vet att växterna har allt dom behöver tillskillnad från att börja gissa och småfjutta med enstaka näringsämne - när du väl rätat upp K och N-nivåerna så kommer nästa näringsbrist och knackar på dörren.
Det är snarare risk att köra för lite av något ämne eftersom hela växten då blir begränsad och inte tar upp något - medans alger inte är närmelsevis lika kinkiga och klarar mycket lägre näringsnivåer jämfört med växter.
En annan fråga:
Hur viktigt är det att hålla "rätt" halt CO2? Enligt diagram, detta te.x.
http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm
skall man hålla 15-30 ppm Co2. Jag har KH 2-3 och mitt pH är ca 7 (jag kör mäsk-CO-2 så det blir lite jojoeffekt), vilket ger 6-10 ppm.
Jojoeffekter är det alger gillar. Dom är konstruerade likt snabba hyenor att ta varenda tillfälle i akt. Håller man höga stabila nivåer av allt så ligger dom och lurpassar på första bästa läge (t ex ammoniumspikar från dödfisk, kritiskt låga näringsnivåer pga direkt solljus). När man göder med PMDD så ser växterna till, tillsammans med ett bra inkört biologiskt filter, att alltid hålla ammoniumnivåerna låga och stabila.
Men det kanske räcker med den låga ljusintensiteten jag har? Är nöjd med växthastigheten jag har nu, den är många ggr större än innan jag började med CO2, så jag ser ingen anledning till att ösa på med mer CO2.
Som urban redan sagt så föredrar man alltid att reglera tillväxthastigheten med ljusmängden, aldrig med CO2 eller näringsämnen eftersom alger klarar mycket lägre näringsnivåer - framförallt är alger fenomenala på att klara sig utan CO2 tillskillnad från växterna.
En lägre ljusnivå gör att näringstillgången inte blir lika kritisk eftersom upptaget inte är lika stort. Väldigt starkt ljus gör att dina 10 ppm CO2 ryker i ett naffs varpå algerna har fullt uppdukat bord.