Vad säger herr och fru Mbuna om det här?

#1 - 28 december 2004 19:13
Jag har altid hört att har man Mbuna så ska man ha ett stort stenröse så fiskarna kan gömma sig.
Hur funkar det med att ha typ stora klippblock som inte bildar ngt stenröse?
Är det elakt att bygga en inredning så att inte Synodontis-malarna kan försvinna i dagar?[:-4]
Jag läste att det var ngn som hade använt moduler med en sida öppen så att fiskarna kunde krypa in.
Hur skulle det gå om man måste fånga en fisk?
Riva loss inredningen?
#2 - 28 december 2004 19:18
det är nog bra att ha någons sorts grotta, speciellt om man vill få dem i lek och inte vill att hanen ska ha ihjäl honan. men gömtsällen går ju visserligen att ordna på samma sätt, med öppna moduler som du sa, eler kasnke med växer eller varför inte en väl kamouflerard kruka? mina ruvande honor simmar in bakom bakgrunden.
#3 - 29 december 2004 12:15
Ingen mer som har ngn åsikt?
Jag tänkte bara ha BTN-moduler men det kanske är bäst att lägga tillbaka en del av det kalkstensröse som jag hade innan?
Planerad fiskbesättning är förutom malarna f.n Golden 20-30, Maingano 20, Ahli 6 och kanske ngn mbuna till.
#4 - 29 december 2004 12:40
Buckshot

Jag har två BTN-Moduler som är öppna baktill,, det är inga problem att fånga fiskarna eftersom öppningarna är stora. så stora att jag har byggt stenröse bakom av kalksten för att få upp PH:t. Detta stenröse syns inte...

kolla på mitt 900liters kar här ner till så ser du!

mvh PsyM
#5 - 29 december 2004 18:36
Ursprungligen skickat av PsyM

Buckshot

Jag har två BTN-Moduler som är öppna baktill,, det är inga problem att fånga fiskarna eftersom öppningarna är stora. så stora att jag har byggt stenröse bakom av kalksten för att få upp PH:t. Detta stenröse syns inte...

kolla på mitt 900liters kar här ner till så ser du!

mvh PsyM

Ja....den modul som jag tänker på är modul G, och den är väldigt låg.
Jag tänkte limma fast den på botten, men kanske kunde man ställa den upp som en skärm framför modulerna på bakrutan?
Vad är det för blått ljus du har?
Sambon ser inte ut att vara och leka med[:-93]
#6 - 29 december 2004 18:58
Sambon ser inte ut att vara och leka med

hehe.. nej hon var inte så glad när moduler och kartonger låg över hela lägenheten! Men nu är hon hur nöjd som helst med slutresultatet.

Modul G vet jag inte hur den ser ut... Men det borde gå att använda som en skärm om du nu vill det.
Min modul som ligger i mitten av karet är iaf modul B

Vad är det för blått ljus du har?

Det blåa ljuset är ett Marine-glo rör, har det tänt typ 30min på morgonen och sen en timme på kvällen(varav en halvtimme efter övriga rör har släckts).. ser riktigt najs ut som månljus =) Inte för att jag tror fiskarna bryr sig, men ändå =)

Annons