Vad passar till oscar?

#1 - 14 februari 2006 22:07
Har gått och funderat på att skaffa några mer fiskar till mitt 540l och har spenderat en tid vid zoopets artbeskrivning för att hitta både fina och till vad jag kan fatta något passande till mina oscars..

Sitter på tre stycken oscars som det är nu +
2 stycken Tropheus Duboisi <-- Som en vanlig fisk
1 Chokladmal <--- syns aldrig, förrutom när man lurar den med ficklampa. :)
1 pleco "vanligaste"? <-- lever i sin egen värld, flyger fram och tillbaka.
2 Hassar iheringi ? <-- dålig med info om den fisken. syns aldrig.
3 Vändmalar <-- sällan framme men gör några runder lite då och då.

Som ni ser är det mest fiskar som tillbringar sin tid bland grenarna. Skulle behöva ändra på den saken för att få lite fart i karet..

Så vad passar till oscars?
Har tagit fram en massa fiskar som är enligt artbeskrivningen är ganska aggresiva samt att dom blir allt från 20cm och större. Skulle behöva lite tips och tankar.

Guldsömciklid
Surinam jordätare
Chokladciklid
Salvini-ciklid
Blå delfinciklid
Venustus
Jack Dempsey
Zonatumciklid
Stenflyttarciklid
Fengädda
#2 - 15 februari 2006 00:40
ja har läst att många har fengädda tillsammans med oscar, har dock ingen erfarenhet av de själv
#3 - 15 februari 2006 06:34
Jag är förvånad över att tropheus skulle funka.. de är ju rätt mycket mindre och dessutom i helt fel miljö. dessutom är de stimfiskar, om jag inte minns fel.

Blå delfinciklid och Venustus hade jag skippat, de är itne så aggro och passat inte heller in alls.

Guldsöm låter i mina öron som ett ganska bra alternativ, men jag kan tänka mig att dte blir slagsmål...
Bilagor:
#4 - 15 februari 2006 08:22
[quote=Nils Holmström]Jag är förvånad över att tropheus skulle funka.. de är ju rätt mycket mindre och dessutom i helt fel miljö. dessutom är de stimfiskar, om jag inte minns fel. [/quote]

Var en av dom fösta fiskarna jag köpte. Drog hem 5 stycken men 3 av dom dog :( Dom ser ut att klara sig ganska bra just nu, men då är ju mina oscars bara runt 8-15 cm. Just nu är det den största av Tropheus Duboisi som jagar dom två minstingarna av oscar.
#5 - 15 februari 2006 14:33
Större Scalarer går bra, iaf här hos mig.
#6 - 15 februari 2006 15:02
Jag skulle inte släppa ner fler ciklider i karet.
Däremot borde skivtetror eller andra stora tetror funka, liksom ordentliga malar av alla de slag.
#7 - 17 februari 2006 16:39
Vart iallafall 4 Salvini-ciklider och 4 eldbukar. Få se vad som händer..
#8 - 20 februari 2006 15:38
jag vet i alla fall att min fengädda är tillsammans med en mängd andra "små" fiskar och han är så snäll! Eller, tja, i alla fall så länge han får ordentligt med mat. Råa gäddbitar och sånt.
#9 - 20 februari 2006 16:47
"höga" fiskar funkar bra, mina Oscar är ~30cm och dom tar allt smått.. Hade dom tillsammans med hantlar, men mina Oscar växte om dom och tog dem till frukost..

men som Pjotr sa, Scalarer funkar.

Annons