Vad passar till 60-70liter ?

#1 - 11 september 2007 10:32
Jag har alldrig hafft sånna här fiskar innan så jag är lite nyfiken. Jag har ett akvarium som är runt 60-70 liter och om det går att ha någon typ av ciklid i så tänkte jag plocka i en BTN-Rocky 60x30 och sen köra igång till slutet av månaden. Dom flesta av era akvarium är så j/vla snygga så man vill ju testa. Vem vet man kanske förvandlar det stora karet åxå om man trivs.

Önskar någon firre med skarp färg som inte blir så stor och gärna ynglar av sig lätt. Ev. någon som är obefintligt färgad som man får leta lite efter.
(vill inte ha några växter)
Jag nöjer mig med 2-3st om man inte behöver ha flera ?
#2 - 11 september 2007 11:04
Kör en grupp med Pseudotropheus demasoni dom är minst..Jäkligt snygga också.Både honan och hanen.. Du bör ha en större grupp ifall du väljer dem. Ditt kar kan vara i det minsta laget..Men som Odlings kar går det ju bra..Köp annars tre auloncara.En hane och två honor och odla på dem.........
#3 - 11 september 2007 11:26
Vette fan om jag skulle köra malawi i ett sånt litet kar! Men som aorfish funkar det säkert som odlingskar, om det nu är det du vill.
Vill du däremot bara ha ett sällskapsakvarium så kan jag rekommendera snäcklekare!
Slå en kik på Lamprologus Multifasciatus. Inte så färgstark men otroligt rolig fisk! Den är en grävare av STORA mått och ditt kar ändrar utseende från dag till dag;)
Annars finns det andra snäcklekare som inte gräver så mycket. Kanske någon julleart. Jag har multisar tillsammans med J. Transcriptus i ett 54 liters. Karet är i minsta laget men jag tycker det funkar bra hittils...;)

/Hans
#4 - 11 september 2007 11:37
Det känns lite litet till ciklider, det jag kommer på är väl 5-6 st multisar (snäcklekare tanganyika)

Lycka till
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 september 2007 11:41
Jag hade också satsat på någon substratruvande tanganyika
Kolla Zoopets artregister ocd marjear din storlek på akvariet så får du upp en lista på lämpliga arter
#6 - 11 september 2007 11:52
dvärgciklider från SA vore ännu bättre....
#7 - 11 september 2007 13:00
60-70 liter är som sagt för litet för de flesta malawis. Och det är defenitivt för lite för en känslig liten ilsk typ som demasoni. Sydamerikanska dvärgciklider eller någon lite tanganyikaciklid är nog helt klart lämpligare.
#8 - 11 september 2007 13:01
Jag har kikat runt lite men hittar inte så mycket som "passar" precis som ni säger och det är därför jag frågar. Men går det inte pga att det är för liter så struntar jag i det, jag vill inte plåga fiskarna. Snäcklekare ? små typ nästan ofärgade går det då tro ?

Som sagt jag nöjer mig helt med 2 kanske 3 st... bara för att testa hur det är att ha.
#9 - 11 september 2007 13:19
Lamprologus multifasciatus Dom va ju sketafräna ju. Vad ska jag satsa på då. 2st honon och 1st hane. Är det tillräkligt med utrymme då ?
#10 - 11 september 2007 13:26
Lamprologus multifasciatus Dom va ju sketafräna ju. Vad ska jag satsa på då. 2st honon och 1st hane. Är det tillräkligt med utrymme då ?

Det går bra! Kolla även in L. Ocellatus som är riktigt små, söta och jättekul.
Du ser fisken i min avatar och du kan även kolla in min låååånga tråd 960-lit. tanganyika i projektdelen. Där finns bilder och filmsnuttar!:)
#11 - 11 september 2007 13:39
L. Ocellatus. Det åxå en liten frän firre fast aningen större är det ok ?

Okej om man nu ska välja, mellan dessa två : L. Ocellatus , & Lamprologus multifasciatus, vilken tar man då. (jag behöver inte bestämma mig nu). Vad hadde ni valt ?
#12 - 11 september 2007 13:50
Ocellatus:) fast multisarna ligegr inte långt efter ;):D
#13 - 11 september 2007 13:54
L. Ocellatus. Det åxå en liten frän firre fast aningen större är det ok ?

Okej om man nu ska välja, mellan dessa två : L. Ocellatus , & Lamprologus multifasciatus, vilken tar man då. (jag behöver inte bestämma mig nu). Vad hadde ni valt ?

oaah, svårt å göra ett val bara sådär - skulle du inte kunna kolla in dom i någon affär, då tror jag du känner direkt vilken du vill ha. Det finns ju fler jättefina sorter av lamprologus-snäcklekare.
#14 - 11 september 2007 14:19
om du bara väljer mellan occelatus och multisar så skulle jag välja multisarna! Har inga erfarenheter själv men har läst flera som har haft occelatus i ett litet kar och där blev det tillslut bara en hane kvar. Ilskna små rackare;)

I ett 60-70 liters kan du utan problem köra 2 par multisar, kanske to.m 3...

Men som max säger, det finns fler snäckisar att välja på! en riktigt tjusig art är L. stappersi!

/Hans

En sak till: Välkommen i Tanganyikaträsket;)
#15 - 11 september 2007 15:15
Ja jo visst finns det olika fiskar men jag måste säga, bara av att ha tittat på bilder här så är jag hyffsat bestämd på just dom två sorterna ( jag kan stå och vela i 2år annars), små och fina. Jag ska försöka åka ner till djurafären nån da nu i vecka och kika lite på vad som finns.

Jag tänkte jag skulle titta lite på dina bilder åxå MaxB.
#16 - 11 september 2007 15:22
om du kör multisar tycker jag du ska dela av karet i mitten med några stenar eller liknande, och sen ha 2 hanar och 4-5 honor, om din fisksäljare är kunnig och kan kika kön. Visst, du hade säkert kunna knö ner 10stycken multisar där i, men då blir det trångt och en hel del bråk. Tycker det är bäst att rekommendera en mindre grupp, för efter första kullen yngel kommer det bara rulla på hela tiden med yngel (:
#17 - 11 september 2007 16:31
fredd skrev:
om du kör multisar tycker jag du ska dela av karet i mitten med några stenar eller liknande, och sen ha 2 hanar och 4-5 honor, om din fisksäljare är kunnig och kan kika kön. Visst, du hade säkert kunna knö ner 10stycken multisar där i, men då blir det trångt och en hel del bråk. Tycker det är bäst att rekommendera en mindre grupp, för efter första kullen yngel kommer det bara rulla på hela tiden med yngel (:

Okej men blir det inte lite många fiskar då i ett så litet kar ?
Ja det vore ju kul om dom kunde yngla av sig.
#18 - 11 september 2007 17:14
Fredd, jag kikade lite på ditt/dina kar. Tänkte på snäckorna, man ska ju ha ett gäng sådana men är det nödvändigt att alla ligger framme eller kan man tex. gömma några inne bland stenarna på nått sätt.
#19 - 11 september 2007 17:29
kör på 2 hanar och 3-4honor, fler honor känns bättre än fler hanar, jag har 3 hanar och 2 honor så hanarna små bråkar tätt som tätt.
Du kan säkert gömma snäckskalen, eller inte ens ha snäckskal alls. Jag vet att iaf multisarna gärna tar ett stenröse och bor i likaväl som i snäckskal.
Det är ju lite det som tjusningen (stavning?) med snäcklekarna, att dom kan klämma sig in i så små snäckskal och sen när man får se yngel ploppa ut ur snäckskalen.
När man startar karet slänger man i 4-5 snäckskal per fisk, sen kommer dom gräva runt dom och under dom, dom kommer göra allt för att få snäckskalen som dom vill. En del snäckskal fyller dom igen helt också
#20 - 12 september 2007 10:38
Jag är ute och letar lite priser... tänkte lämna en förfrågan hos min lokala handlare, men jag hittar occelatus gul, occelatus blå... kanske inte spelar så stor roll men vilken är finast av dom två ? Eller kanske kan man till och med ta en blå och en gul hane och sen 2 blåa och 2 gula honor ?
#21 - 12 september 2007 11:12
vet inte om man ska blanda dom 2 faktist, personligen gillar jag den gula varianten bäst
#22 - 12 september 2007 12:43
Okej, men den blå är inte så färgad som den gula va ?

Nu har jag mätt akvariet 63x32x32 = 64.5 liter (invändiga mått)

Nu ska jag till djurafären och kika lite bakgrunder och fisk. Får se om jag hittar nått roligt.
#23 - 12 september 2007 15:45
näe den gula är helt gul typ, den blåa är mer silver å lite blå vad jag sett
#24 - 12 september 2007 18:29
Ok... funderar lite rent ekonomiskt. Kostar en slant att starta upp ett sån här akvarie. Har räknar ca pris med allt jag behöver 1000:- , inte så mycket kan tänkas men sen är ju inte akvariet så stort häller, jag menar 64 liter, om man går steget längre och bygger om mitt stora akvarie på 500 liter så hadde det blivit lite mer prisvärt, ca en 3500:-. Nu vet jag inte om jag vill ha dessa fiskar i mitt stora akvarie innan jag har testat i det lilla, blir det heltokigt om man slänger på någon slags slimline och limmar den lite snätt så filtret sitter bakom ?
#25 - 12 september 2007 18:51
Lamprologus ocellatus gul, fisk vald!

Liten fråga, kan man köra igång med vatten från mitt stora guppykar ?
#26 - 12 september 2007 18:57
varför sätta det snett när du kan bygga in det snyggt? (:

http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml
himla lätt faktist
#27 - 12 september 2007 19:38
hehe ja, jag hadde väl tänkt nått liknande mn själva principen va jag ute efter.
#28 - 13 september 2007 11:23
Håller på och fifflar lite med en stenbakgrund, är det okej med lite vassa kanter ?

Annons