Vad mer kan jag ha tillsammans med Blåciklid ?

#1 - 21 juli 2003 09:02
Funderar på en tredje fisk till mina tidigare Blåciklider och Guldsömmar? Funderade på Eldbuk men den är ju centralamerikan och vill gärna ha högre PH. Hade en tanke på prikig Hantelciklid men jag vet inte hur den kommer ta orka med Guldsömmen? Snygg är den dock och jag antar att den är lungnare än mina övriga ciklider. Vilken mal rekomenderar ni att ha tillsammans med dessa fiskar? Har just nu en Pleco som är ca 10-12cm men frågan är om den blir för liten och klen när Guldsömmarna o Blåcikliderna vuxit till sig? Har en liten Gibbiceps i mitt andra akvarium och kan ev byta plats med dessa malar då Gibbicepsen blivit större?

Ok tack på förhand!
#2 - 21 juli 2003 09:31
Jag har haft eldbuk tillsammans med guldsömmar och blåciklid utan problem. Det beror hur stort akvarium du har eftersom ciklider i allmänhet är revirbenägna, spec om du har ett lekpar. Jag hade 2 eldbukar, 2 blå, 2 guldsöm och 2 zebra, 1 pleco och 1 pictusmal i ett 160 L när de var mindre, sen fick de flytta till ett 375 L när de växt till sig. Se nedan vad jag har i idagsläget, och det går jättebra. Framtida planer på större burk finns (som alltid), det är bara en pengafråga...
#3 - 21 juli 2003 09:50
Alla tre arterna (Blåciklid, guldsöm och eldbuk) finns i vatten med pH runt 7.5. Håller du 7.5 så är det alltså helt "biotopriktigt".

FishBase's siffror ska tas med en nypa salt då de är uppmätta vid ett enstaka tillfällen när fisk fångats och visar inte alltid vilket som är bäst i akvarier, men de funkar som riktvärden.
http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=4727&genusname=Aequidens&speciesname=pulcher
http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=12209&genusname=Aequidens&speciesname=rivulatus
http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=4676&genusname=Thorichthys&speciesname=meeki
#4 - 21 juli 2003 11:53
Har dom i ett 160*45*50 ca 360L så jag har tänk mig ett lekpar av 3 olika firrar i detta. Läste att PH på dom jar kan vara mellan 6,5-7,5 och det är därför jag bytt från Malwi till sydamerikanska ciklider då jag har lågt PH ca 6,5. Har en del kalksten i akvarierna och kan ev tillsätta lite bikarbonat för att höja PH något så att jag hamnar runt 6,8-7 i PH.

Funderade på Jack Dempsey men läste att den gräver och äter växter så då hamnade den på minuslistan :) Någon som vet något om den prickiga Hantelcikliden då?

Skulle kunna ha ett 720L om det inte vore för min begränsade tillgång på vatten ( har egen brunn). Har ett 250L som jag tänke ha som utsorteringsakvarie dvs överblivna fiskar som inte bildar/ hannar. Sedan får det ev bli ett dvärgciklid akvarie med lite tetror o dylikt.

Tack för svaren :)
#5 - 21 juli 2003 12:05
vill bara tillägga att mina jack Dempsey varken gräver eller äter växter... det är en väldigt speciell och vacker fisk som jag verkligen kan rekommendera. Går ihop bra med mina guldsömmar och zebra. Men fiskar har väldiga personligheter och det finns säkert de Jack som gräver och mumsar på växter.
#6 - 21 juli 2003 12:31
Jag tror att hantel får problem med guldsöm men saknar erfarenhet av kombinationen. Med zebra od. så är det en katastrof även om hantlarna är fem gånger längre. Kanske Geophagus brasiliensis funkar. Den är möjligen lite väl stor och stökig. Jag har haft tuppkam (geophagus steindachneri) med blåciklid och det har gått utmärkt. Guldsömmen är ju stökigare men tuppkam tar inte revir på samma sätt. Även dessa kommer från något hårdare vatten liksöm guldsöm och blåciklid. Sedan kan du ju försöka få tag på en "dvärg" från Crenicichla saxatilis/lepidotagruppen även om dessa kanske är för stygga. Caquetaia eller Äkta Cichlasoma (ex. dimerus, faceatum och portalegrensis) är tänkbara i teorin även om Caqutaia kanske är för stygg och faceatum för stor. Guainicara sp. Red Cheek verkar inte lika skygg som de andra. Jag har sett dem stödda sig rejält, men här är jag ute på svag is. "Mellisar" som lär funka förutom eldbuk är Archocentrus (Cryptoheros) septemfasciatus och septemfasciatus "Yellow Topaz" (=myrnae tror jag) samt Herotilapia (Archocentrus) multispinosa.
#7 - 21 juli 2003 13:48
Många bra svar blev det :)

Har funderat på Multispinosan tidigare men trodde att den var för klen i detta sällskapet. den är dock vacker och kanske ett alternativ i detta sällskapet. Hade tänkt ha jordätare i mitt 250L men kanske jag kan ha en sort sådana med mina Guldsömmar o Blåciklider :) Dom är trots allt intresanta dessa jordätare även om dom kan gräva en del. Funderade på några Gymnogeophagus balzanii då min lokale handlare hade en grupp sådana hemma, dom var dock ganska dyr tycker jag ( 95 kr st ca 3-4cm ).

Skall kika närmare på Jack Dempsey och Multispinosan till att börja med. Ev kan det bli en jordätare. Återkommer i ärendet o tack för alla svaren :)
#8 - 21 juli 2003 14:28
Ett problem med att rekomendera fisk är att de varierar en hel del i temperament beroende på individ och sällskap. Vissa snälla mellisar kan vara tokstygga och guldsöm är "jättesnälla" enligt vissa. Alla fiskar som jag tog upp ser jag som aggressivare än blåciklid och blåciklid ser jag som för aggressiv (i kombination med sin storlek)för scalare (så att du förstår hur jag menar, jag har inte haft alla dessa kombinationer själv). A. myrnae kan vara väldigt fredlig och är inte så stor. Om de inte är rejält utvuxna så är det kanske inte så lyckat med vuxna guldsöm. Fast funkar det med blåciklid så borde de funka...

Annons