Vad mer i ytterfiltret ?

#1 - 2 november 2004 10:18
Jag har köpt ett 375-liters akvarium nu. Jag beställde ett Fluval 404-ytterfilter, en liter biobollar, en liter keramikrör och en liter torvgranulat. Jag tänkte ha nån liter filtermattakuber också. Och så har jag lite filtertrassel hemma, men det är inte mycket. Men filtret är på 8,5 liter. Vad rekommenderas att mer ha i ? Kan tilläggas att det ska bli en Amazonasbiotop.

MVH Mazi

* Rättade ett fel
#2 - 2 november 2004 11:34
biobollar?
(du vet att du har skrivit torvgranulat 2 ggr?)

Mvh malawi´n
#3 - 2 november 2004 11:35
Ha NÅGRA liter filtermattekuber i stället, så många att de fyller korgarna.
#4 - 2 november 2004 12:02
Ursprungligen skickat av malawi´n

biobollar?

(du vet att du har skrivit torvgranulat 2 ggr?)

Mvh malawi´n

Oj, jag suddade och skrev om och så blev det lite konstigt.
Corallifes biobollar om det var det du undrade.

AAA, nu såg jag. Det skulle vara Biobollar en gång och torvgranulat en gång, istället för torvgranulat två gånger. Sorry.

OK jag fyller resten med filtermatta.

Jag har hört att man kan ha sand. Men rinner det inte ut ur filterpåsarna, eller hur gör man.

Men vad ska man ha underst osv i filtret ?

MVH Mazi
#5 - 2 november 2004 12:50
sand tror jag bara man har i saltvattenskar faktiskt.
Ska snart ta i nytt filtermaterial i mitt ytterfilter, och ska då bara ha biobollar och filtermatta i bitar, eftersom jag inte tycker att det fungerar bra som det är just nu, då jag bara har lite filtermatta och sedan keramikrör och ngn sorts stenar.

Vad jag inte vet är om filterbitarna ska ligga packade eller inte, ngn som har svar?

Mvh malawi´n
#6 - 2 november 2004 15:31
Ja, och hur stora ska bitarna vara. Jag är lite sent ute, för jag har redan gjort mina. Dom är allt mellan 3*3*3 cm och 5*5*5 cm stora. Men skulle det fungera ?

/ Mazi
#7 - 2 november 2004 15:53
Allting går väl ;)
Klippte mina till 2,5 x 2,5 (3cm PPI10), tyckte det såg "lagom" ut.
Större än 5x5x5 bör man väl inte ha, då kan man väl nästan lika gärna ha hel matta.
#8 - 2 november 2004 16:35
I Fluval`s ytterfilter ingår allt filtermaterial....
#9 - 2 november 2004 16:41
OK, men vad är det som hänger med ? Det kanske bara är filtermatta, och det hade jag bytat ut. Men om det är allt möjligt så är det synd. Jag har fixat eget nu. Men jag kan ju ha lite i reserv.

MVH Mazi

#10 - 2 november 2004 18:09
Kol, filtermatta till förfiltret och något makaronliknande ingick i vårt Fluval 404.
#11 - 2 november 2004 20:12
Ok, var köpte du/ni det ?

MVH Mazi
#12 - 4 november 2004 08:34
Kol ska du endast använda om du medicinerat eller har något annat bus i akvariet som du vill få bort.
#13 - 4 november 2004 12:50
Hej!

Sand är värdelöst i ett ytterfilter.
Filtermattekuber kan vara stora som två sockerbitar ungefär.
Ska ni ha både bollar och kuber så lägg bollarna först.

Jag skrev lite om filtermassa för att tag sen, välj arkiv/filtermassa. http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

Urban
#14 - 4 november 2004 14:25
Köpte det från tropicalzoo i Uddevalla
#15 - 4 november 2004 14:31
OK. Kanske det bara är där det följer med filtermaterial (?).

Vattnet går ju nerifrån och upp, så "förfiltret" måste ju vara längst ner, och det känns lite onödigt att lyfta upp allt annat för att komma åt och rensa förfiltret ? Eller hur ska man göra ?

MVH Mazi
#16 - 4 november 2004 14:45
Har oxå en Fluval 404, å precis som titti skrev så ingår det div material. Kolla Du med zoobutiken om det inte är så att dom helt enkelt glömt å packa ned dom sakerna hos tillverkaren.
#17 - 5 november 2004 14:53
Jag beställde den på internet, och har inte fått hem den än, och antagligen så följer det väl med filtermateial då...

MVH Mazi

Annons