Vad mer i räk-kar än bara räkor?

#1 - 29 augusti 2008 18:59
Är ju lite sugen på ett räk-kar.
Kan man blanda räkor med pansarmalar, dvärgklogrodor och äppelsnäckor?
Eller finns det någon konflikt i detta?
#2 - 29 augusti 2008 19:20
skulle kunna gissa att grodorna kan försöka sig på en fuling, iaf på små räkor :)
#3 - 29 augusti 2008 20:50
Jag tror att pansarmalar skulle se räklingar som ett fodertillskott.
#4 - 29 augusti 2008 21:44
Äppelsnäckor kan du i alla fall ha. Grodorna skulle nog ha jätteroligt med att jaga räkor, men jag tror det finns en del som har testat med pansarmalar och kommit fram till att det funkar.

Ska du blanda snäckor och räkor så får du dock tänka på att snäckor vill ha ganska högt pH-värde, och det är det inte alla räkor som uppskattar.
#5 - 30 augusti 2008 06:49
Ok. Ja då kanske det är bättre att bara ha ett räkkar... Hur ska jag motivera det hemma... Annars var ursäkten att om ändå grodorna ska få ett eget kar så kunde vi ha lite räkor däri...
Köpte ett stort akvarie och hade i fisk och köpte till grodor, men jag tror grodorna vill ha eget. Så då blir det ett kar till. Kanske ska köra samma taktik med räkorna. Kasta ner några hos grodorna och konstatera att de måste ha eget och låtsas som jag inget visste :D:p;)

Hur mkt smutsar räkor ner? Tänkte på att små kar brukar smutsas ner fortare...
#6 - 30 augusti 2008 08:53
Räkor smutsar inte ner!
Dom gör tvärtom dom gör renare!
Vad tänkte du ha för räkor?
#7 - 30 augusti 2008 13:32
Jo, lite smutsar ju ner, de måste ju faktiskt bajsa de också!;) Men det är inte så mycket, och de äter alger och städar. Jag har 100-150 räkor i ett 50-liters (ja, jag vet att det är mycket) och det är renare där än i mitt 63-liters med 30 räkor, tre unga mollys och 7 microrasboror.

Det är förövrigt en kombination som funkar bra för mig, alla är snälla mot varann, ingen verkar rädd, enda problemet är att mollysarna är så himla glupska att de tar både sin och räkornas mat, och ser ut som om de ska spricka:eek:. De ska få flytta, vill ju inte att de exploderar;).

Men småfiskar som galaxyrasbora, microrasbora kubotai, boraras brigittae mfl verkar fungera bra, det är många som har räkor med sådana fiskar.
#8 - 30 augusti 2008 17:29
Jag funderade på såna små räkor som blir typ 1 cm. Nej jag har inte läst på ordentligt ännu, det är fortfarande i tankestadiet...
#9 - 30 augusti 2008 19:32
Har pansarmalar och amonaräkor tillsammans och det fungerar bra.
#10 - 31 augusti 2008 18:12
Har Amano, Kampfisk och flying fox utan problem. Stora amano dock och liten flygande räv:p!

MVH Simon B:D!

Annons