Vad mer förutom Siamesiska algätare?

#1 - 31 juli 2003 18:21
Jag har ett 180-liters kar som har varit igång nu i fem veckor med endast 7 räkor och 5 siamesiska algätare ( som käkar tofsalger). Tanken är att det ska kräva minimal skötsel, knappast ens utfodring, endast veckovisa vattenbyten.

Jag har täckt botten med Javamossa (som har sporer av tofsalger) och ska så småningom plantera olika Cryptocoryner. Jag tar då bort snabbväxarna som jag har satt dit enbart för att få en bra start.

Jag har 120w från fyra lysrör och har Co2 från gastub och Co2-reaktor samt en algreaktor för att gynna infusorier. Jag ska ha lång belysningstid så att det finns alger att äta.

Jag vet inte vad jag kan ha för ytterligare arter. Jordanella floridae är tänkbar men jag tycker att den är för aggressiv. Levandefödare kan det inte bli tal om eftersom pH blir för lågt och jag vill inte ha en massa yngel.:-)

Vad finns det mer för fisk (förutom malar och otocinclus) som kan tänkas passa in i en sådan självgående miljö?

Här är en bild på akvariet.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=86183&gid=94474
#2 - 1 augusti 2003 09:42
Jag har inget förslag, utan ville bara säja att jag tyckte att det var ett fint akvarium.

/Mona
#3 - 1 augusti 2003 17:30
En zoohandlare i min hemstad tycker att jag skulle kunna ha 5-7 guppis tillsammans med 15 siamenis och ett par otocinclus. Om jag ser till att förse karet med så pass mycket ljus att det alltid finns alger så skulle guppisarna kunna leva på det. Han menar också att sverigeodlade guppis går finfint i ett vatten med pH 6.5. Om jag har endast hannar eller honor så blir det heller inga oönskade yngel.

Kan detta vara värt att prova?[?]

Tacksam för alla kommentarer.
#4 - 1 augusti 2003 17:51
Inte mitt i prick kanske, men ändå...
http://hem.passagen.se/mikeno/ien.htm
(sjunde-åttonde stycket någonting)
/Cecilia
#5 - 1 augusti 2003 18:07
Ursprungligen skickat av cecilia

Inte mitt i prick kanske, men ändå...

http://hem.passagen.se/mikeno/ien.htm

(sjunde-åttonde stycket någonting)

/Cecilia

Tack Cecilia för en intressant länk. Men istället för fisknät har jag mycket växter. Och algerna ska fungera som ett aldrig sinande matförråd, men kanske kommer de också att fungera som ett renande filter. :-)
#6 - 1 augusti 2003 23:33
Vad jag ville säga med länken (men inte lyckades efter första veckan på nytt jobb = hjärnsläpp) var nog att om den här mannens guppies (odlingsstam = massor) delvis försörjde sig på alger så kanske ett enkönat samhälle skulle kunna göra det fullt ut. Iden med en "Biosphere 2" är extremt tilltalande och jag hoppas att någon kan få den att funka. /Cecilia
#7 - 1 augusti 2003 23:35
Nyfiken: Vad ska du med infusorierna till? Ska någon äta upp dem?/Cecilia
#8 - 1 augusti 2003 23:53
Cecilia: Jag funderade i början på att ha några killis (Jordanelle floridae) som ju är algätare. Då skulle infusorierna kunna vara bra för eventuella yngel. Men jag har ändrat mig när det gäller Jordanellan. Den är för aggresiv, har jag förstått efter att ha kollat upp den noggrannare. Infusorierna hoppas jag i alla fall ska förhindra att jag får trådalger, som jag tycker ofta dyker upp i kombination med javamossa.

Vad du menade med länken, du hänvisade till, förstod jag också.:-)
#9 - 2 augusti 2003 00:10
ojojoj, så snyggt. så skitbra! jag själv ska göra en liknande tank. höll på med nåt liknande, men så köpte jag guppies. akta dig för guppies. de fick en massa yngel eftersom de trivdes så bra. jag fick ca 70 yngel av 4 guppies. nu är tanken överbefolkad o nerbajsad och jag ska börja om. men nåt likande ditt projekt. utan guppies. eller kanske bara av ett kön som du funderar på... =)

Annons