En kanske dum fråga men har inte tänkt på det förens nu.
Men vad menas med F1 bakom ett fisknamn när man kollar salulistor...
har försökt söka men hittar inget om det.
/Jimmy
ansjo skrev:Första generationen odlade från ett vildfångat par.
Kjell Fohrman skrev:
För min del så skulle jag inte betala ett öre extra för om det var första eller femte generationen efter vildfångade - det intressanta är ju att kvalitén är hög.
Azur skrev:Inom akvariesammanhang betyder F1 att det är avkomman av vildfångade föräldrar. Det i sin tur betyder att de har samma grad av inavel som vilda fiskar, medan alla generationer efter det är mer inavlade.
Azur skrev:Jag har ju inte hållit på med fisk riktigt lika länge som du, men jag har aldrig sett F1 användas om nåt annat än avkomma efter vildfångade föräldrar inom akvaristiken (förutom i vetenskapliga genetik-papper).
Men det är nog sant att F1'or drar ett högre pris. Jag skulle själv vara beredd att betala mer för F1'or, eftersom jag personligen försöker undvika hybrider/linjeavlade individer.
Azur skrev:Jag har ju inte hållit på med fisk riktigt lika länge som du, men jag har aldrig sett F1 användas om nåt annat än avkomma efter vildfångade föräldrar inom akvaristiken (förutom i vetenskapliga genetik-papper).
Men det är nog sant att F1'or drar ett högre pris. Jag skulle själv vara beredd att betala mer för F1'or, eftersom jag personligen försöker undvika hybrider/linjeavlade individer.
kaj.p skrev:Men det har ett värde och det finns en vits med att hålla räkningen. En asiatiskodlare hade en ide att han skulle flytta de röda prickarna från Grön diskus till en Gul som kommer ur Vf brun.
I generation 1-6 hände inget så odlaren gav upp och sålde av dem till en annan odlare och i 7:e genarationen gick prickarna över.
Det är rätt vanligt att många av de snyggaste/ dyraste diskusvarianterna kommer ur oansenliga föräldrar som bär på mellanliggande gener (intermedia) har här man också full koll på generationerna.
Ett annat exempel är 14 bars spotted diskus, här ger de första generationerna yngel med mest spotts efter F3 -F4 minskar spottsen och stripsen kommer tillbaka och då måste man tillföra nya gener.
Så här betingar en F1, F2 ett betydligt högre värde än en F3, F4