Vad lever i mitt filter?

#1 - 17 januari 2011 15:28
Hej mina vänner.

Idag när jag gjorde vattenbyte i mitt kar så stängde jag av pump och värmare. När allt var klart satte jag igång allt igen och när jag kopplade in filtret igen så kom det ut en massa konstiga djur som ser ut som små maskar som simmar runt..

Vad i helskotta är det för nåt?
Något att oroa sig för eller bara vara glad att fiskarna får gratis mat? :P

Hoppas att ni kan hjälpa mig, blir lite orolig då jag aldrig sätt något liknade innan.
#2 - 17 januari 2011 15:35
gratis mat ;)
#3 - 17 januari 2011 15:37
hmm synd att du inte har bild... ur min pump kan det ibland komma underliga ting och än har mina fiskar ätit upp det med god aptit utan missöden...
#4 - 17 januari 2011 15:56
Låter som nematoder, gratis foder som Hannes säger:).
#5 - 17 januari 2011 16:03
Ohfan. Det låter ju bra :)

ser lite äckliga ut tycker jag men är fiskarna glada är jag minst lika glad!
#6 - 17 januari 2011 16:04
mina pansarmallar skulle älska... kan man odla nematoder mer metodiskt än i filtret?
#7 - 17 januari 2011 17:09
Vissa nematoder är parasiter, så alla nematoder är inte bra. Däremot så finns det en nematod som kallas planarie, och den är ofarlig, och t.o.m bra fiskmat. Däremot kan man behöva kolla hur mycket man matar om man ser många planarier, då det är ett tecken på att man matar för mycket.
#8 - 17 januari 2011 20:43
Micke_A skrev:
Vissa nematoder är parasiter, så alla nematoder är inte bra. Däremot så finns det en nematod som kallas planarie, och den är ofarlig, och t.o.m bra fiskmat. Däremot kan man behöva kolla hur mycket man matar om man ser många planarier, då det är ett tecken på att man matar för mycket.

Hmm planarie är tillhör plattmaskarna och nematoder är rundmaskar så de är inte samma sak eller ens nära relaterade till varandra.... Men verkar vara god fiskmat i varje fall...

Annons