Vad kryper i mitt akvarium??

#1 - 23 juni 2008 16:28
Kollade nyss in i mitt cocoon på 31L med enbart White Pearls och några enstaka småsnäckor.

Plötsligt ser jag nått litet vitt "krypa" över glaset i en jäkla fart.
Pyttepytteliten mask.. Tänk er ett nyfött räkyngel på några millimeter..
Så litet var det men kröp fort som attans på glaset och sedan ner i gruset.

Vad sjuttsingen är detta??
#2 - 23 juni 2008 17:23
Jag har en likadan!:O
#3 - 23 juni 2008 18:53
Det går inte att identifiera vad det kan vara på den beskrivningen. Är det en mask eller ett kräftdjur? Hur långt var det? Rörde det sig glidande eller hoppande?

En typ av smådjur som finns i alla akvarier och som akvarister ofta blir skrämda första gången de upptäcker är hoppkräftor.
Omkring en millimeter långa, som ett "kommatecken", rör sig mycket snabbt och ryckigt. Sitter ofta still på glaset och drar sen iväg som en avlöning.
#4 - 23 juni 2008 19:32
Det var som en liten vit mask.
Trodde först det var ett Whitepearl-yngel, men dom föds ju utvecklade och inte som maskar.
Det lixom gled på akvariet. Som en snigel gör med andra ord.
#5 - 24 juni 2008 00:18
Antagligen en plattmask av någon sort. Triklader ("Planarier") och Catenulider är vanliga i akvarier, eftersom din var vit skulle man kunna gissa att det var den triklada plattmasken Dendrocoelum lacteum. Den blir i normalfallen 5 - 15 mm, i sällsynta fall uppemot 30 mm.
#6 - 24 juni 2008 17:04
Aha.. Det var som sjutton.
Jag hoppas den är ofarlig och inte förökar sig som sniglar gör.. ?
#7 - 22 oktober 2008 06:49
Har också något sytrådsliknade 3 mm som kryper på glaset eller simmar "ryckigt". Har även små vita prickar som simmar. Kan det vara samma? Och dem blir fler. (räkkar)
#8 - 21 maj 2009 10:59
Sådana här små platta maskar, gör dom någon skada eller så?
#9 - 21 maj 2009 12:26
Nä, de gör ingen egentlig skada. De livnär sig på överbliven fiskmat, algrester mm. I mycket sällsynta fall kan de angripa mycket små yngel eller ägg - men det är nåt jag sett exakt en gång på 30 år.

Annons