vad krävs som yngelkar?

#1 - 4 februari 2010 20:52
Jag hade ett par gamla glasrutor stående som jag skar sönder och limmade ihop till ett 40-50L kar :) Hade tänkt använda detta lite då och då t.ex. när en Platy ser ut att vara på gång att föda.
Frågan är hur mycket jag behöver till? Räcker det med en luftpump som puttrar och dagliga VB eller måste jag ha filtrering? En skrivbordslampa har jag över, tänkte även nypa av toppar från Cabomba och 'plantera' i stenhögar.

Det är fortfarande möjligt att karet läcker för jag fyllde just :p I så fall vill jag nog köpa ett ännu mindre kar, kanske 20L. Samma frågor på det scenariot såklart.
#2 - 4 februari 2010 21:21
danne0301 skrev:
Jag hade ett par gamla glasrutor stående som jag skar sönder och limmade ihop till ett 40-50L kar :) Hade tänkt använda detta lite då och då t.ex. när en Platy ser ut att vara på gång att föda.

Frågan är hur mycket jag behöver till? Räcker det med en luftpump som puttrar och dagliga VB eller måste jag ha filtrering? En skrivbordslampa har jag över, tänkte även nypa av toppar från Cabomba och 'plantera' i stenhögar.

Det är fortfarande möjligt att karet läcker för jag fyllde just :p I så fall vill jag nog köpa ett ännu mindre kar, kanske 20L. Samma frågor på det scenariot såklart.

Det räcker med en luftpump och regelbundna små vattenbyten. Har själv tillochmed kört yngelkar utan nån teknik öht. men det är väl eg. inte det bästa. Om det bara är 20L så se bara till att det inte blir för varmt eller kallt.
#3 - 4 februari 2010 21:21
Satsa på ett litet innerfilter eller ett luftdrivet filter (för ynglens säkerhet). Blir det tillräkligt varmt av lampan? Du kanske måste ha en liten doppis. Och ha det igång hela tiden så du har balans i det!

Lycka till :)

MVH
#4 - 4 februari 2010 21:26
Det är bra med cirkulation på vattnet men risken med innerfilter är att ynglen sugs in i det. Och små yngel konsumerar inte särskilt mkt syre så en del växter i karet i komb. med frekventa delvattenbyten bör räcka. Använder man syresten så slipper man problemet med att ynglen kan sugas in (med platyyngel är det väl iofs inte jättestor risk för det men har man mindre yngel är en pump ofta lika med stora förluster).
#5 - 4 februari 2010 21:27
Tänkte ställa det på frigolit och ha frigolit på åtminstone kort+långsida då det står i ett hörn, men tempen bör jag ju kolla förstås det glömde jag helt [:o]

tack ska ni ha, jobbar nära hornbach imorgon så lite tillbehör och billigt, det gillar frugan :D
Bilagor:
#6 - 4 februari 2010 21:31
Glömde nämna (om det har betydelse), att längre fram hoppas jag på att få ha det till cordysar och ancistrus också, i yngelform då.

Annons