Vad krävs för få fjutt på min Javamossa?

#1 - 22 februari 2009 16:04
Hej,

Jag har ingen lycka med min Javamossa trots CO2 och PMDD. Vattnet här är avhärdat redan från vattenverket, är det mineraler eller salter som krävs för att få igång den?
#2 - 22 februari 2009 16:20
Hur mycket ljus har du och hur länge är lyset på varje dag?
#3 - 26 februari 2009 10:04
Karet är på 100 liter och har 2 st 15W lysrör som är igång mellan 10-12 timmar om dagen. Verkar som att det räcker till de andra växterna, mestadels Cryptocoryne.
Jag undrar ändå om det inte är salt som behövs...
#4 - 26 februari 2009 14:05
Salt ger nog snarare negativ verkan. I mitt 5 liters utan någon växtnäring eller liknande, så växer och frodas den. Även i mitt 200 liters, där har jag ju dock starka lysrör, pmdd, ec
#5 - 26 februari 2009 14:10
Fattar inte att du har problem med att få mossan till att växa, den fullkomligt invaderar mina kar..
#6 - 26 februari 2009 14:13
NIC skrev:
Fattar inte att du har problem med att få mossan till att växa, den fullkomligt invaderar mina kar..

Samma här

Och ändå körde han med co2.
#7 - 27 februari 2009 10:50
Invaderar - ja inte här inte. Faktum är att Javamossa överhuvudtaget inte fungerar i vårt avhärdade vatten. Ingen här på orten verkar lyckas. Ph 8, totalhårdhet tyska grader 7, kalcium 50, magnesium 1,5, järn 0.08, fluorid 0,2.
DEFDAC var är du?!?!?
#8 - 27 februari 2009 11:58
Jag har också haft förhållandevis svårt med mossa och vattenpest i Linköpingsvattnet som är väldigt mjukt. Jag har spekulerat i om det har att göra med låga bikarbonatshalter eller om mjukt vatten (låg alkalinitet, inte totalhårdhet) gör metaller i gödningen lite för aggressiv. Det borde dock inte vara några problem om dom är kelaterade, vilket dom är.

Salter är en form av mineraler btw. Jag brukar bara använda begreppet mineraler för att omfatta de ickeorganiska ämnen som växten behöver förutom CO2.

En sak jag märkt med de mossor jag haft: De trivs bättre vid lägre temperaturer generellt sett och det verkar som man med CO2 och mycket ljus kan driva ihjäl dom. Lägre temperatur och placering i skuggan hjälper dom att köra lagom snabbt.

Huruvida dom vill ha låga eller höga näringsnivåer har jag inte riktigt sett något direkt samband med. "På den gamla goda tiden" innan PMDD så funkade ofta mossorna bra i väldigt skitiga akvarier som nästan aldrig fick vattenbyten vilket tyder på att dom både klarar och kanske gillar höga näringsnivåer.

Hoppas det blev lite ledtrådar.
#9 - 27 februari 2009 12:25
Där var du ju :-)
Har en liten spekulation... Mängden Kalcium - kan det vara avgörande? Har kollat vattenvärden via kommunens hemsida och det enda som skiljer sig på ett avgörande sätt är mängden kalcium som är dubbelt så hög hos den kille som gav mig javamossan. Hårdheten är ju också högre förstås... Enklaste sättet att tillföra Kalcium? Vill ju inte hälla mjölk i karet. Kalksten hm.
#10 - 27 februari 2009 12:36
Med kalcium på 50 ppm (vilket får anses optimalt) så tror jag isåfall mer på att du borde öka din magnesiummängd till 12,5 ppm (en fjärdedel av kalciummängden).

Det kallas GH-boost när man fipplar ihop en lämplig kalcium/magnesiumdosering för att få ett 1:4 förhållande mellan Mg:Ca.

I ditt fall kommer första GH-boosten bestå av 2 tsk MgSO4 för att få runt 12,5 ppm Mg. Efter varje efterföljande 50% vattenbyte så blir det som du redan listat ut 1 tsk MgSO4.
#11 - 27 februari 2009 12:56
Tack, det låter intressant ock ska provas redan i kväll. Återkommer när/om det händer något. Trevlig helg!
#12 - 8 mars 2009 21:16
Hej Linköping! En, tja, vad ska man säga... en liten rapport.... Inte mycket har hänt. Javamossan. Den ser ut som den brukar. Varken växer eller dör. Körde i en rejäl dos med PMDD idag. Resten av växterna riktigt ser glada ut. Något lite har väl mossan piggnat till men det är ytterst marginellt. Mörkgrön rakt över. De lite ljusgrönare partierna som jag har sett tidigare lyser med sin frånvaro... Någon mer idé? En kompis tror att salt gör susen, men det tror ju inte du på. . ?
#13 - 8 mars 2009 21:51
Har du hög temp?
#14 - 9 mars 2009 07:39
25ºC. Har kollat termometern och den visar rätt.
#15 - 9 mars 2009 09:49
Jag har ingen jättelycka själv med mossor. Dom växer lite men inte mer. Har fått för mig att mina 26 grader kan vara boven, eller att vattnet är för rent.
#16 - 10 mars 2009 20:59
testa med 2x30w rör så blir det någ bra
#17 - 11 mars 2009 08:33
Får inte plats, i så fall får det bli 4 15w till. Men jag har ju redan nu 0,3W/litern och det borde räcka till Javamossa. Eller?
#18 - 11 mars 2009 09:36
Jupp, borde räcka fint.
#19 - 11 mars 2009 10:46
defdac skrev:
Jag har ingen jättelycka själv med mossor. Dom växer lite men inte mer. Har fått för mig att mina 26 grader kan vara boven, eller att vattnet är för rent.

defdac du kan vara ine på något där med att det kan vara för rent.
När jag hade javamossa så slarvade jag ganska så duktigt med vatten byten. Då tog den över mitt akvarium ganska så mycket kan man säga.
Och även om man rensa den då o då så kom den tillbaka duktigt igen,
men nu när jag skötter mina vattenbytten ser jag inget spår efter den. men den ligger säkert och lurar någon stans i akvariumet. :p
#20 - 11 mars 2009 11:29
Det brukar nämnas och dyka upp då och då i forum, det här med att mossa vill ha ganska skitigt vatten. Huruvida det ska vara partiklar i vattnet som ska fastna i mossan eller om det ska vara höga näringsnivåer vet jag inte men när jag började googla mossa för några veckor sedan för att förstå mig på dess fysiologi så blev jag förvånad över hur finurlig den är.

Övervattensmossa beror till stora delar på partiklar i luften och luftfuktigheten för att få näring(!). Den har ju inte rötter på samma sätt som andra växter. Många mossor verkar även ganska värmekänsliga och klarar inte alltför stora ljusmängder iom att dom har svårt att få tag på näring (antar jag).

Hur och om detta mappar till undervattensmossa vet jag inte riktigt, men många brukar hålla med om att mossa funkar bra i misskötta och skitiga akvarier.
Guest
#21 - 11 mars 2009 13:48
defdac skrev:
Hur och om detta mappar till undervattensmossa vet jag inte riktigt, men många brukar hålla med om att mossa funkar bra i misskötta och skitiga akvarier.

Inte hos mig. Jag är extremt pedantisk och sköter alltid mina VB varje vecka, samt slammar även mossan vid VB. Jag tycker att ju renare den är ju finare, grönare och ju fortare växer den. Tempen har heller inte spelat någon roll.
På sommaren kan mina kar hålla 29º. Och det har inte hämmat vare sig, taiwan, singapore, java eller riccia mossa.

Lågt ljus håller jag heller inte med om, ju mer ljus de får ju fortare växer dom. Kanske har min mossa anpassat sig, men jag tror det inte.

Jag har extremt mycket kalk i mitt vatten, hårdhet på 16 tyska grader.
Mossa kräver fosfat, jag tycker dom är bra indikerare på när näringsnivåerna börjar bli för låga.
När jag har fått prickalger så har det alltid varit i de karen med mycket mossa.
#22 - 11 mars 2009 14:15

samt slammar även mossan vid VB

Ehm.. Där försa du dig ;)

Det är just slamsamlandet som kan vara en viktig faktor för näringsupptaget, och det verkar du alltså ha (vilket egentligen alla växtakvarier har, även de "kliniskt" rena hightechburkarna som min egen).

Håller med om att fosfat verkar vara ett viktigt näringsämne vad gäller mossa. Kanske även kalcium (vilket jag måste tillsätta).
Guest
#23 - 11 mars 2009 14:50
defdac skrev:
Ehm.. Där försa du dig ;)

Det är just slamsamlandet som kan vara en viktig faktor för näringsupptaget, och det verkar du alltså ha (vilket egentligen alla växtakvarier har, även de "kliniskt" rena hightechburkarna som min egen).

Håller med om att fosfat verkar vara ett viktigt näringsämne vad gäller mossa. Kanske även kalcium (vilket jag måste tillsätta).

Nja, jag menade mer att jag inte tillät min mossa att samla på sig för mycket slam, men givetvis, lite finns där ju varje vecka, inkl lite andra döda växtpartiklar som jag vill ha bort.

Jo mycket kalcium med, fast det kör jag i alla mina kar.:)
(vem vågar chansa utan?:p)
#24 - 11 mars 2009 15:50
Intressant det här med att mossa skulle samla på sig partiklar för att ta upp näring; många akvatiska mossor påminner om t.ex. stenkoraller i växtsätt och struktur, vilket ju naturligtvis inte är en slump...
#25 - 11 mars 2009 16:22
Spännande. Samlar alltså stenkoraller på partiklar i vattnet?
#26 - 11 mars 2009 22:26
Det finns säkert saltvattensakvarister som kan det här bättre, men såvitt jag vet så är koraller uppbyggda av små polyper som "äter" genom att fånga in plankton från vattnet som strömmar runt dem.

Det jag menar är att liknande form skulle kunna bero på ett liknande "beteende":
Taiwanmossa?
#27 - 30 november 2009 00:30
ok jag forsätter på denna tråden eftersom jag inte vill starta en ny.

Jag har mäktiga problem med min javamossa.
Först fick jag en bunt mossa från ansjo. den bösade på bra i början, så åkte jag iväg i en vecka (ingen vaktade det karet, det skötte sej själv) och när jag kom hem var den borta(!) bara några gulbruna sorgliga tussar kvar:(

För ca 3-4 veckor sedan köpte jag mossa i en affär, mossan var fastbunden på en kokosnöt.
Jag göder med pmdd, gör VB:n om 30% var 10:e dag (är lite slarvig, ska satsa på veckovis nu)

Jag har 4 st T8 tror dom är på runt 30 watt.

Men min javamossa är och förblir en latmask.

berättar lite om hur övriga växter beter sej så kanske man kan hitta något samband?
I samma kar går det det lite kännsligare papegojbladet och den växer som attans.
Dock blir den ganska utsträckt inte direkt fluffig den kan ha ca 2-3 cm mellan bladparen.
även gälörten var ganska gles, har tagit bort den nu då det inte är en direkt snygg växt i mina ögon.
min indiska hygrophila polysperma eller var den nu heter växer bra, mycket struktur i bladen och lite rödaktig längst upp, den får ganska mycket luftrötter vilket är rätt fult men annars växer den på väldigt bra.

Javaormbunken sprutar av sej en massa små bebisar hela tiden.
Min jätte andmat förökar sej som vanlig andmat och jag måste klippa rötterna typ varje vecka. mossan ligger under dessa då jag har hört att mossan inte gillar direkt starkt ljus.

Så beter sej alltså övriga växter.
Men det är som sagt javamossan jag vill fjutt på, den varken växer eller dör.
Akvariet har varit igång ett bra tag, Så vattnet är tillräckligt "skitigt" enligt mej.

Några tips?
#28 - 30 november 2009 02:03
Ni har för rent och för hög värme i akvarierna för att mossan ska växa på bra, en god vän till mig har sin räkodling i garaget och har där lite mossa till alla räklingar. Vattnet håller väl c:a 18-22 grader, är relativt "skitigt" och har minimalt med ljus.

Det växer och blir super fin mossa...

Jag har själv en liten räkodling med javamossa med 1 lågenergilampa till c:a 35L, där växer det också bra men är lite för varmt typ 24-25grader.

Plockar varje månad ut rätt så mycket mossa ur min räkbalja och dekorerar mina övriga akvarium med.
#29 - 30 november 2009 07:25

Ni har för rent och för hög värme i akvarierna för att mossan ska växa på bra

+1, exakt vad jag tänkte svara.
Bilagor:
#30 - 30 november 2009 11:21
ja det där med skitigt vatten har jag snappat upp, men jag har ingen doppvärmare för tillfället så vattnet kan inte vara mycket varmare än rumstemp, kanske 22c

hur smuttsar man ner sitt vatten då? mer pmdd eller färre vattenbyten, fiskarna ska ju också bra...
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 30 november 2009 11:36
Måste säga att jag tycker att javamossa är lurig. Ibland växer den, ibland inte. Jag la i den 2 nästa identiska nystartade akvarium (det ena var helt nystartat, det andra hade gått en kortare tid, ungfär samma belysning etc) - i det ena växer den så det knakar och och är oerhört snygg (det nya akvariet), i det andra stendog den.
#32 - 30 november 2009 11:40
minst sagt lurig är den.

Jag får se hur det går när jag får bättre rutin på mina vattenbyten.
Kan man köra dubbel dos pmdd utan tt fiskarna påverkas?
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 30 november 2009 11:45
karrokaja skrev:
minst sagt lurig är den.

Jag får se hur det går när jag får bättre rutin på mina vattenbyten.

Kan man köra dubbel dos pmdd utan tt fiskarna påverkas?

Uppriktigt sagt tror jag inte ens att PMDD behövs - där javamossa har funkat för mig så har det varit i akvarier där jag inte alls har kört med gödning.
#34 - 30 november 2009 11:54
hmm mysko... jag känner starkt för att gör ett javamossa experiment.

Får kolla upp värdena på vårat vatten här i järna och se om det kanske har nån betydelse.

men går det med dubbeldos utan att fiskarna mår dåligt?
Bilagor:
#35 - 30 november 2009 13:57
karrokaja skrev:
hmm mysko... jag känner starkt för att gör ett javamossa experiment.

Får kolla upp värdena på vårat vatten här i järna och se om det kanske har nån betydelse.

men går det med dubbeldos utan att fiskarna mår dåligt?

Det går bra med dubbeldos utan att firrarna blir ledsna, kan tillägga att de akvarier där jag vet att mossan växer bra har minimalt med flås i pumpar, oftast bara med luftpump kopplat till skumgummi filter.

Samt att räkor är ju förträffliga på att hjälpa till och snygga upp mossan...Jag brukar ta upp skitig mossa som vuxit fast på vissa ställen i mina stora akvarier och stoppa ner i räkburken....några dagar senare är den fint grön och helt ren från partiklar.

Glöm inte att det finns 2st mossor som liknar javamossan extremt mycket, ett sätt att upptäcka att man har en fusk mossa är att den inte växer fast lika bra som javamossan.

Denna mossa som inte växer fast finns bland annat på några ställen i mälaren..

Annons