Hej,
Jag har ingen lycka med min Javamossa trots CO2 och PMDD. Vattnet här är avhärdat redan från vattenverket, är det mineraler eller salter som krävs för att få igång den?
defdac skrev:Jag har ingen jättelycka själv med mossor. Dom växer lite men inte mer. Har fått för mig att mina 26 grader kan vara boven, eller att vattnet är för rent.
defdac skrev:Hur och om detta mappar till undervattensmossa vet jag inte riktigt, men många brukar hålla med om att mossa funkar bra i misskötta och skitiga akvarier.
samt slammar även mossan vid VB
defdac skrev:Ehm.. Där försa du dig ;)
Det är just slamsamlandet som kan vara en viktig faktor för näringsupptaget, och det verkar du alltså ha (vilket egentligen alla växtakvarier har, även de "kliniskt" rena hightechburkarna som min egen).
Håller med om att fosfat verkar vara ett viktigt näringsämne vad gäller mossa. Kanske även kalcium (vilket jag måste tillsätta).
+1, exakt vad jag tänkte svara.
Ni har för rent och för hög värme i akvarierna för att mossan ska växa på bra
karrokaja skrev:minst sagt lurig är den.
Jag får se hur det går när jag får bättre rutin på mina vattenbyten.
Kan man köra dubbel dos pmdd utan tt fiskarna påverkas?
karrokaja skrev:hmm mysko... jag känner starkt för att gör ett javamossa experiment.
Får kolla upp värdena på vårat vatten här i järna och se om det kanske har nån betydelse.
men går det med dubbeldos utan att fiskarna mår dåligt?