Vad krävs för att ha ett växtakvarium utan fiskar?

#1 - 15 februari 2011 18:40
Går i funderingar på att kanske ha ett kar med bara växter i för att odla upp och undrar vad man måste ha i karet för att det ska bli bra växtkraft och att dom ska trivas, har faktiskt aldrig tänkt på vad som får mina växter att trivas så bra.
Behöver man pump och doppvärmare eller räcker det bara med ett bra lyse och vatten såklart och något på botten så att det sitter fast i något?
Växtnäring kanske med.
#2 - 15 februari 2011 21:18
Misstänker att det är svårt att ha växtkar utan invånare om man inte ska få en massa skit på växterna, cirkulation är det nödvändigt i karet?
#3 - 15 februari 2011 21:39
En liten cirkulation måste du nog ha men annars är bra belysning, PMDD och CO2 vad som behövs, nåt som växterna kan växa i underlättar ju kanske oxå :)
#4 - 15 februari 2011 21:52
Kan det räcka med cirkulation , bra belysning , växtnäring och vårat dunder skogsvatten tro?
Vad händer om man inte har cirkulation i vattnet?
Hur gör dom egentligen när dom odlar upp växter till affärerna?
Försöker hitta på internet men har inte hittat någon matnyttig info ännu.
#5 - 15 februari 2011 22:44
Har du ingen cirkulation så hindras gasutbytet och näringsupptaget men det behöver ju inte vara nån större cirkulation.
Om du vill köra utan co2 så blir ju tillväxten därefter och cirkulationen mycket viktigare för att få ner co2 från luften (helt enkelt svårare att lyckas).
Skogsvatten kanske skulle tillföra några extra näringsämnen som kan gynna alger? tror mera det är en nackdel.
Hur dom odlar växter för butikerna är jag inte helt säker på men tror att det ofta sker i asien där solen ger bra ljus och ofta med delar av växten över ytan där den har fri tillgång till co2, men som sagt där tror jag du kan få bättre (mera sanna?) svar från andra medlemmar i forumet.
#6 - 15 februari 2011 23:05
solis skrev:
Kan det räcka med cirkulation , bra belysning , växtnäring och vårat dunder skogsvatten tro?

Vad händer om man inte har cirkulation i vattnet?

Hur gör dom egentligen när dom odlar upp växter till affärerna?

Försöker hitta på internet men har inte hittat någon matnyttig info ännu.

Kan du koppla ihop växtkaret med dina andra burkar? Då kan du ha det som centralfilter!
Du skall vara rädd om ditt ”skogsvatten” det har du ju bevisat funkar bra både på fiskar och växter, du är lycklig du!
Annars så är Ljus, Co2, Macro och micronäring vad du behöver plus lite bra substrat för rötterna.
Som Fuzzop säger så odlar proffsen med bladen i luften. Typ hydroponics.
Jag kör 0 synlig cirkulation via botten i en burk och traditionell pump i en annan och det växer dubbelt så fort ungefär i den första. Sedan har jag en burk utan något förutom vatten där jag slängt i lite ”gallring” där växer det bäst, go figure! Den burken står ute med fullt solljus.
#7 - 15 februari 2011 23:07
Varför inte testa med mäsk CO2 PMDD och bra ljus?
#8 - 16 februari 2011 06:29
Som bossep säger så har jag inga problem med vare sig alger eller att få växterna att växa i mina kar det är som ogräs istället, vad jag hade för tanke med växtkaret är att eftersom jag alltid har för mycket växter så skulle det vara skönt att ha ett kar där man kunnde peta ner överflödet så länge tills dom åker vidare till andra människor.
Men skulle kanske ändå funka lite som tillväxtkar för vissa växter som jag vill ska föröka sig i skydd från fisk kanske.
Jag ville också se hur man kunnde göra för att ha ett växtkar som drar så lite ström som möjligt(jag och in man ligger inte på samma nivå när det gäller odling SOLIS djurmänniska MANGE järnmänniska)
Hur gör man för att koppla ihop karen?
#9 - 16 februari 2011 06:59
Har också funderat på om jag ska ha ett litet kar till detta eller ett stort kar, tyvärr så kan jag inte direkt ställa ut ett kar i solen för tillväxt lite väl kallt här just nu;)[:-159]
Så det kanske kan räcka med en liten cirkulationspump och ljuse och lite näringsmedel eller ska jag kanske ha i lite räkor som städare ändå hmm ska också kolla i kranen hur mycket växtnäring där är just nu lite olika på olika årstider här.
Funderar funderar, tack för att ni bollar med mig[8D]
Om man har ett växtkar utan några djur i hur ofta behöver man städa där tro?[:-82]
Får se hur det blir med detta projektet jag tycker det skulle var jättekul och skönt som sagt för då blir det inte så mycket växter i mina andra kar som är ivägen för skapandet där.
#10 - 16 februari 2011 09:26
Proffsen odlar sina växter emerst (ovan vatten), våra växter odlas oftast i växthus nere i Europa tex, hos Tropica. Starta ett kar eller plastlåda med finkornigt grus som hålls ordentligt fuktigt, sedan täcker du karet med gladpack för att hålla uppe luftfuktigheten (får inte vara helt tätt då du vill ha ett gasutbyte med resten av rummet), gödsla med vattenlöslig näring eller rottabletter samt belys karet så mycket du kan. Det tar ett tag innan växterna vant sig att växa på land men sen går det undan.
#11 - 16 februari 2011 09:55
Tack för denna infon, kanske provar detta också men det är väl bara styvare växter som funkar till detta?

Går det med vanlig växtnäring som man har till fönsterblommorna eller ska det vara akvarieväxtnäring?
#12 - 16 februari 2011 11:42
Om du har 2 kar med vattenytan på samma nivå kan du enkelt koppla ihop dom med en vattenfylld slang, viktigt att den är väl förankrad bara så den inte ramlar ur och tömmer ett kar på golvet ;)
tar du 2 slangar och stoppar den ena precis under insuget på den vanliga pumpen så får du ju lite cirkulation i slangarna och kan skippa cirkulationspump i växtkaret=minsta möjliga elförbrukning ;)
#13 - 16 februari 2011 12:03
Har också gått och grunnat på detta du förklarar, hur jag ska få cirkulationen att funka runt just nu så stämmer det inte i mitt huvud får väll prova och se om det blir så lätt som du skriver.
Vill ju inte att det fylls för mycket i det lillakaret eller riskera som du skriver att vattnet kommer på golvet istället.
#14 - 16 februari 2011 12:57
om du har båda vattenytorna lika högt och en av slangarna sitter under insuget på din pump då dras det ju in lite vatten från det andra karet och den andra slangen eftersträvar en jämvikt så där går vattnet automatiskt tillbaka enligt hävertprincipen.
#15 - 16 februari 2011 13:29
Håller på att testa nu, har kopplat ena slangen på min cirkulations pump i luftslangshålet och den andra ligger vid ytan och suger in vatten, hur är det när den ena slangen är lite större eller måste dom vara lika stora,just nu använder jag luftslangar som man har till membranpump, kan detta räcka till att byta vatten i ett 40 liters kar eller måste jag ha vattenslangstorlek?
#16 - 16 februari 2011 14:19
om du skapar ett aktivt undertryck genom att koppla slangen på pumpen så kan den säkert dra över nog vatten, däremot kan det bli lite för dåligt återflöde med så smala slangar och du riskerar att få för mycket i karet pumpen. (allså ok som sugslang men återflödet bör vara större)
Små slangar ökar oxå rsiken att det blir ett stop, suger du över vatten och får stopp i returslangen är inte bra ;)
Är inte helt säker på hur du kör om den en slang ligger på ytan, båda ska vara helt vattenfyllda (inga bubblor) och ligga strax under ytan om det ska funka ordentligt.
#17 - 16 februari 2011 14:37
Det funkar bra änsålänge den som suger ligger på ytan i ena karet och den andra sitter i pumpen som det är just nu vid test så är den smala den som suger, har inte riktigt bestämt mig ännu hur jag ska göra, har problem att hitta något att sätta karet på så att det kan stå där.
Just nu har jag en back som står på en spann som står på en stol hehe, hoppas den inte välter bara.
Hade viljat ha stor slang egentligen men det är större risk att jag har en massa fisk i växtkaret då och större riska att det flödar över om något händer.
Får gå och fundera ett tag till.
På min bottencirkulationspump finns det 2 hål ut vet inte riktigt vad som händer om jag tar bort pluggen på den med och båda hålen är fria för då kan man kanske koppla en slang på den pumpen så att det blåser både i karet och i det andra karet, kanske det flyller lilla karet för fort om man gör så.
#18 - 16 februari 2011 15:14
Det här med hopkoppling av akvarier är kul! Men man skall nog vara i ett rum med golvbrunn! Jag och troligtvis andra som lekt med det här har nog haft vissa erfarenheter. En grej, se till att "sug slangen" sitter en bit upp i karet det tas vatten från. annars kan det bli lutfisk om vattnet försvinner.

Som addo säger så odlar proffsen emerst. Tanken är att man tappar mindre ljus och att växterna kan tillgodogöra sig CO2 från luften. Tricket är lagom ventilation så man får bort syret och in med CO2 samtidigt som man håller riktigt hög luftfuktighet. Vissa tillsätter även co2 till luften.

Jag tror dock inte på det för hemma odling. Det blir alldeles för känsligt i miniatyr.

Växtakvarium som filter: Finessen med detta är främst att du kan ha yngel/tillväxt burkar utan växter och ändå få bra vattenkvalitet i dessa. Funkar i teorin i alla fall. Tricket där är att inte få fullt med yngel i växtakvariet!

Att ha smutsätare i ett växtakvarium gör genast om det till ett vanligt! Alltså tappar man finessen med det. Om du INTE har växtakvariet i ett slutet system kan du dunka i näring så växterna nästan storknar. Utan att ta hänsyn till kritter. Du skall naturligtvis använda PMDD och inte blomstra om du inte vill odla alger.

Vad som styr tillväxten är i nämnd ordning: Ljus, Kol, Macronäring, Micronäring samt temperatur förstås. Ta en titt på EI så får du lite bra info.
#19 - 16 februari 2011 15:51
Ska kolla upp lite när det lugnat sig.
Tror att slangar mellan karen kan bi farligt här för jag har karen i vadagsrumet med ett vattenkänsligt golv.
Funderar på om jag ens ska sätta upp ett växtkar för jag vill ju egentligen ha färre kar än jag har men det hade underlättat mycket för mig att bara kunna flytta bort allt som är för mycket ur dom andra karen..
Är lite trött på att när jag väl ansat ner växterna så att det blir alldeles lagom så tar det bara en vecka så börjar det växa igen efter 2 är det en djungel igen då blir det tillfällig lösning att toppa av växterna och peta ner dom någonstans i karet och sen är det en enda röra igen.
Mitt problem är något problem som många andra vill ha men jag längtar efter kar som inte måste ansas hela tiden men vill ändå ha växter, det är störst växa för mycket problem i 2 av karen dom andra är helt ok.
Jag ska inte klaga men ibland känns det lite för mycket och då hade det som sagt varit skönt med ett avlastningskar att bara peta ner växterna i.
Jag har väldans svårt att kasta fina växter med, som tur är finns det folk som vill ha.
#20 - 16 februari 2011 15:54
Jag kan ju faktiskt använda mitt danioodlingskar/pansarmalsyngelkar till detta när jag har flyttat dom och ha räkorna kvar som städare och då behöver jag inte kludda så mycket men får se var det slutar.
#21 - 17 februari 2011 10:39
solis skrev:
Tack för denna infon, kanske provar detta också men det är väl bara styvare växter som funkar till detta?

Går det med vanlig växtnäring som man har till fönsterblommorna eller ska det vara akvarieväxtnäring?

Det spelar nog ingen roll vilken näring du använder.

I princip alla växter utom vallisneria, hornsärv och vattenpest kan och föredrar att växa emerst.
#22 - 17 februari 2011 10:43
bossep skrev:

Jag tror dock inte på det för hemma odling. Det blir alldeles för känsligt i miniatyr.

Det funkar alldeles utmärk och är väl beprövat, av både mig och andra!

Tänk på att alger inte växer på land och att stabiliteten endast beror på lagom mycket fukt i substratet och i luften.
#23 - 17 februari 2011 14:09
addo skrev:
Det funkar alldeles utmärk och är väl beprövat, av både mig och andra!

Tänk på att alger inte växer på land och att stabiliteten endast beror på lagom mycket fukt i substratet och i luften.

Ja nog funkar det alltid! Hur får du CO2 i "tältet"? Alger vart kommer de in i bilden? Förutom att man får algfria blad.
Har du inte problem när du sedan planterar växterna i akvariet?
#24 - 18 februari 2011 09:41
Växter trivs otroligt bra tillsammans med räkor och posthornssniglar.. Det växer så man får svårt att hinna rensa..

Om du ska sälja vidare växterna gäller det att personen inte har något emot sniglar, då är det ju inget bra alternativ att ha postisar där. Men de städar ju upp gamla växtdelar osv..

Men borde inte det ultimata vara att ha ett halvfullt/kvartsfullt kar att odla i om man vill ha växterna ovan vatten? Med täckglas och lysramp så borde det bli ultimat fuktigt och luftigt?
#25 - 18 februari 2011 11:12
Kan kanske prova till sommaren att ställa ett kar i växthuset väl fuktigt.
Kanske jag provar inne och har det i soligt fönster eller i mitt mini växt hus inne, får fundera lite.

visst trivd växterna bra med räkor det är i mina kar där räkorna är som växterna trivs bäst.
#26 - 18 februari 2011 15:09
solis skrev:
Kan kanske prova till sommaren att ställa ett kar i växthuset väl fuktigt.

Kanske jag provar inne och har det i soligt fönster eller i mitt mini växt hus inne, får fundera lite.

visst trivd växterna bra med räkor det är i mina kar där räkorna är som växterna trivs bäst.

Tycker du skall prova både inne och ute i växthuset. Jag skulle testa med exempelvis svärdsplantor först.

PS fick en bild från en av mina studenter som varit ute och samlat växter. Ser ut som gräslök men växte under vattnet!
Undrar vad det kan vara?
#27 - 18 februari 2011 19:52
FUnderar på om jag ska ta ner mitt inneväxthus och sätta karet i det vid fönstret så när väl solen lyser in är där naturligt ljus och fukten stannar inne i växthuset där karet står. bara en liten tanke.

Apropå växten så har jag nog en eller liknande vad du beskriver fast jag har 2 sorters lökväxter varav den ena liknar en purjulök men i ljus form den andra ser liknande ut men med mycket smalare blad och krusiga och mörk, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet jag bara köper växter för dom är fina kommer sällan ihåg namnet på dom.
Kan tyvärr inte ta kort på dom just nu för där är en djungel framför för tillfället
#28 - 19 februari 2011 13:10
Om du vill ha ett lowteck-kar så kan du välja växter som även trivs vid lägre temperaturer o trivs i stillastående vatten. Om du tycker det är OK med snäckor så är de utmärkta rengörare och gödslare. De får ge dem lite mat ibland, men de äter ju alger. Annars kan du kombinera med fiskar som tål även lite lägre temperaturer :)
#29 - 19 februari 2011 16:04
Har du bild på ditt mini växthus?

Jag skulle nog bara sätta ned plantorna i en plastlåda med 10-15 cm kant och fylla med substrat och vatten och sedan ställa växthuset över. Skall du lyxa till det kan du ju gräva ned en liten pump mitt i och få lite cirkulation och fontän för luftfuktigheten.

Bild på undervattens gräslök
[ATTACH=CONFIG]42416[/ATTACH].
#30 - 19 februari 2011 17:55
Glöm inte att vattna!
#31 - 19 februari 2011 20:23
Här är växthuset det är ungefär 140cm högt och ca 80cm brett och man kan dra ner dragkedjorna, jag orkade inte göra det + att det låg en massa kuddar ovanpå just nu, detta är våran kallvind så jag ville inte vara där för länge men du har en liten hum om hur det ser ut, den har tre hyllor med som man kan plocka ur om man vill.
Brukar förodla tomater i detta växthuset innan dom kommer ut i det stora.

Och jag ska försöka att inte glömma vattna villket är väldigt lätt:p
[ATTACH]42432[/ATTACH]
#32 - 19 februari 2011 20:25
Det var förresten inte den växten jag hade men cool var den.
#33 - 19 februari 2011 21:34
solis skrev:
Det var förresten inte den växten jag hade men cool var den.

Visst ser den fräck ut men frågan är om det inte är vild gräslök! Det blir nog att bita i gräset om jag får hem det!
#34 - 19 februari 2011 21:37
solis skrev:
Här är växthuset det är ungefär 140cm högt och ca 80cm brett och man kan dra ner dragkedjorna, jag orkade inte göra det + att det låg en massa kuddar ovanpå just nu, detta är våran kallvind så jag ville inte vara där för länge men du har en liten hum om hur det ser ut, den har tre hyllor med som man kan plocka ur om man vill.

Brukar förodla tomater i detta växthuset innan dom kommer ut i det stora.

Och jag ska försöka att inte glömma vattna villket är väldigt lätt:p

[ATTACH]42432[/ATTACH]
Jag skulle testa med en lämplig back, kanske fler om riktigt med ljus kommer till. du kan ju också ha en back med vatten och kanske en pava mäsk i tältet. Gör ett försök!
#35 - 20 februari 2011 14:07
Vad är pavamäsk för något.

Egentligen så var jag ju ute efter ett mellanlandnings ställe för överflödsväxter och kanske där en del kan föröka sig bra, just där jag kan ha växthuset står ett kar för tillfället och det karet funderar jag på om jag ska ha som överflyttningskar när jag väl tagit bort småttingarna därifrån.
Kanske jag provar med växthuset med får fundera lite till.
#36 - 20 februari 2011 17:26
solis skrev:
Vad är pavamäsk för något.

Egentligen så var jag ju ute efter ett mellanlandnings ställe för överflödsväxter och kanske där en del kan föröka sig bra, just där jag kan ha växthuset står ett kar för tillfället och det karet funderar jag på om jag ska ha som överflyttningskar när jag väl tagit bort småttingarna därifrån.

Kanske jag provar med växthuset med får fundera lite till.
Växthuset skall du väl ha bara om du odlar med bladen i luften?
Mäskflaska för att öka CO2 halten i växthuset. Eftersom du tycks ha flera hyllor
Så kanske du kan jäsa bulldeg där i stället! Fräck kombination eller? Fina växter och alltid färskt bröd!
#37 - 20 februari 2011 18:32
Visst skulle jag ha växthuset bara om jag skulle ha bladen i luften, visst hade det varit perfekt med bulldegen men någon ska orka göra bulldegen med haha.
Får se om jag kommer på någon bra ide med var jag kan sätta växthuset som jag skrev så står där ett kar just nu och i den hallen är det kallt förutom när solen lyser in, har faktiskt haft några soliga dagar nu villket hade varit idyliskt för detta, kanske jag kan sätta den på ovanvåningen men där står en soffa ivägen, hm får klura ett tag till.
#38 - 28 februari 2011 09:52
Nu har jag tömt mitt lilla kar och ställt det på ett annat ställe där jag inte behöver doppvärmare och hällt i sand och petat ner lite växter, barnen har fria händer(så gott som) att sätta i grejor där villket dom tycker är kul.

Men det jag funderar på är om sanden är dålig, detta är sand som jag haft i andra kar men tagit upp och tvättat och torkat så det har stått i någon månad och tvättade av den innan jag satte den i karet och det luktar dåligt vatten nu så jag funderar på om jag måste ta upp det igen och tvätta eller om det kommer att lösa sig självt så småningom, jag har släppt i några malaysiska snäckor för att böka i sanden och dom verkar överleva, vet inte om den här unkna lukten är farlig eller inte så jag har inte vågat släppa i några räkor där ännu, vad tror ni.
Filtret är samma som jag hade i karet så det är väl inkört ivarjefall och hälften av vattnet är från ett annat kar.
Bytte en spann vatten idag för jag tänkte att man kanske fick väck lite av det unkna och det luktade urgel gurgel i spannen efter.
Har hällt i filter medium,easy-life både igår och idag.
#39 - 28 februari 2011 17:05
Satte faktiskt i 4 räkor för att se hur dom klarar vattnet och kan städa växterna samtidigt.

Annons