Vad kostar hund?

#1 - 15 september 2005 10:47
Nu beror det väl mycket på ras osv, men vad ungefär kostar det? När man köper hund så är det väl en del "ordinarie" saker man ska gå igenom. Sen mat per månad osv... Gör en uppskattning så jag vet vad det handlar om! För någon gång i mitt liv tänker jag då ha en hund =)

Sidor där man kan kolla upp sådana som säljer hundar?
#2 - 15 september 2005 11:39
Jag har en vit herdehund och en grå schäfer. Den vita är omplacering och den gråa är efter en svart schäfer jag haft, också omplcering, alltså har de inte kostat mycket i "inköp". Ska du däremot köpa en valp så får du räkna med mellan 8000-10000 för renrasig och MINST 2500 för blandras, oftast ligger de på 3500-4000 kronor.

Varje månad köper jag hundmat för ca 500 kr, försäkring går på ca 150 kr/mån.
Övriga kostnader är förstås koppel, halsband, leksaker, godis, kammar, borstar, bajspåsar osv. Just godis och leksaker kan man ju spendera hur mycket som helst på! :)

Lycka till med planerna! Köper du hund får du världens bästa kompis! :D
#3 - 15 september 2005 13:40
Vi betalade 7500 för vår Kelpievalp. Men därtill köpte vi saker till exempelvis bur m.m. Så med sådant och vaccination kommer vi upp ca 10 000.

Vår 7 månaders valp har ätit upp två stycken 15 kg säckar á 450 kr st. Men just foderbiten varierar ju som sagt mellan raser och vilket foder man väljer.
#4 - 15 september 2005 18:29
Min kompis har just köpt en Benner senner och den gick på 9500.
Min amstaffblandis betalade jag 4000 för.
En vavva betalar du minst 10.000 för i dagsläget men skulle gissa att normalpriset ligger 2-5 tusen till.

Det går inte svara på vad en hund kostar.. allt beror på ras och i ärlighets namn vad du är beredd på att betala. Det kan kosta väldigt lite till väldigt mycket.

Sen kostar det att regga hundar i jordbruksverksregister, vilket alla hundar måste vara.
Det är inte billigt att ha hund men jag tycker att det är värt varje kr.
Men om man lägger ut det så där. Så tror jag att de flesta hamnar runt 1000kr månaden.

Sidor som du kan besöka för att lära dig mera om hundar är
www.alltomhundar.com
www.vovve.net
www.skk.se
#5 - 15 september 2005 18:30
[QUOTE=Henreb]Vi betalade 7500 för vår Kelpievalp. Men därtill köpte vi saker till exempelvis bur m.m. Så med sådant och vaccination kommer vi upp ca 10 000.

Vår 7 månaders valp har ätit upp två stycken 15 kg säckar á 450 kr st. Men just foderbiten varierar ju som sagt mellan raser och vilket foder man väljer.[/QUOTE]

Måste bara fråga. På en månad eller under hela tiden som ni har haft henne? :D
#6 - 16 september 2005 08:32
Man skulle kunna säga att man får räkna med 10000kr när man ska skaffa hund? Jag är inte ute efter någon speciell ras (tror jag?) och kan tänka mig att jag kanske får ge kring 5000 för en hund, sen är det ju övriga saker till hunden som kommer kosta. Men jag har den summan i huvudet iaf så jag vet ungefär, och det är ju en del pengar så det är bara för mig att spara ^^

har kollat in lite hundraser på en sida (med foton annars vet jag ej vad det är för hund) och kom fram till dessa jag skulle vilja ha, så får ni gärna säga lite om dom. T,ex vad de kan kosta! Är väl framförallt en större hund jag tänkte mig, men senare så skulle jag även vilja ha en mindre hund som är lite sötare såsom den där "coton". Sen kan jag väl säga att hund är inte att tänka på förren man bor i ett hus i framtiden, men mest vill jag väl veta kostnad för dessa och om det är något speciellt att tänka på. På sidan jag läser så står det ju hur hundarna är och vad man ska göra varje vecka typ. Men kan vara kul att höra er uppfattning, kan ju skilja sig från en person som äger en sådan här hund och har haft ett bra tag. Läste om retrivrarna att dom inte gillar att vara ensama vilket är en nackdel då man lär jobba och så..
Tibetansk spaniel fastnade jag en del för också!

[list]
[*]Berner sennenhund
[*]Coton de tuléar
[*]Golden retriever (en favorit)
[*]Labrador retriever
[*]Tibetansk spaniel
[/list]
#7 - 16 september 2005 08:51
[QUOTE=trollet85]Man skulle kunna säga att man får räkna med 10000kr när man ska skaffa hund? Jag är inte ute efter någon speciell ras (tror jag?) och kan tänka mig att jag kanske får ge kring 5000 för en hund, sen är det ju övriga saker till hunden som kommer kosta. Men jag har den summan i huvudet iaf så jag vet ungefär, och det är ju en del pengar så det är bara för mig att spara ^^

har kollat in lite hundraser på en sida (med foton annars vet jag ej vad det är för hund) och kom fram till dessa jag skulle vilja ha, så får ni gärna säga lite om dom. T,ex vad de kan kosta! Är väl framförallt en större hund jag tänkte mig, men senare så skulle jag även vilja ha en mindre hund som är lite sötare såsom den där "coton". Sen kan jag väl säga att hund är inte att tänka på förren man bor i ett hus i framtiden, men mest vill jag väl veta kostnad för dessa och om det är något speciellt att tänka på. På sidan jag läser så står det ju hur hundarna är och vad man ska göra varje vecka typ. Men kan vara kul att höra er uppfattning, kan ju skilja sig från en person som äger en sådan här hund och har haft ett bra tag. Läste om retrivrarna att dom inte gillar att vara ensama vilket är en nackdel då man lär jobba och så..
Tibetansk spaniel fastnade jag en del för också!

[list]
[*]Berner sennenhund
[*]Coton de tuléar
[*]Golden retriever (en favorit)
[*]Labrador retriever
[*]Tibetansk spaniel
[/list][/QUOTE]

Om du ska ha renrasig hund så får du räkna med det i bara inköp. Spec de mindre hundar.

När det gäller ditt rasval tycker jag att du börjar ifrån fel ända.
Börja med vad vill du göra med din hund? Hur mycket tänker du arbeta med hunden? Och nu inte vad du tror, utan tänk genom det helt ärligt. Kommer du att orkar gå på bruksklubben 3-4 gånger per vecka. Eller är det mest promenadsällskap som du är ute efter.

Berner senner är en hund som kräver en hel del. Och jag kan tänka mig att de gillar att jobba rätt mycket med.
Retriver raserna är jakthundar så de lär med vilja jobba en del.
De två andra är sällskapshundar så det passar nog bättre den som inte är så intressrad av att jobba en massa.

Det är inte många hundar som gillar att vare helt själva hela dagarna. De är ändå flockdjur och mår bäst av att vara med sin flock.

Jag är inte så kunnig att jag kan ge råd om vilken hund som skulle passa dig men jag fick rådet att sätta upp frågor och när du har svaret på dem. Så söker du efter rasen utefter dessa svaren.
#8 - 16 september 2005 09:15
Jag är nog ute efter en sällskapshund. Om jag jobbar så vet jag inte om man har så mycket tid till att gå på hundaktiviteter och rasta den och träna den en massa om dagarna. Så det får ju vara en hyffsat lätt hund. Men om man har två hundar klarar inte dom sig tillsammans då under 8 timmar som man jobbar? Eller är dom ensamma endå...

Jag vet att det krävs en del att ha hund, men det är just därför jag skriver denna tråden för att luska ut hur man kan gå tillväga. Men jag vet ju inte hur jag kommer vara om 5-8 år, kanske känner jag att jag har intresset av att träna hunden lite, kanske inte har heltidsjobb osv...
#9 - 16 september 2005 11:14
Om du har två hundar så har du två hundar som fortfarande har tråkigt. En katt är bättre sällskap då den kan konsten att sysselsätta både sig själv och hunden! :)
#10 - 16 september 2005 20:46
[QUOTE=trollet85]Jag är nog ute efter en sällskapshund. Om jag jobbar så vet jag inte om man har så mycket tid till att gå på hundaktiviteter och rasta den och träna den en massa om dagarna. Så det får ju vara en hyffsat lätt hund. Men om man har två hundar klarar inte dom sig tillsammans då under 8 timmar som man jobbar? Eller är dom ensamma endå....[/QUOTE]

Om du jobbar för mycket för att ha tid att träna och rasta och umgås med hunden så är det defenetivt inte läge att skaffa hund. Grunden är att en hund ehelst inte skall vara ensam mer än fyra timmar om dagen. En ensam hund väntar på sin flockledare, två ensamma hundar väntar också på sin flockledare. Och näntar de inte på dig så har du två hundar som defenetivt inte ser dig som flockledare och därmed borde vara rätt jobbiga att umgås med.
Hundar, oavsett ras behöver aktiveras, ingen hund mår bra av att inte få jobba med huvudet och mest ligga och vänta. Tycker att det är förbaskat synd att det gått mode i att se på djur som associarer och inte som levande varelser som kräver en eftertanke innan man tar ansvar för dem.
#11 - 16 september 2005 20:57
[QUOTE=Morellen][QUOTE=trollet85]Jag är nog ute efter en sällskapshund. Om jag jobbar så vet jag inte om man har så mycket tid till att gå på hundaktiviteter och rasta den och träna den en massa om dagarna. Så det får ju vara en hyffsat lätt hund. Men om man har två hundar klarar inte dom sig tillsammans då under 8 timmar som man jobbar? Eller är dom ensamma endå....[/QUOTE]

Om du jobbar för mycket för att ha tid att träna och rasta och umgås med hunden så är det defenetivt inte läge att skaffa hund. Grunden är att en hund ehelst inte skall vara ensam mer än fyra timmar om dagen. En ensam hund väntar på sin flockledare, två ensamma hundar väntar också på sin flockledare. Och näntar de inte på dig så har du två hundar som defenetivt inte ser dig som flockledare och därmed borde vara rätt jobbiga att umgås med.
Hundar, oavsett ras behöver aktiveras, ingen hund mår bra av att inte få jobba med huvudet och mest ligga och vänta. Tycker att det är förbaskat synd att det gått mode i att se på djur som associarer och inte som levande varelser som kräver en eftertanke innan man tar ansvar för dem.[/QUOTE]

öh? jag ser definitivt inte djur som accessoarer. det var allt onödigt sagt tycker jag.
#12 - 17 september 2005 07:18
trollet; läs en gång till! Jag påstår aldrig att DU ser hundar som accessoarer. Jag bara påpekar att det tyvärr har kommit till en utveckling i samhället där många vill ha en knähund bara för att Paris Hilton släpar runt sin stackars hund i matchande klädsel. Det är sånt som gör mig förtvivlad.
#13 - 17 september 2005 10:49
Plus att om du ska börja med valp så är det att be om problem med två valpar. De kommer att lägga större energi åt varandra och mindre åt dig. Vilket innebär att du får det svårare att ta din plats som folkledare och sätta ut gränser m.m. åt hunden.

Jag har hört att det bästa är om det skiljer en 3 år mellan hundarna. Och i vissa fall ännu mera beroende på ras.

Jag tycker att det är bra att du funderar och frågar på det i förhand. Så att när du väljer din kamrat känner dig trygg i beslutet. Och jag önskar att alla frågade innan de köpte hund/katt/djur.

Och jag håller med morellen till hundra när det gäller "modehundarna". Jag personligen tror att om ett par år kommer blocket vara fullt av hundar som just nu är i mode.
#14 - 17 september 2005 20:30
Jag vill bara tillägga, att en coton de tuléar kräver enormt mycket pälsvård. Där ska man vara beredd att jobba med pälsen VARJE dag, annars blir den så förstörd att man till slut får klippa hunden. Jag överdriver inte, jag har besökt en coton-uppfödare och hon visade mig vilket arbete det är med deras pälsar. Och även om coton är en liten hund, så är den pigg och alert och kräver en hel del stimulans, annars har man en odräglig liten jycke därhemma.
Men, som sagt, det är jättebra att ställa alla dessa frågor innan du skaffar hund! Lycka till med ditt val!
#15 - 18 september 2005 00:18
Extra tankeställare: mindre hundar betyder INTE mindre jobb!
#16 - 18 september 2005 18:41
Eftersom Premiärakvaristen nämnde den ras vi har i vårt hem så kan jag inte låta bli att spinna vidare på detta. Har sedan i somras en liten underbar Coton Dé Tulear- valp hemma vid namn Ida. Om nån är intresserad av priset så gav vi exakt 10 000 kr för henne. Enligt försäkringsbolaget så är detta en mycket frisk ras, har själv ingen erfarenhet av detta, så försäkringen är inte så himla dyr.

Idas päls kräver att vi kammar henne varje idag. Det är inte roligt med en liten hund som fått massor av tovor. Visst kan man klippa ner pälsen men detta är ingen som denna rasen skall behöva drabbas av. En Coton skall ha sin ras-specifika päls och man får vara beredd på att lägga ner lite tid. Men tar man för vana att kamma varja dag så tar det kanske runt 20 minuter att kamma igenom pälsen..

Hon bjäbbar rätt mycket eftersom hon har vakthunds "instinkt" i sig. Kan verka lite märkligt eftersom en liten vit pälsboll inte alls är så skräckinjagande, men som ägare bli man iaf varse om det kommer nån utanför dörren,:) .

Vi ångrar inte vårt rasval. Ida är den , för oss, mest underbara lilla varelse med massor av personlighet i sig.
#17 - 18 september 2005 20:43
Elinor vänta tills snön kommer.

min första hund va rätt korthårig så där va de inga problem men min andra hudn va lite mer långhårig och när han kom in satt de alltid fast en massa snö runt tassarna.

enkllaste sättet att bli av med dom va att ta en 2L glassbytta med ljumet vatten och doppa tassarna i och sedan torka av dom med en handuk

blir ju en vanesak rätt fort så dom flesta hundar accepterar nog en sån behandling rätt fort bara man är lugn.
#18 - 22 september 2005 12:19
Man kan klippa runt och mellan trampdynorna. Då slipper man dom största kokorna.
#19 - 22 september 2005 13:02
8 timmer är definitivt för lång tid att lämna en hund (eller rvå).
Pengarna är bara en liten del av insatsen när man skaffar hund. Den kräver mycket omsorg och eftertanke. Den kan som sagt inte lämnas hur som helst och inte heller tas med överallt. En viktig sak är att du kommer att upptäcka hur mycket allergiska männsikor det finns. Man blir rätt mycket låst.
Att ha hund är att ha ansvar för en levande varelse.
Många säger att det är lättare att ha barn än att ha hund :-))
#20 - 22 september 2005 13:17
[QUOTE Många säger att det är lättare att ha barn än att ha hund :-))[/QUOTE]

Det ligger nog lite sanning i det, barn kan man ta med sig "överallt", det kan man som sagt inte med en hund! :)
#21 - 22 september 2005 14:02
spelar ingen roll hur djävligt vädret e hunden måste ut :/ minst 3ggr per dag

har man pengar och tid att lägga ner kan hund va väldigt givande att ha men kräver mycket.
lämna en hund hemma ensam när man jobbar är inte bra.
vissa hundar klarar det medans vissa inte klarar det så bra.

ska också lära en hund gå i koppel innan hunden får lära sej å gå lös.
min andra hund va 1.5år när ja fick honom och tog 3år innan han lärde sej gå i koppel ok pga att han hade fått gå lös innan.

nyår å påskafton kan va ett rent helvete om hunden är skotträdd.
båda mina hundar va det och det var bara till å bädda i ett litet klädförråd å sätta in en lampa sen fick han sitta därinne.
därav min avsky för smällare och dylikt.
åska va samma sak där men lite lugnare.

åsså är dom väldigt bra sängvärmare ;)
#22 - 22 september 2005 15:01
[QUOTE=Raven]
nyår å påskafton kan va ett rent helvete om hunden är skotträdd.
båda mina hundar va det och det var bara till å bädda i ett litet klädförråd å sätta in en lampa sen fick han sitta därinne.
därav min avsky för smällare och dylikt.
åska va samma sak där men lite lugnare.

åsså är dom väldigt bra sängvärmare ;)[/QUOTE]

Håller med, nyår, åska mm är vansinnigt jobbigt när man har en skotträdd hund! Min schäfer försöker hoppa upp i knät (suck...) när det smäller! :p
#23 - 22 september 2005 15:11
Nitra98 problemet som jag erfarit är att åska smällare å dylikt bara kommer vilket är skrämmande.
men min första hund som användes till harjakt va inte det minsta skotträdd ute på jakt för där visste han att det skulle smälla.
va en j***l på att jaga hare :D

nu dom senaste åren har det lugnat ner sej runt nyår å påskafton men för 10år sen va de ju en j***a massa okynnesmällande 3veckor innan till 1vecka efter nyår å polisen är ju så slöa så dom gör ju inget åt det trots att det är olagligt.
#24 - 22 september 2005 21:45
[QUOTE=Fanbyalperna]8 timmer är definitivt för lång tid att lämna en hund (eller rvå).
Pengarna är bara en liten del av insatsen när man skaffar hund. Den kräver mycket omsorg och eftertanke. Den kan som sagt inte lämnas hur som helst och inte heller tas med överallt. En viktig sak är att du kommer att upptäcka hur mycket allergiska männsikor det finns. Man blir rätt mycket låst.
Att ha hund är att ha ansvar för en levande varelse.
Många säger att det är lättare att ha barn än att ha hund :-))[/QUOTE]

Min hund går ut 2ggr/dag och är själv hemma drygt 9h/dag å de e inget fel på henne!?! Mån-Tors! Sen på helgerna ser schemat annurlunda ut.
Jag anser att hunden blir va man gör den till, dumt att seja att absolut inte mer än 8h/d osv. eftersom de e väldigt olika från hund till hund, men visst kan man ha de som en måttstock. Sen ska man ju också komma ihåg att de mesta som står i böcker osv. är rena teorier...
#25 - 22 september 2005 21:49
[QUOTE=Raven]Nitra98 problemet som jag erfarit är att åska smällare å dylikt bara kommer vilket är skrämmande.
men min första hund som användes till harjakt va inte det minsta skotträdd ute på jakt för där visste han att det skulle smälla.
va en j***l på att jaga hare :D

nu dom senaste åren har det lugnat ner sej runt nyår å påskafton men för 10år sen va de ju en j***a massa okynnesmällande 3veckor innan till 1vecka efter nyår å polisen är ju så slöa så dom gör ju inget åt det trots att det är olagligt.[/QUOTE]

Nää...dom anser väl att de finns viktiager saker att lägga polisens pengar på än att jaga ungar som smäller påskasmällare...
#26 - 22 september 2005 22:37
så du menar alltså att det är rätt att snuten inte lyfter ett finger medans många husdjur plågas hårt av det ?
många är tvugna att ge sina hundar lugnande medel för att dom ska klara av nyår.

för att inte tala om alla skotträdda människor....

det står i svensk lag att man inte får bruka fyrverkerier utan tillstånd oavsett datum och om snuten inte ser till att den lagen efterföljs så är det dubbelmoral och är fel då de lär folk att man inte behöver följa dom lagar som finns.
#27 - 22 september 2005 23:33
Jag anser att hundar som mår så dåligt över en knall antagligen inte skulle ha levt ifall de inte styrts av pengar...

Sen om de e rätt el inte låter jag va osagt...men ifall ja får välja mellan att polisen ska ta en tjuv el änvärre en våldtäktsman el mördare...el ta en sketunge som smäller kinapuffar, så e valet lätt för mej iaf...oavsett hur många husdjur som "plågas"
#28 - 25 september 2005 08:02
Blandrashundar i medellängd kostar oftast runt 1500 - 7000 kr, men helrashundar kan gå mellan 5000 - 20000. Det beror självklart oxå på längd, ålder och ras. Själv har jag en Border Collie/Labrador/Golden Reteriver (60%, 20%, 10%), och hon är riktigt livlig. Gick på ca 2500 kr.
#29 - 13 oktober 2005 13:11
Såg en annons på blocket på bichon havanais. en himla go hund som jag tror jag skulle köpa om det var idag. kanske passar bättre med en mindre hund när man inte bor i hus? inte för att jag ska skaffa hund nu, men hus o sånt kanske dröjer länge och bor man i lägenhet så är det bättre med en mindre hund. och den där bichon den såg ut att vara ganska liten? har hört dom kan få problem med ögonen o så pga håret som hänger ned. sen får man ju kamma pälsen ofta..
men den var så vanvettigt dyr =\ 8500kr för en hund som endå var "värdelös" för den dög inte i avel så den såldes iväg. vad kostar dom "riktiga" hundarna då? 10-13000??

förresten. var kan man köpa sådana här hundar förutom på blocket? fanns typ inga på blocket.. bara en och sen en som var blandras med massa olika hundsorter..
#30 - 13 oktober 2005 14:58
Om du är ute efter en speciell ras så är det ju bara att söka på tex Google.
Du kommer säkert att få många träffar på uppfödare av just den rasen.
Sedan rekommenderar jag dig att träffa och umgås lite med de hundraser du är intresserad av. Hos många uppfödare t ex kan man få komma och kolla på deras hundar.
Då får man en en liten uppfattning av hur rasen är och man får också träffa vuxna hundar.
Det är ju en väldig skillnad på hur en hund är som valp och hur den blir när den är vuxen. ( uppfostran mm spelar givetvis en stor roll också....
Men innan du bestämmer dig för en speciell ras så är det väldigt viktigt att läsa på och ta reda på så mycket som möjligt om den rasen.
Många hundraser ( t ex olika bruksraser ) kan bli väldigt jobbiga om de inte får tillräcklig fysisk och mental stimulans.
Jag vet folk ( nu säger jag absolut inte att du är sån ) som har sett en söt valp eller en bild på en söt hund och sedan åkt direkt och köpt en likadan, utan att veta vad det är de har köpt.
Hunden visade sig sedan kräva betydligt mer än vad de ville var beredda att lägga ner på den och resultatet blev en jobbig hund.
Så fundera ordentligt på vad du är ute efter hos en hund.
Om du t ex inte är intresserad av att lägga ner flera timmar i veckan på pälsvård så ska du ju inte skaffa en sådan hund som kräver det.
Och om du inte är intresserad av att lägga ner enormt mycket tid och energi på att aktivera din hund med olika saker ( t ex agility, spår eller vad det nu kan vara ) så ska man inte skaffa en ras som är väldigt krävande när det gäller den biten.
Nu måste man ju lägga ner tid på alla hundraser, alla hundar behöver ju motion, stimulans och skötsel.
Det är ju bara så att vissa hundraser kräver mer.
#31 - 13 oktober 2005 19:26
bara för man bor i lägenhet behöver man inte skaffa en liten hund.

träffat en grand danois en mycket udda hund.
totalt okänslig för smärta enklaste sättet att se var han var när man va ute i skogen va å titta efter träd som svajade då han sprungit in i dom.
fixat fina lutningar på diverse stolpar, bands fast i fronten på en 245 och fick för sej att gå iväg med bilen :rolleyes: och en amssa andra idiotier ute men inomhus va hunde mycket lugn å städat och rörde sej bätte än va min katt gör.

nackdelen med en så stor hund är att huvudet hamnar PRECIS i lagom höjd till tallrikarna på matbordet :rolleyes: och att en 300g chipspåse gick ner på 7-10 sekunder.
#32 - 13 oktober 2005 19:42
Att rasta sin hund enbart 2 ggr/dag är rent plågeri! Har man inte tid eller möjlighet att ordna rastning var 4-5 timme ska man inte ha hund. Då är fiskar ett alternativ;)

Jag själv jobbar 3 mil från min lght, men kan jag inte ha med hunden på jobbet försöker jag ordna ngn som rastar honom åt mig!

Storleken på hunden har mindre betydelse oavsett om man bor i lght eller ej, men man ska vara uppmärksam på VAD för hund man skaffar. Är det en krävande pälsras? Kräver den massor med mental aktivering?

Skaffa hund då du/ni kan ordna för den på bästa sätt! Annars kan du/ni låta bli!
*arg*
#33 - 13 oktober 2005 19:53
[QUOTE=trollet85]Nu beror det väl mycket på ras osv, men vad ungefär kostar det? När man köper hund så är det väl en del "ordinarie" saker man ska gå igenom. Sen mat per månad osv... Gör en uppskattning så jag vet vad det handlar om! För någon gång i mitt liv tänker jag då ha en hund =)

Sidor där man kan kolla upp sådana som säljer hundar?[/QUOTE]

www.skk.se hittar du uppfödarsidor på.

En hund kostar mellan 6000 och 10 000 kr. Det är normalpriser idag, beroende vilken ras man väljer.
Min dobermann (30 kg) äter ca 1 säck hundmat/mån, vilket kostar ca 300 kr/säck. Märket heter Frank's Pro Gold Adult.
Hunden behöver koppel och halsband, kedjehalsband och läderkoppel är det som håller längst. En kostnad på ca 200-300 kr.
Foderskålar duger vad som helst till.
Kammar och borstar beroende på pälsvård.
#34 - 13 oktober 2005 19:59
Min hund går ut 2ggr/dag

Partyblåsa...:rolleyes:

Nämen allvarligt, hur skulle du känna om du bara fick gå på toa 2ggr/dag??
Inte så kul va?
#35 - 13 oktober 2005 20:00
en annan typ av hund jag tycker är fin är "Malti-Poo", sökte på den men hittar typ ingenting =((
#36 - 13 oktober 2005 20:04
[QUOTE=qenzo]Hunden behöver koppel och halsband, kedjehalsband och läderkoppel är det som håller längst. En kostnad på ca 200-300 kr.[/QUOTE]

stryphalsband bör undvikas då dom blir alldeles för tighta när hunden drar.
däremot finns halvstryp och dom funkar bra.
sitter löst så hunden har inte ont av dom och senn är kopplet spänns så tightas dom till viss del och då kan hunden inte komma ur.
här är en bild på en halvstryp.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Jokkehalvstryp40.jpg

själv föredrar jag såna här koppel.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php?cPath=65_186_66

länk till sida med hundtillbehör.
titta igenom och skriv upp va alt kostar så underlättar det att se va de kostar totalt sett.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php?cPath=65&osCsid=e70270a23302ba568d492f0f13ee895d

reflexhalsband eller ännu hellre halsband med lysdioder när du är ute när det är mörkt.
blinkande lysdioder gör att jag som fordonsförare ser hunden på upp till 80-100 meters håll.
reflex är sämre men tja 30 meter bör inte va omöjligt där och underlättar väldigt mycket när man kör runt.
#37 - 13 oktober 2005 20:10
[QUOTE=gladys]
Min hund går ut 2ggr/dag

Partyblåsa...:rolleyes:

Nämen allvarligt, hur skulle du känna om du bara fick gå på toa 2ggr/dag??
Inte så kul va?[/QUOTE]

själv hade ja sparkat katten ur lådan :rolleyes:

nä 2ggr per dag är alldeles för sällan.
sen varierar de lite mellan hundar också.
#38 - 13 oktober 2005 20:16
en annan typ av hund jag tycker är fin är "Malti-Poo", sökte på den men hittar typ ingenting =((

"Malti-Poo" är en blandning mellan malteser och Pudel.
Har börjat bli väldigt vanligt att "hitta på" namn till blandraser.
En annan vanlig variant är "Cocka-Poo" ( Cockerspaniel och pudel ).
#39 - 13 oktober 2005 20:17
stryphalsband bör undvikas då dom blir alldeles för tighta när hunden drar

Det är väl lite av planen? ;)
#40 - 13 oktober 2005 20:23
[QUOTE=gladys]

Det är väl lite av planen? ;)[/QUOTE]

dom borde förbjudas då dom i praktiken stryper hunden och kan krossa luftstrupen om det vill sej illa efter vad jag läst.

långt ifrån alla hundar slutar dra med såna koppel.
haft en sån hund själv var tvungen att byta till halvstryp för han fick ingen luft annars.
och vem vill gå runt med en död hund...
#41 - 13 oktober 2005 20:40
[QUOTE=Raven][QUOTE=gladys]

dom borde förbjudas då dom i praktiken stryper hunden och kan krossa luftstrupen om det vill sej illa efter vad jag läst.

haft en sån hund själv var tvungen att byta till halvstryp för han fick ingen luft annars.
och vem vill gå runt med en död hund...[/QUOTE]

Mmm, men det beror nog till stor del på den som håller i kopplet.
Personligen skulle jag bli väldigt less på en hund som drar så mkt att den stryper sig själv.
Å det finns många metoder att ta till för att få en hund att sluta dra.
Jag är ju ingen hundpsykolog men tror inte att stryphalsband är en bra metod om man vill få hunden att sluta dra.(Och med "dra" menar jag att den ligger kopplet hela tiden.)
Jag kan därmot tycka att det är ett bra hjälpmedel. Och det går väl egentligen att jämföra med olika bett till olika hästar.
#42 - 13 oktober 2005 21:00
[QUOTE=gladys][QUOTE=Raven][QUOTE=gladys]

och vem vill gå runt med en död hund...[/QUOTE]

Mmm, men det beror nog till stor del på den som håller i kopplet.
Personligen skulle jag bli väldigt less på en hund som drar så mkt att den stryper sig själv.
Å det finns många metoder att ta till för att få en hund att sluta dra.
Jag är ju ingen hundpsykolog men tror inte att stryphalsband är en bra metod om man vill få hunden att sluta dra.(Och med "dra" menar jag att den ligger kopplet hela tiden.)
Jag kan därmot tycka att det är ett bra hjälpmedel. Och det går väl egentligen att jämföra med olika bett till olika hästar.[/QUOTE]

att säga att de beror på den som håller kopplet är skitsnack angående min andra hund.
han va nästan 2år när ja fick honom misskött aldrig gått i koppel innan och kunde aldrig acceptera att min första hund va förre honom utan skulle alltid "tävla"
dan efter att hunden kom hem införskaffades ett riktigt halvstryphalsband istället för hunden höll i princip på att strypa sej själv.

vilka metoder skulle ha använts för att få hunden att lära sej gå i koppel så fort att ett helstryp hade varit användbart ??????
enda metoden ja känner till som funkar så snabbt är hagelbössa men det va tyvärr inget gångbart alternativ
#43 - 13 oktober 2005 22:16
Vad som passar är individuellt.

Själv har jag bara goda erfarenheter av sk. stryphalsband. Men, det är ju som sagt individuellt, och jag tänker inte tvinga någon!
#44 - 14 oktober 2005 14:29
Ja som sagt... under alla år med hund och hundkurser (kursledare för SBK) har jag sett alla möjliga medel för att få hudnen att inte dra.
Strypkedjan är ett utmärkt halsband men det klart, har man planer på att hänga sin hund är det ju inte bättre än ngt annat halsband.

Tänker inte gå in i ngn debatt här inne... jag orkar inte nu.
Men så mkt kan jag säga, det finns INGA dåliga halsband, bara okunnighet i andra änden av kopplet.
Och krossat struphuvud?? Vad jag vet kan man skada hunden oavsett vad hunden har runt halsen, det är bara en fråga om hur hårt man tar i!

Lydnad, lydnad... träning och åter träning... det finns inga genvägar helt enkelt.

Annons