[QUOTE=gladys][QUOTE=Raven][QUOTE=gladys]
stryphalsband bör undvikas då dom blir alldeles för tighta när hunden drar
Det är väl lite av planen? ;)[/QUOTE]
dom borde förbjudas då dom i praktiken stryper hunden och kan krossa luftstrupen om det vill sej illa efter vad jag läst.
långt ifrån alla hundar slutar dra med såna koppel.
haft en sån hund själv var tvungen att byta till halvstryp för han fick ingen luft annars.
och vem vill gå runt med en död hund...[/QUOTE]
Mmm, men det beror nog till stor del på den som håller i kopplet.
Personligen skulle jag bli väldigt less på en hund som drar så mkt att den stryper sig själv.
Å det finns många metoder att ta till för att få en hund att sluta dra.
Jag är ju ingen hundpsykolog men tror inte att stryphalsband är en bra metod om man vill få hunden att
sluta dra.(Och med "dra" menar jag att den ligger kopplet hela tiden.)
Jag kan därmot tycka att det är ett bra hjälpmedel. Och det går väl egentligen att jämföra med olika bett till olika hästar.[/QUOTE]
att säga att de beror på den som håller kopplet är skitsnack angående min andra hund.
han va nästan 2år när ja fick honom misskött aldrig gått i koppel innan och kunde aldrig acceptera att min första hund va förre honom utan skulle alltid "tävla"
dan efter att hunden kom hem införskaffades ett riktigt halvstryphalsband istället för hunden höll i princip på att strypa sej själv.
vilka metoder skulle ha använts för att få hunden att lära sej gå i koppel så fort att ett helstryp hade varit användbart ??????
enda metoden ja känner till som funkar så snabbt är hagelbössa men det va tyvärr inget gångbart alternativ