Ursprungligen skickat av urbanandersson
Hej!
[quote]Ni som kan det här bättre än mig får gärna förklara.
Hur kan man säga att Filtervolymen är viktigare än cirkulationen ?
Har man mycket fisk så måste man ha mycket filtermassa.
Man kan ha en hel del fisk med bara innerfilter, men då måste man rengöra ofta och byta vatten ofta så skiten som filtret samlar upp inte ligger och ruttnar. Kanske varje vecka.
Har man däremot ett ytterfilter med mycket filtermassa så kan bakterierna käka upp en hel del skit efterhand. och då behöver man inte rengöra mer än ett par gånger pet år. men vattenbytena måste skötas i alla fall.
<b>Det är just detta som jag diskuterat med andra som säger att filtervolymen är så och så viktig men har du inte en bra cirkulation så får du ju inte in till räckligt med vatten genom filtret.</b>
Jag tror att jag har sett någonstans att det optimala för ett filter är 100l/h -> 1 liter filtervolym
Det räcker kanske för att bakterierna ska få tillräckligt med syre och skit.
<b>I mina akvarier har det inte funkat bra med dom värdena.
Men som jag brukar skriva man får läsa om allas erfarenheter och sedan försöka dra egna slutsatser. Alla sett är bra utom dom dåliga ;-)</b>
Vill man sen ha fisk som tycker om strömmande syrerikt vatten så är detta ett skäl att gå upp i liter/timme.
Jag har skrivit lite om detta på min zoon:
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438
Välj arkiv/filtermassa.
Så länge man följer tillverkarnas rekomendationer på sina filter så fungerar dom bra.Tillverkarna anger hur stora akvarier filterna duger till.
Under förutsättning att man inte har mer än 1 cm fisk per liter vatten i akvariet.
<b>Deras rekomendationer tycker jag är nys, visst en liten finger visning för en nybörjare är det. 1cm fisk/liter måste jag säga gäller fiskar som blir max 10cm man måste se till varje enskild art hur dom äter och liknande.</b>