vad kostar ditt kar?

#1 - 28 november 2012 13:03
då vi antagligen kommer att bli med ett saltvatten kar på 560 l så har jag gjort en dykning i saltvatten fakta och fick upp lite var det kostar att ha ett salt igång och och allt inköps pris och så... ( hutlöst )

men då är frågar så att man har nått att gemföra med

vad kostar ett vanligt sötvattenkar
med balja ,punmar och hela kittet

så man får lite perspektiv på det hela

MVH R
#2 - 28 november 2012 13:26
Det beror på vilket storlek och märke du köper på allt, men för 15 000 kommer man ganska långt:). Och då är det runt 700 liter...
#3 - 28 november 2012 13:40
Mycket hänger ju på hur mycket man kan lösa "vid sidan om" och hur kreativ man är.

Sista lilla miniprojektet kostade ~ 5 kr / liter om jag skulle snåla in på saker.

Nu landade det på ~ 10 kr / liter

Men då hade jag fisk, blommor, filtermatrial, kreativ med rampen.

Om jag skulle kört över disk på allt så hade det nog landat på ~ 15-20 kr / liter

.
#4 - 28 november 2012 15:57
Jävligt svårt att svara på.. Det blir ju billigare ju längre du håller på.. Du lär känna någon som du köper ett filter av som du lägger i en låda, sen använder du den pumpen till ditt nästa projekt.. Du blir polare med killen på djuraffären som tipsar om någon som odlar fisken du vill ha, du har något att byta in mot ett kar.. Du lär dug att limma själv osv.. Det alla som hållit på ett tag har gemensamt är att det är i princip gratis att starta kar iom alla jävla lysramper och filter man snubblar runt på..

Jag skulle inte ha råd att starta nytt men om vi bortser från mina fiskar som är 50 000 i runda nummer..

1710L 5000
750L 4000
375L 800
160L gratis

750-karet ska bort och ersättas med 1710.. Tills dess agerar 375 standin åt mina rockor men blir sedan sump till 1700.. Osv.. 750 får jag minst tillbaka pengarna på.. Och jag kan dessutom sälja mitt eheim 2080 så det går väl cirka jämnt ut eftersom jag ska silikonera om 1700 och dra lite rör osv.. Det är ju rockader hela tiden tills man är nöjd..

Nykostnad är ju en helt annan fråga..
#5 - 28 november 2012 16:11
660l med 5 btn moduler, pumpar och ställning 2500:-
340l möbelakvarium inkl ytterfilter 2000:-
112l med lysramp, ställning och pump Gratis
43l med möbel och lysramp 200:-

Allt begagnat
#6 - 28 november 2012 20:45
Man måste nog jämföra med nypriser för att det skall bli på nåt sätt rimligt.

Driften är ju intressant, då den blir ungefär den samma från det att karet startats.
-El.
-Byte av ljuskällor.
-Eventuella tillsatser.
-Vatten.
-Foder.

//NiXoN
#7 - 1 december 2012 22:58
Mitt kar kostade nog ungefär 3-4000 totalt med glas, silikon pump och allt inräknat.
#8 - 1 december 2012 23:33
vad kostar ditt kar?

En lite rolig grej här..

Köpte ett nytt Juwel för typ 5000, sen lade jag till Slimline och lite annan skit..

Växter och inredning hade jag redan..

Det landade på typ 6000 kr, lite rabatter och såld fisk höll nere priset..

Sen startade jag ett nano (själva karet begagnat, 200 spänn) det blev lika dyrt fast det var 210 liter mindre..

Ytterfilter, fin Co2 anläggning, ordentlig ljuskälla och ett bottenmedia som kostade 100 spänn litern..

Det jag vill säga är:

Vill man att sött ska bli dyrt så är det inga omöjligheter det heller..
#9 - 2 december 2012 09:53
Ja man kan bygga in lite tekniska lösningar i sötvatten med men inköpspriset per liter följer inte med karets storlek som det gör på salt.
Kan försöka ge lite exempel på vad jag lägger ut för drift av min 500L balja.

-El. Ingår i hyran men det vore en viss kostnad, förr 1w per liter bara i ljus.
-Byte av ljuskällor. Nya rampen är med LED som håller många år frammöver, förr 2½papp per år.
-Eventuella tillsatser. Dom tillsatser karet behöver kostar mig ca 100kr per månad(färdiga lösningar från butikerna några tusenlappar)
-Vatten. 10% i veckan=50 liter= 200-250kr beroende på vilket salt jag väljer..
-Foder. 100-120kr i mån

Så lite grovt uppskattat 500-700kr per månad.
Detta är orsaken till att många jätteprojekt sällan blir speciellt långlivade, dom brukar läggas ner efter nått år eller så...

//NiXoN
#10 - 2 december 2012 12:09
ansjo skrev:
Det beror på vilket storlek och märke du köper på allt, men för 15 000 kommer man ganska långt:). Och då är det runt 700 liter...

Sedan beror det ju på hur man räknar också, jag började skriva upp allting inklusive transportkostnader när jag började (igen) för ungefär ett halvår sedan.

Lite info hos akvariebutik vad de hade för burkar, fiskar etc och köpte en bok 200:- + transport 80:-
Kolla begagnat akvarium och inse att just det var helsunkigt transport 480:-
köpa akvarium med moduler, pumpar etc 2500:- plus transport 2250:-
slang, lite kopplingar till duschblandaren, hinkar 800:- plus transport 200:-
termometer, mat 230:- plus transport 80:-
sand 280:- plus transport 500:-
lådor med lock för fisktransport 140:- och transport 100:-
kolini med fiskar och tillbehör 1500:- plus transport 480:-
vattentest, håv, växter 335:- plus transport 80:-
sten 540:- plus transport 80:-
mer mat, reservdel till pump, mer växter 300:- plus transport 80:-
täckglas då jag var dum och hade sönder 1 glas 180:- plus transport 45:-
fiskgrupp 1500:- och transport 900:-
extra pumphuvud, filtermaterial 770:- och transport 80:-
bikarbonat 20:-
slangklämmor 52:-
aktivt kolfilter (stambyte genomförs med nya kopparrör) 268:- och transport 30:-
mer snabbkopplingar och slangklämmor 183:- och transport 20:-
mer sten 338:- och transport 45:-
bikarbonat 20:-
fiskmedicin 200:- och transport 80:-

reservfilter 200:- och transport 100:-

Räknar man ihop blir det ungefär 16' varav transporter står för 6'

Visst är det ju visst initialt köpande som behövs, sista 3 månaderna är det reservfilter och medicin som behövts. Och nån gång innan jul behöver jag nog lite mer mat. Finns väl saker man kunde plockat i skogen istället, som sten men ingen jättestor kostnad i sammanhanget.

Elkostnaden för pumpar och lyse har jag inte räknat ut eller tagit med, elräkningen blev lägre när akvariet kom då tv inte sattes på :-)
#11 - 2 december 2012 12:14
En fråga, varför är det så många och dyra transporter, och så stor skillnad på dessa?
Köpa grus för 280 och transporten 500:-? Då kan man säga lite kort, att hade du köpt allt nytt och beställt det från en affär så hade du troligen sparat in 5500:- i transportkostnad, som du kunde lagt på ny utrustning istället:p;)?
#12 - 2 december 2012 12:39
900:- för sten tycker jag är en stor kostnad :P
#13 - 2 december 2012 13:13
ansjo skrev:
En fråga, varför är det så många och dyra transporter, och så stor skillnad på dessa?

Köpa grus för 280 och transporten 500:-? Då kan man säga lite kort, att hade du köpt allt nytt och beställt det från en affär så hade du troligen sparat in 5500:- i transportkostnad, som du kunde lagt på ny utrustning istället:p;)?

Köpt vid olika tillfällen, vissa saker då det finns i närmaste butiken etc. Medans andra saker krävde tex besök i flera butiker innan rätt vara hittades. Och hade jag vetat exakt allt jag skulle komma att behöva kunde jag ju köpt vid bara 1 tillfälle många saker också.

Men att det läckte lite vatten mellan slang och rör till ytterfilter visste jag inte, och hade inga slangklämmor hemma tex.

Nu tvivlar jag på att man hittar ett nytt 525 liter burk med 5 BTN moduler, ytterfilter etc för vad burk och transport kostar.

Hur många har skrivit upp precis alla småutgifter i sina kalkyler ;) men många gånger finns ju dessa utgifter för många men man har glömt dem ,märker dem inte etc.
#14 - 2 december 2012 19:53
Jo där har du väl kanske en poäng. Och anledningen till varför just jag inte håller reda på alla småutgifter är för att man inte vill veta hur mycket man lägger på sin hobby :P

Så ok, mitt tips blir väl då inte vilket är billigast salt eller sött utan lägg pengarna på det du vill lägga pengarna på. Svårare än så är det ju faktiskt inte :D
#15 - 2 december 2012 21:21
hehe jo självklart e vad man vill lägga pengar på !

men det är ju alltid intressant =)

hehe vi skulle nog inte våga börja räkna på vad vi har lagt ut i bennsinpengar så som simpson
då alla våra "bästa" affärer ligger nästan 2 timmar bort .3.5 är den längsta

sen är ju in aspekt som alla har tyvärr missat är fiskdöd
kanske bara gäller nybörjare vad vet jag =)

Annons