Vad kostar det att silicon om

#1 - 27 februari 2008 11:41
Hej, köpte ett 500liters akvarium i helgen och nu upptäckte jag att silicon strängarna går att lyfta på längst ut och dra upp en bit. Det är väldigt breda siliconsträngar och längst in lossnar de inte.

Bör jag silicon om? och i sånna fall vad kostar det att lämmna in det?! :(
#2 - 27 februari 2008 12:03
Du bör göra om det. Vad det kostar vet jag inte alls.
#3 - 27 februari 2008 12:06
Silkikon på clasohlsson för 49kr tuben Akvariesilikon.
Tror det kommer gå åt cirka två till tre tuber.
Ta bort allt löst och lägg på nytt.
Lämna in akvariet behövs inte utan du kan med liten kunskap göra detta själv.
För att få en fin fog så rekommenderar jag fogmästarkitet K-rauta har.
#4 - 27 februari 2008 12:09
firefox: Är det verkligen lämpligt att använda det från Clas Ohlsson? Har för mig att det inte är lämpligt till akvarier på över 60 liter?
#5 - 27 februari 2008 12:18
Dahla skrev:
firefox: Är det verkligen lämpligt att använda det från Clas Ohlsson? Har för mig att det inte är lämpligt till akvarier på över 60 liter?

Det står inget på tuben om maxstorlek. Jag kollade även produktbladet på tillverkarens hemsida utan att hitta något om det.

Jag limmade min 375:a med det... och fick göra om det :-)
Det höll inte. Vid första provfyllningen började det spricka upp.

Det slutade med att jag skar ner allt och limmade om det med riktigt akvariesilikon från a-lagret. Det kostar dubbelt så mycket (100:-/tub) men är definitivt värt det.

Se till att göra rent ordenligt innan du limmar om det.
#6 - 27 februari 2008 12:28
???
Jag har limmat tre kar nyligen med det silikonet och inget av dem läcker.
Dessa kar var på 240l, 375l, 720l helglas.
Vet inte vad ni gjort för att det inte ska hålla.

Men om nu inte det silikonet duger så finns faktiskt billigt casco på rusta för 59kr/tub.
Och Casco funkar....
Annars finns ju ÖB´s transparenta silikon för 59kr/tube också och det håller för kar upp till 700liter.

Aquastabil finns på Grizzly för 129kr tuben men då är det svart silikon.
Sen finns sikasil, bostik...vad de heter och hur mycket de kostar har jag dock ingen aning om.
Bostik glassilikon rekomenderade iallafall glasmästaren som skärglasen åt mig att använda.
Så det har jag testat och det är verkligen bra och enligt tillverkare samma dragningskraft som Aquastabils silikon men kostar mindre.
#7 - 27 februari 2008 12:51
firefox75 skrev:
???

Jag har limmat tre kar nyligen med det silikonet och inget av dem läcker.

Dessa kar var på 240l, 375l, 720l helglas.

Vet inte vad ni gjort för att det inte ska hålla.

Nej, jag vet inte heller. Jag vet bara att det inte höll nå vidare.
Jag kommer framöver enbart köpa silikon hos nån som verkligen vet vad han pratar om, dvs en akvariebutik som själva limmar med det. Om det sen står bostic, silirub, casco eller nått annat på tuben är inte intressant.

Om det handlar om 3 tuber silikon, som i det här fallet, tycker jag inte det finns någon anledning att snåla. I det här fallet handlar det om en merkostnad på kanske 150 kronor och det tycker jag personligen är alldeles för lite för att man ska vilja ta en chansning. 500 liter vatten på vardagsrumsgolvet är inte skoj.
#8 - 27 februari 2008 13:13
Det skulle kosta 800 kr att lämna in det, känns som jag får ta den smällen. Ingen som vet nån annan duktig silikonare i Örebro trakten?
#9 - 29 februari 2008 05:43
Varje glasmästare som jobbar o skär planglas brukar kunna limma akvarier också.
#10 - 29 februari 2008 11:23
Ursäkta mig men om du tittar på vad du skrivit så kanske du kan se att det mer lutar åt handhavande fel än att produkten skulle vara dålig, om silikon släpper så beror det på att ytorna inte varit helt rena, ett fingeravtryck precis innan man lägger den nya fogen kan räcka, använd såpvatten och "bend-over" latex handskar för att stryka ut fogen, dyrt suger billigt smakar bra, gratis är bäst!

Trevlig helg!
#11 - 29 februari 2008 11:36
Gaffel skrev:
Ursäkta mig men om du tittar på vad du skrivit så kanske du kan se att det mer lutar åt handhavande fel än att produkten skulle vara dålig, om silikon släpper så beror det på att ytorna inte varit helt rena, ett fingeravtryck precis innan man lägger den nya fogen kan räcka, använd såpvatten och "bend-over" latex handskar för att stryka ut fogen, dyrt suger billigt smakar bra, gratis är bäst!

Trevlig helg!

Om det är mig du syftar på så håller jag nog inte riktigt med dig. Speciellt eftersom du inte sett på vilket sätt silikonet inte höll måttet.
Om det inte var mig du syfta på så kan du glömma detta inlägg :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 29 februari 2008 11:48
Vid limning av akvarier med silikon så är det som flera redan nämnt oerhört viktigt att rengöra rutorna innan - finns det "feta" fläckar kvar så släpper silikonet oavsett vilken kvalitet det handlar om.

Sedan finns det också olika kvaliteer på silikon och med kvalité så menas hållfasthet. På tillverkarnas sidor så anges också i regel slikonens hållfasthet och kostar tuben 39 spänn så skulle i alla fall inte jag använda det till ett större akvarie, men till småakvarier och till att limma bakgruder så funkar det (förutsatt att det inte innehåller antimögelmedel förstås).
#13 - 29 februari 2008 11:56
Det var dig jag syftade på och då kan du ju börja med att berätta för mig på vilket sätt en billig silikonprodukt skulle vara sämre än en dyr och varför du inbillar dig att nån som arbetar i en zooaffär och till nöds reparerar de egna karen skulle sälja en bättre produkt än tex Sika som finns väldigt billigt på Hornbach?
#14 - 29 februari 2008 12:00
Det som är lite intressant är att man ingenstans (såvitt jag kunnat hitta) kan läsa vilken maxstorlek på kar som Classes silikon kan användas till.

Det som hände i mitt fall var att det uppstod brytningar i silikonet. Det släppte alltså inte från glaset.
Om jag drog isär glasrutorna (utan att ta i) så kunde jag se hur dessa brytningar blev större och större.

Det såg inte bra ut. Om det beror på att glaset var skitigt eller om det är dåligt silikon vet jag i ärlighetens namn inte.

Förstår faktiskt fortfarande inte varför man ska spara in 150-200 spänn på den viktigaste komponenten i akvariet (bortsett från glaset).
Sitter man med 500 liter vatten på vardagsrumsgolvet så lär man nog ångra den besparingen ganska snabbt.

När det gäller filter, belysning, fiskar osv så tvekar folk inte att köpa dyrt, eftersom det ofta betyder att det är bra grejjer. Lite snefördelad prioritering känns det som.
#15 - 29 februari 2008 12:13
Priset står inte alltid i relation till produkten, att ett eheim kostar vad det gör står i relation till produktnamnet, att sen namnet eheim borgar för kvalitet beror på att dom lagt ner massvis av tid och arbete för att utveckla bra produkter men minst lika stor mängd tid och pengar har lagts på reklam.

Om jag ska använda ett verktyg i mitt arbete så brukar jag föredra verktyg som jag vet håller vad det lovar, problemet i många fall är att samma produkt säljs under olika namn eftersom dom inte ens är tillverkade av företaget vars logotyp man hittar på produkten, att överlag säga att en produkt är dålig för att den är billig är ett uruselt argument.

Om du sen haft en dålig erfarenhet av en viss typ av silikon så förstår jag att du reagerar med kritik men rikta den åt rätt håll, lika väl som det kan vara en överlag dålig produkt kan det vara ett måndagsexemplar, en kartong som vid transport utsatts för minusgrader under längre tid osv..
#16 - 29 februari 2008 12:33
Absolut. Jag håller med dig om att billigt absolut inte behöver vara sämre än dyrt. Det är inte det jag försöker säga heller.

Det finns dock en skillnad i att köpa ett silikon på Clas Ohlson, där det ej står något angivet om max-storlek osv, jämfört med att köpa ett som bevisligen används för stora akvarier, av en säljare som verkligen vet vad att det fungerar.

Jag reagerar rent generellt ganska starkt på folk som snålar på fel saker.
Snåla inte på glastjocklek, silikonkvalité, bänk. Det är rent utsagt jävligt dumt. Vattenskador kostar enorma pengar om man har otur. Med detta i tanke så tycker jag det är värt den extra pengen att köpa ett lite dyrare silikon som jag vet att många använder, både proffs som amatörer.

Jag vet inte om Clas Ohlsons silikon är sämre än silirub, men det jag vet är att silirub kan användas upp till 200x60x60 kar. Jag vet att akvarietillverkare använder det när dom limmar helt nya akvarium, inte bara lagar.
Kan du säga detsamma om classes silikon? Fråga dom som jobbar där vad du kan ha det till så får du med största sannolikhet inget bra svar.

Eftersom jag har dålig erfarenhet av classes silikon ville jag höja ett varningens finger. Jag har även läst om andra som inte är helt övertygade om att det är ett bra silikon.

Som sagt, jag har provat det själv och avfärdat det. Kanske felaktigt, men då får det vara så. Jag kan inte garantera att mina svar är 100% korrekta, utan jag utgår från mina erfarenheter. Det kan mycket väl ha varit ett måndagsexemplar, en kartong som vid transport utsatts för minusgrader under längre tid.... osv. Det kan även vara så att jag har rätt.....
Ska jag inte varna folk och belysa de problem jag haft?
#17 - 29 februari 2008 12:38
MattiasC skrev:
Jag kommer framöver enbart köpa silikon hos nån som verkligen vet vad han pratar om, dvs en akvariebutik som själva limmar med det. Om det sen står bostic, silirub, casco eller nått annat på tuben är inte intressant.

För att återknyta till vad jag reagerade på så läs ovan och sluta hävda att jag försöker lägga munkavel på det fria ordet..
#18 - 29 februari 2008 12:48
Den informationen som man får fram om man verkligen söker lite är att clasohlssons akvariesilikon försämras om det så bara går två dagar över bäst före datum.
Men som sagt var...jag har kört med en mängd silikon både billigt och dyrt.

Allt är relativt helt enkelt...tycke och smak gör ju oss som människor unika.

De dyra är oftast välbeprövade och fungerande.
De billiga är oftast bra men man har kanske inte hunnit testa det fullt ut.

bostic, casco, aquastabil, dana, öb´s, sikasil.
Har testat dem alla och när man märkt deras brister så får man om man vill använda billigt eller dyrt också bygga där efter.
Visst jag lägger inte samma tunna fog när jag bygger med ett billighetsmärke som när jag bygger med AquaStabil.
Men med väl tilltagen fog på rätt sätt så funkar även de billiga alternativen till både stora och små.

Och visst ska man varna folk om man har dåliga erfarenheter av något.
Även dela med sig av de bra erfarenheter man har.
Jag påvisade oandra sidan att clasohlssons dana silikon funkade till att limma ett 720liters utan problem...dock så är ju den fogen betydligt bredare och djupare än det 720liters jag limmat med aquastabil.

Då det gäller utdragning av silikon dvs skapandet av fogen så rekommenderar jag fortfarande k-rautas fogmästarkit.
Raka fina fogar får man och verktygen pressar även in silikon i de hålrum som kan finnas efter första fixeringen.
Sen om man lägger silikonfogen som Aquael eller dala eller åled eller eheim är upp till var ock en tycker jag.
#19 - 29 februari 2008 12:50
Gaffel skrev:
För att återknyta till vad jag reagerade på så läs ovan och sluta hävda att jag försöker lägga munkavel på det fria ordet..

Jag är väl lite trött men jag fattar faktiskt inte längre vad du reagerade på.

Du frågar mig varför en billigare silikonprodukt skulle vara sämre än en dyr köpt hos en akvarieaffär. Det har jag försökt svara på.

Jag säger även att en billig produkt inte nödvändigtvis är sämre än en dyr. Det är inte priset som styr. Om jag kunde köpa ett billigare silikon så skulle jag nog också göra det. Men jag vill veta att det fungerar bra också. Det vet jag inte med classes silikon. Jag tror inte heller dom själva vet hur pass bra det är. Däremot vet jag att silirub fungerar. Jag vet att det används vid limning av nya kar av proffessionella akvariehandlare, inte diversehandlare. Om det sedan betyder att produkten är bättre i praktiken kan jag inte svara på, men jag tycker att det känns säkrare.

I praktiken struntar jag i vad det är för namn på tuben och vad priset är (så länge som det inte är mycket dyrare). Jag vill veta att det jag köper är bra.
#20 - 29 februari 2008 12:54
MattiasC- hur mycket du som använder silirub kostar en tub isåfall?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 29 februari 2008 12:55
Gaffel skrev:
Det var dig jag syftade på och då kan du ju börja med att berätta för mig på vilket sätt en billig silikonprodukt skulle vara sämre än en dyr och varför du inbillar dig att nån som arbetar i en zooaffär och till nöds reparerar de egna karen skulle sälja en bättre produkt än tex Sika som finns väldigt billigt på Hornbach?

Jag aldrig någonstans påstått att en silkon som används i en affär skulle vara bättre än en som säljs på Hornbach.
Vad jag påstår (och också vet) är att det finns silikoner av olika kvalité och att proffesionella akvarielimmare aldrig använder de billigaste silikonerna (de lär varken köpa sin silikon vare sig i en akvarieaffär eller på Hornbach utan direkt från tillverkarna).
Vad som skiljer är hållfastheten och den finns i regel angiven på tillverkarens hemsida.
#22 - 29 februari 2008 12:59
Hoppas du menar att du använder silirub ht-a eller silirub aq.
De andra i Soudals porduktsortiment är ju antimögelbehandlade.
#23 - 29 februari 2008 13:02
#24 - 29 februari 2008 13:26
firefox75 skrev:
MattiasC- hur mycket du som använder silirub kostar en tub isåfall?

Förstår inte frågan :)
#25 - 29 februari 2008 16:54
:d

MattiasC skrev:
Förstår inte frågan :)

Fel ord..
Hur mycket betalar du för en tub...?
Och vilken använder du silirub finns ju i en uppsjö varianter...
#26 - 29 februari 2008 20:22
firefox75 skrev:
Fel ord..

Hur mycket betalar du för en tub...?

Och vilken använder du silirub finns ju i en uppsjö varianter...

Vet faktiskt inte vad det heter exakt. Kostar 100:- per tub på akvarielagret. Det står tyvärr inte i deras prislista vad det heter. Har kört med den svarta varianten av deras akvariesilikon.
Bilagor:
#27 - 29 februari 2008 20:38
Jag aldrig någonstans påstått att en silkon som används i en affär skulle vara bättre än en som säljs på Hornbach.

Helt riktigt Kjell, och varför du tror att jag menar dig när jag kommenterar MattiasC
MattiasC skrev:
Om det är mig du syftar på så håller jag nog inte riktigt med dig.
förstår jag inte riktigt, men jag håller med dig, du har mig veterligen aldrig påstått någonting liknande.

Jo MattiasC det jag skrev och kommenterade var att du i ditt inlägg skriver att du bara köper silikon från zooaffärer som limmar sina egna baljor eftersom dom och inga andra har den kunskap som krävs för att du ska lita på produkten, det är naturligtvis ditt fria val, men jag håller inte med dig.

För omk 2 månader sedan så ställde jag en fråga som hamnade hos Carina Tjörnemar på Sika Sverige AB, frågan vidarebefodrades till Jan Ternevid, Sika Sverige AB och här är hans svar samt informationen från produktbladet i form av en länk.

"Hej Jesper,

För att limma glas i akvarie så ska Du använda en ättiksbaserad silikon, Sikasil-E. Du behöver inte använda primer utan se till att limytorna är rena och fri från smuts. Se bif produktblad.

Hälsningar,
Jan Ternevid"

Produktblad för Sikasil-E

Jag bifogar även en länk till aktuell annons för Sikasil-E hos Hornbach gällande perioden februari -08 Sikasil-E hos Hornbach.

Bara så att jag slipper svara på frågan om jag påstår att Sikasil-E är det enda silikon som kan användas för att limma akvarium, självklart inte, men jag ställde min fråga till representanter för Sika Sverige AB eftersom jag tidigare använt mig av deras produkter och överlag bara haft positiva erfarenheter och jag ser ingen anledning för dom att rekommendera någon annan tillverkares produkter när dom själva saluför det som efterfrågas.
#28 - 1 mars 2008 07:14
Gaffel- sikasil E verkar vara svårt att hitta...iallafall i norrköping, vet du om man kan beställa via nätet?
#29 - 1 mars 2008 10:30
Gaffel skrev:

Jo MattiasC det jag skrev och kommenterade var att du i ditt inlägg skriver att du bara köper silikon från zooaffärer som limmar sina egna baljor eftersom dom och inga andra har den kunskap som krävs för att du ska lita på produkten, det är naturligtvis ditt fria val, men jag håller inte med dig.

Jag menar självklart inte att bara akvarieaffärer har nödvändig kunskap, självklart har tillverkarna av produkterna också det. Om jag uttryckt mig på nått annat sätt så var det inte riktigt meningen.

Anledningen till att jag skrev att jag hädanefter enbart kommer handla av någon som själv använder det är enkel. Dom vet att det funkar.
Går du till Clas Ohlson, Bauhuas, Jula, Biltema eller något liknande ställe så kräver det att du har nödvändig kunskap. Personalen där har det inte, i 9 fall av 10. Om du ber om hjälp där så kommer dom ta tuben och läsa vad det står på den. Dom har i det flesta fall ingen personlig erfarenhet av produkterna.
Nu får jag säkert hela byggvarubranschen på mig... ;)

Mina personliga erfarenheter och mina rekommendationer till andra blir därför att köra på välkända märken avsedda för den storlek på kar som ska limmas. Om det inte framgår av produktinformationen och man inte kan få nödvändig hjälp av personalen så tycker jag verkligen man inte ska köpa produkten. Detta säger jag av en enkel anledning: Silikonet är grymt viktigt. Det måste vara avsett för ändamålet. Skulle tro att försäkringsbolagen håller med mig om detta.

Tycker den här diskussionen spårar ur lite. Jag är absolut inte ute efter att boosta akvarieaffärernas försäljning av silikon, jag tycker bara att man inte ska snåla och chansa på ett billigt silikon för att i slutändan spara ett par hundralappar. Jag anser att det helt enkelt inte värt risken.
#30 - 1 mars 2008 11:24
Alla snackar om att det skiljer i kvalité på silicon kan inte någon ta reda på vad som skiljer. Det brukar ju faktiskt anges en kvalitetsstandard på alla silicontuber. Vilken standard är bäst eller håller alla samma standard.

Dessutom alla sorters silicon som passerat bäst före datum går inte att använda. Även de allra dyraste.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 1 mars 2008 11:51
endymion skrev:
Alla snackar om att det skiljer i kvalité på silicon kan inte någon ta reda på vad som skiljer. Det brukar ju faktiskt anges en kvalitetsstandard på alla silicontuber. Vilken standard är bäst eller håller alla samma standard.

Dessutom alla sorters silicon som passerat bäst före datum går inte att använda. Även de allra dyraste.

Som du kan se ovan i länken till Sikasil i Gaffels inlägg så anges kvalitén i "Draghållfasthet" och "Brottöjning".
Nu kommer jag inte längre ihåg vilka värden som krävs för olika akvariestorlekar. Jag var insatt i det förr när jag limmade en del akvarier, men det är många år sedan så det har försjunkit i glömska.
Detta vet nog bara någon som proffesionellt håller på med limning av akvarier.
Till mitt 3.000 liters akvarium användes Perennator AQ201. Jag hittar dock ingen produktbeskrivning för denna produkt (jag vet att det finns för jag har sett det tidigare) så jag kan inte kolla kvalitén på denna.

Vad gäller bäst före datum så är det självklart så som du skriver
#32 - 1 mars 2008 19:03
Som du kan se ovan i länken till Sikasil i Gaffels inlägg så anges kvalitén i "Draghållfasthet" och "Brottöjning".

Nu kommer jag inte längre ihåg vilka värden som krävs för olika akvariestorlekar. Jag var insatt i det förr när jag limmade en del akvarier, men det är många år sedan så det har försjunkit i glömska.

Detta vet nog bara någon som proffesionellt håller på med limning av akvarier.

Till mitt 3.000 liters akvarium användes Perennator AQ201. Jag hittar dock ingen produktbeskrivning för denna produkt (jag vet att det finns för jag har sett det tidigare) så jag kan inte kolla kvalitén på denna.

Vad gäller bäst före datum så är det självklart så som du skriver

Men var kan man kolla vad DIN 52455 innebär, såg att den skulle tåla 0.55N/mm². Alla diskuterar detta utan egentligen ha nån aning om någonting. Varför diskuteras inte glassammansättning och aluminiumlegeringar på samma sätt. Det enda man säger är att billig silicon är mycket sämre. De kanske har en mindre mellanhand som gör att siliconet blir billigare. Jag har testat både dyrt och billig silicon. Och det sämsta jag testat var något perenator som inte passerat bäst före men trots detta inte härdade. I detta fallet brydde jag inte mig eftersom det var ett filter jag siliconade. Iofs kan denna tub kanske lagrats vid felaktig temp, men det har jag ju ingen koll på. På Sikasil:s produktblad står ju även att siliconet inte ska lagras över 25 °C, så då kanske just akvarieaffären är det sämsta stället att köpa sitt silicon på.

Vad vet jag ....
#33 - 2 mars 2008 06:46
DIN är en Tysk certifierings klassning och 52455 står bla för en draghållfasthet på 0,56 N/mm²
#34 - 3 mars 2008 11:54
Gaffel skrev:
DIN är en Tysk certifierings klassning och 52455 står bla för en draghållfasthet på 0,56 N/mm²

Isf klarar ju inte sikasil:s silicon den normen.
#35 - 3 mars 2008 14:10
endymion skrev:
Isf klarar ju inte sikasil:s silicon den normen.

Ursäkta mig men är jag ensam om att tycka att det är på gränsen till respektlöshet att helt ignorera det arbete som lagts ner och likt gubben i lådan hoppa in i en tråd och fälla en sådan här kommentar tagen rätt ur luften utan att bry sig om att läsa vad som skrivits först eller hoppas du på att folk ska fråga dig på vad du grundar ditt påstående?

Men vem är jag att vara grinig så här är den tekniska datan igen och som du kanske ser om du den här gången ids läsa hela inlägget så hittar du draghållfastheten hos Sikasil-E 0,56 N/mm² vilket uppfyller DIN 52455.

Tekniska Data
Typ: 1-komponent, elastisk silikonfogmassa
Färg: Vit (antimögelbehandlad), grå, svart, brun, transparent
Härdsystem: Ättiksyra/acetate
Konsistens: Lättsprutad mjuk pasta
Densitet: 1010 - 1070 kg/m³ beroende på färg Ca 15 min
Hårdhet Shore A: 25-30º
Appliceringstemperatur: -10ºC till +40ºC. Fogytorna ska dock vara isfria.
Yttorr: Ca 10 min
Härdningstid: 2 mm/dygn
Draghållfasthet: 0,56 N/mm² (DIN 52455)
Brottöjning: >150% (DIN 52455)
Elastisk återgång: >90% (DIN 52458)
Temperaturbeständighet: -50ºC till +180ºC (Härdad Sikasil-E)
#36 - 3 mars 2008 14:18
oj :)
#37 - 3 mars 2008 14:21
Ursäkta mig men är jag ensam om att tycka att det är på gränsen till överdrivna reaktioner från din sida? :)
#38 - 3 mars 2008 14:32
Gaffel skrev:
Ursäkta mig men är jag ensam om att tycka att det är på gränsen till respektlöshet att helt ignorera det arbete som lagts ner och likt gubben i lådan hoppa in i en tråd och fälla en sådan här kommentar tagen rätt ur luften utan att bry sig om att läsa vad som skrivits först eller hoppas du på att folk ska fråga dig på vad du grundar ditt påstående?

Men vem är jag att vara grinig så här är den tekniska datan igen och som du kanske ser om du den här gången ids läsa hela inlägget så hittar du draghållfastheten hos Sikasil-E 0,56 N/mm² vilket uppfyller DIN 52455.

Tekniska Data

Typ: 1-komponent, elastisk silikonfogmassa

Färg: Vit (antimögelbehandlad), grå, svart, brun, transparent

Härdsystem: Ättiksyra/acetate

Konsistens: Lättsprutad mjuk pasta

Densitet: 1010 - 1070 kg/m³ beroende på färg Ca 15 min

Hårdhet Shore A: 25-30º

Appliceringstemperatur: -10ºC till +40ºC. Fogytorna ska dock vara isfria.

Yttorr: Ca 10 min

Härdningstid: 2 mm/dygn

Draghållfasthet: 0,56 N/mm² (DIN 52455)

Brottöjning: >150% (DIN 52455)

Elastisk återgång: >90% (DIN 52458)

Temperaturbeständighet: -50ºC till +180ºC (Härdad Sikasil-E)

Sorry läste fel .... och hade dessutom skrivit av fel.
Sikasil har ju en väldigt föredömlig produktbeskrivning, tänk om alla hade haft det då hade det ju varit "end of discussion".
Men tror du att DIN 52455 bara innebär att den klarar 0.56 N/mm² jag tror att det innebär mycket mer. Eftersom vill man köpa normen är det ett helt häfte som kostar typ 60 Euro.
#39 - 3 mars 2008 14:53
Jaja...men för alla silikonälskare vad är det man ska kolla på då för att få bästa möjliga silikon för limmning både stort och smått?
Guest
#40 - 3 mars 2008 14:56
Hej, funderar på att köpa ett kar men när ja fråga angående siliconet så sa han att det känns "sådär" (fråga om de va mjukt eller torrt) Det har stått tomt i 6 månader. Tar ja en risk, funderar på att pruta ner det mer o be honom fylla det.
#41 - 3 mars 2008 15:34
:d

Narii skrev:
Hej, funderar på att köpa ett kar men när ja fråga angående siliconet så sa han att det känns "sådär" (fråga om de va mjukt eller torrt) Det har stått tomt i 6 månader. Tar ja en risk, funderar på att pruta ner det mer o be honom fylla det.

Pruta bör du göra.
Be säljaren vattenfylla det.

Förresten så är det helheten som gör hur mycket du enligt tycke ska ge för akvariet...silikon, repor, tillbehör, ålder, helglas eller ram.
Finns säkert mera som man ska ta i beaktande.
#42 - 3 mars 2008 16:08
Fattar inte vad det är folk är rädda för, om ett akvarium stått tomt några månader eller så, så vad då ?
Nya akvarier kommer väl sällan direkt från limmeriet utan det kan säkert tänkas att de kan stå ett bra tag på lager, hos en grossist och sedan i en butik utan problem.
Själva flyttandet är nog i så fall en större fara.
Men visst, kan säljaren visa karet fyllt före köpet är det väl alltid bra, då undviker man ju diskutionerna om karet var tätt eller inte vid köpetillfället om det skulle visa sig läcka vid uppstarten hemma.
Guest
#43 - 3 mars 2008 16:27
Det har hänt mig att siliconet har torkat när det står tomt...
#44 - 3 mars 2008 18:13
Och ett akvarium kanske stått tomt i 3 månader men har 20 år på nacken..

Annars i dessa tider av resonabla silikonpriser är inte inköp av stora kar i behov av omsilikonering främmande om priset är rätt och glaset inte alldeles sönderblästrat..

Silikonfetischism eller ej, men visst hade ett 720 helglas med svarta fogar varit något att dregla över?
Guest
#45 - 3 mars 2008 18:16
Hmm, detta kar va minst 20år och ett tunt lager me silicon fanns... om det inte va nåt lim.
#46 - 3 mars 2008 19:29

Annons