Vad kostar altum?

#1 - 29 juni 2006 20:36
Heej jag är lite sugen på att köpa altum scalarer.
Är det nån som vet vad såna kostar, och jag har hört att det finns någon odlad sort som är mycket billigare vad är det för några??

tacksam för svar.;)
#2 - 30 juni 2006 06:10
Altumscalarer brukar kosta från strax under 200kr/st och uppåt. Det finns ingen odlad sort av altum. Det du tänker på är nog Peru-altum, det är dock ingen altum utan vanlig skalar (även om den kan klassas som en egen art så småningom). Fast jag skulle inte säga att den är mycket billigare.

(Tänk på att akvariet bör vara minst 60 cm högt om du ska ha altum ;)).
#3 - 30 juni 2006 08:26
tack. Mitt akvarium är 75 högt;)
#4 - 30 juni 2006 12:56
Om jag inte helt missuppfattat det hela finns det numera odlad Altum (inte Peru) från Tyskland.

/J
#5 - 30 juni 2006 14:50
[quote=Paletten93]tack. Mitt akvarium är 75 högt;)[/quote]

Hur stort kar har du? De låter rätt stort.:) Finns det blider?
#6 - 30 juni 2006 19:32
[quote=Joacim]Om jag inte helt missuppfattat det hela finns det numera odlad Altum (inte Peru) från Tyskland.

/J[/quote]
Har du hört det från en affär här i Varberg?
#7 - 3 juli 2006 04:13
[QUOTE=ansjo]Har du hört det från en affär här i Varberg?[/QUOTE]

Jo, visst är det så att jag hört det från en av killarna på stenåsa (som jag f.ö. har förhållandevis bra förtroende för) men jag har samtidigt alldeles för mig att jag även läst det här på zoopet.

Hurså? Var det ett försäljningsknep tror du?

/J *som nu skall iväg till jobbet*
#8 - 3 juli 2006 05:16
Även jag har stort förtroende för de killarna, men det med odlad altum som är fulla av hormoner vet jag inte hur mycket av sanning det ligger i.
Om Altumen odlas kommersiellt i Tyskland så tycker jag att man borde hört mer om det, än bara på ryktesvägen. Jag vet inte om vår guru Kjell Fohrman har hört något om det, men han ser kanske vårt inläggoch kan svara på det. Jag har ett gäng av dessa sk. "hormon"altum och det är inget fel på dessa, det var kanske avunsjukan på priset som gjorde att snacket kom igång.
#9 - 3 juli 2006 08:58
men dom blir lika höga som vanliga altum? peru versionen alltså
#10 - 3 juli 2006 09:09
Nä, vad jag förstått blir peru-versionen lite högre än vanlig skalar, men riktig altum blir klart högre. Mina peruaner är inte så stora än, så jag vet inte riktigt hur höga de blir...
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 3 juli 2006 09:19
Något om hormonodling av altum har jag inte hört talas om men om så vore fallet är det kanske inte så konstigt eftersom många akvariefiskar odlas på detta sätt.
Dock kan jag inte påminna mig att jag någonsin sett några odlade (hormon som icke hormon) altum i någon tysk akvarieffär

Den s.k. perualtumen är dock ingen altum utan en variant av Pt. scalare (vilket flera har nämnt ovan) som olyckligt nog säljs under detta handelsnamn. Men det är alltså inte en altum - lika lite (ja nästan i alla fall;) ) som en zebrafisk är en zebra:p
#12 - 3 juli 2006 10:56
Okey tack för svaren allihop;)
#13 - 3 juli 2006 11:44
Tack för det, Kjell:) .
#14 - 3 juli 2006 16:46
[QUOTE=ansjo]Även jag har stort förtroende för de killarna, men det med odlad altum som är fulla av hormoner vet jag inte hur mycket av sanning det ligger i.
Om Altumen odlas kommersiellt i Tyskland så tycker jag att man borde hört mer om det, än bara på ryktesvägen. Jag vet inte om vår guru Kjell Fohrman har hört något om det, men han ser kanske vårt inläggoch kan svara på det. Jag har ett gäng av dessa sk. "hormon"altum och det är inget fel på dessa, det var kanske avunsjukan på priset som gjorde att snacket kom igång.[/QUOTE]

Hmm... För min del var det så att han, vars namn börjar på Ch (ingen uthängd ;) ), faktiskt rekommenderade mig de odlade istället för VF eftersom de, enl. hans mening, var något tåligare. Tyvärr så nappade jag på ett erbjudande av en privatperson (som förvisso sålde för någon annan) och fick in 5 VF Altum som bar någon form av smitta/sjukdom och där 4 av 5 inte längre är i livet. (gruppen var först 6st men en av dem hade insjuknat redan tidigare med liknande symptom. Jag borde ha backat redan då...)

Som läget är nu så vågar jag inte köpa in fler av rädsla att den stackare som överlevde (numera kallad Lepra) kan ha någon form av sjukdom/parasit latent. Det känns inte kul med att låta honom vara ensam men vad gör man...

Mycket passus i detta inlägget men hursomhelst så har vi nog inte fått riktigt samma information från Stenåsa.
/J
#15 - 4 juli 2006 06:14
Verkar säljas F4 Altum i USA som ska komma från Horst Linke i Tyskland, så det kanske är samma. Läste dock något om att första generation var en korsning av altum och vanlig scalar, vet inte ifall detta stämmer.

Annons