Vad klarar golvet?

#1 - 18 november 2007 17:41
Hej, jag bor i sexvånings betonghus på andra våningen och undrar hur stort akvarium jag kan ha? Mina drömmar blir bara större och större. Jag siktar mot ett tusenlitersakvarium så vikten landar nog på 1500kg plus. Det största som går in i hissen och genom dörrar är 2,2 x 0,78 meter, så troligsvis blir det 2 x 0,7 meter med tanke på pris. Golvet består av ca 10-15 cm armerad betong, ca. 7 cm sandbädd, fuktspärr, 1 cm träskiva och klickgolv, uppskattat/gissat av mig. Jag planerar att fördela vikten mot golvet med liggande reglar och bygga en träram/skåp. Eventuellt även med överdel så att jag kan ha ett hemmagjort filter där.

Ett badkar väger ca. 400 kg plus två vuxna människor á 100 kg fördelat på fyra stödfötter. Har man fest kanske vikten blir mer, men hur många kan man vara.. :-)

Jag har kontaktat styrelsen som hänvisar till förvaltarna som hänvisar till kommunen som säger att jag ska tala med sakkunning. Så, där blev jag inte klokare iaf.

Lite hjälp, tack!
Hälsningar
Matti
#2 - 18 november 2007 17:52
Om du har ett betonggolv så har du inga problem.
#3 - 18 november 2007 18:34
Håller helt och hållet med stene. du behöver inte oroa dig. Det håller lätt!
#4 - 18 november 2007 19:05
Jobbar som snickare och min jobbarkompis sa nångång att ett vanligt betongvalv ska hålla för 1 ton kvadratdecimeter.
#5 - 18 november 2007 19:56
stene skrev:
Om du har ett betonggolv så har du inga problem.

Problemet är nog inte betongen i sig!

Tror snarare att det är resten av underlaget som går åt fanders OM nåt händer.. Fast å andra sidan var det inte det han frågade efter! ;)

Håller med övriga talare. Det ska inte vara några problem med vikten!
#6 - 18 november 2007 19:58
Hade du varit orolig för att glovet skulle crasha om tio människor satte sig i en soffa?
#7 - 18 november 2007 19:58
Golvet består av ca 10-15 cm armerad betong, ca. 7 cm sandbädd, fuktspärr, 1 cm träskiva och klickgolv, uppskattat/gissat av mig.

Jag hade, innan jag flyttade, ett 540-lit på ett flytande golv. Det funkade men parketten sjönk under benen på akvariet trots att jag lade skivor under fötterna. Benen (6 st) var ställbara i höjd så därför kunde jag justera efteråt vartefter allt satte sig.

Jag kunde se när jag lade ut en rätskiva en bit framför akvariet så hade parketten sjunkit ned ca en cm under benparen. Den mesta sättningen skedde då jag fyllde upp med vatten första gången, sedan fortsatte det att sätta sig med några mm till under veckorna efteråt.

Hursomhelst, mitt tips om du har flytande golv (dvs parkett på sandbädd) så är det bra med ställbara ben eller att det går att justera/shimsa under ramen på något sätt.

Betongbjälklaget under sandbädden behöver du knappast vara orolig för med ett 1000-lit, även om jag har för mig att man faktiskt överskrider dimensioneringsnormerna redan med akvarier runt 500 lit. Ett ton per dm2 håller det inte för iaf, men skulle det inte hålla för ett akvarium så skulle vi jämt höra talas om akvarier som rasar ner till grannen under... :)

Någon aktiv konstruktör kanske kan hjälpa till och tolka trängsellastens tillskott till de nyttiga lasterna enl BKR (http://www.boverket.se/shopping/ShowItem.aspx?id=942&epslanguage=SV)? Vad är praxis vid dimensionering för bostäder, tar man med tillskott för tex vattensäng eller ej? (Borde veta själv men minns inte längre hur det var)

Just nu håller jag för övrigt på att fylla upp akvariet igen efter flytten. Denna gång på ett 100-årigt träbjälklag som sviktar när bussen kör förbi utanför.... ;)
#8 - 18 november 2007 21:33
Tack för svaren! Det bekräftar mina egna tankar om att det inte borde vara något problem med vikten per kvm om huset har inspekterats utan att några problem med sprickor etc. Jag var lite osäker men det är nog någon gammal Gevalia-reklam som spökar, eller problem med broar..

Sm00rf; Jag kan tänka mig att de bärande väggarna med valv klarar mycket mer belastning än golvet i sig. Betong väger visst ca 2,4 kg per liter så det blir ju mycket egen vikt att bära.

Nils Holmström; Egentligen handlar det ju om vikt kontra volym/yta. Jag märker att jag hela tiden får större och och större planer så jag undrar om det finns någon övre gräns för hur stort akvarium jag kan bygga. Det vore ju fläskigt om jag kunde ställa in ett stort akvarium från golv till tak på 5 x 2,5 x 1 meter, dvs. 12,5 m3.

Olivin; Mitt hus byggdes på 70-talet så jag hoppades att byggnadsnämnden skulle klarlägga hur det är dimensionerat. Jag skickade ett mejl till dom om det så jag får väl vänta och se vad de svarar. Jag skulle nog förstärka trägolvet innan jag fyllde på akvariumet om det är det på 540 l.
Jag planerar att shimsa under stödbenen när jag lodar in, så rakt kommer det att bli.

Nästa fråga blir väl hur stort det biologiska filtret bör vara för 1000 liter vaten och fullt med fisk som det säkert lär bli. Jag var först inne på att placera det bakom bakgrunden, men har börjat överväga om jag ska placera en separat behållare ovanför akvariumet för att få mer fiskyta. Biomassan blir nog grov blå matta och små biobollar. Jag driver det med en cirkulationspump 1-10 x volymen i karet. Dock får jag tryckfall med ett filter ovanför akvariumet. Jag har läst om allt ifrån 1 - 16 procent biologisk massa, vilket skulle innebära 10 till 160 liter, gärna med god tillgång på syre. Jag får nog läsa på lite mer. :-) Det är kul det här..
#9 - 18 november 2007 21:47
Varför ha filtret ovanpå akvariet, hade det inte varit bättre med en rejäl "sump" under akvariet?
#10 - 19 november 2007 14:15
Jag är lite orolig för att det inte ska bli tätt om jag har det under akvariumet, men jag får nog läsa på lite mer om sump. Det är ju vanligt i SA.

Fördelarna med att ha det ovanför är som jag ser det att jag kan få vattnet att tumla genom filtret för att öka syresättingen och sedan faller vattnet tillbaka ner i akvariumet av själv. Jag tror principen kallas "kaskad", men jag minns inte.

Nackdelarna med att ha det ovanför är väl tryckfall och krångligt med plats för belysning etc.
#11 - 19 november 2007 15:42
Svar från kommunen:
"Hej igen.

Jag ber om ursäkt att jag var otydlig men om du inte själv kan bedöma om golvet
klarar av vikten måste du låta en fristående konsult göra den bedömningen.
Byggnadsnämnden kan tyvärr inte ta på sig att göra sådana bedömningar.

Härmed anser jag mailkorrespondensen avslutad. "

#12 - 19 november 2007 15:48
Svar från kommunen:

"Hej igen.

Jag ber om ursäkt att jag var otydlig men om du inte själv kan bedöma om golvet

klarar av vikten måste du låta en fristående konsult göra den bedömningen.

Byggnadsnämnden kan tyvärr inte ta på sig att göra sådana bedömningar.

Härmed anser jag mailkorrespondensen avslutad. "

Ha ha ha, det var det dråpligaste svar jag sett. Verkar som du varit i kontakt med en som inte vet nåt om servicr. Klart kommunens ingengörer och handläggare känner till hur man beräknar belastningen på golv. Och även om de själva inte vill göra en bedöming så kunde de ju hänvisa dig specifikt till vem du kan vända dig. Och sista raden var ju nästan oförskämd, snacka om att snäsa av dig.

Jag jobbar själv på en kommun, och hade jag svarat sådär så hade jag nog fått varning från chefen rätt snabbt kan jag säga.
#13 - 19 november 2007 15:55
Är det inte lättare att lasta över frågan på hyresvärden? Det lär väl vara i dennes intresse också?
#14 - 19 november 2007 16:36
Så här svarade föreningens förvaltare/styrelse tidigare och det jag inte gillar är att ansvaret är mitt men jag har ingen anning om hur mycket golvet klarar av.

"Hej igen Matti ! Din fråga ang riktlinjer/begränsningar är befogad. Själva
bjälklaget håller ju för dom vikter du talar om (akvarium på ca. 1000 liter med sten, glas, ställning etc. eget citat), men ytskiktet eller uppbygnaden med
den underliggande sanden kan ju ta skada av vikten, därför är det ju, som själv
skriver, ytterst viktigt att fördela trycket mot golvet.Ansvaret är ju ditt. Närmare
svar kan du inte få från oss. De som säljer akvarium har säkert både material samt
anvisningar för hur man på bästa sätt fördelar vikten över en större yta. Tycker
också att du hör md byggnadsnämden för att vara säker. Hoppas det går bra med din
renovering."
#15 - 19 november 2007 17:02
Varför ha filtret ovanpå akvariet, hade det inte varit bättre med en rejäl "sump" under akvariet?

Jag fattar inte hur man kontrollerar vattenhöjden i det undre akvariumet. SA har så "#¤&( mycket prylar så jag blir tokig. Jag vill ha det billigaste möjliga alternativet.
#16 - 25 november 2007 10:58
Olivin skrev:

Just nu håller jag för övrigt på att fylla upp akvariet igen efter flytten. Denna gång på ett 100-årigt träbjälklag som sviktar när bussen kör förbi utanför.... ;)

Liten uppdatering här, ursäkta om jag stjäl/återupplivar tråden lite. Jag byggde en bänk och satte den på 6 st ställbara ben jag köpte på CO. Gick bra, lutningen på golvet gjorde att det ben som stod lägst var uppskruvat ca 20 mm och sedan var de andra ställda i fallande mått ned till 0 mm. Akvariet stod alltså "upp-pallat" i snitt 10 mm.

Fyllde upp med vatten och kontrollerade sjunkningen allteftersom vikten ökade. Det hela verkade bli betydligt stadigare än med den alu-rambänk jag haft akvariet på tidigare. Sedan hände det.... Just när jag fyllt klart och stod framför akvariet för att lyfta upp slangen så stansade alla fötterna sönder! 540 liter plus ca 100 kg glasakvarium föll fritt ett par cm med en rejäl duns!

En stund senare när min puls var nere i ca 180 kunde jag konstatera att inget egentligen hade hänt! Akvariet höll, bänken höll, och tom golvet höll för smällen. Inte en droppe stänkte ut trots att det blev rejäla svallvågor i burken.

Så jag tömde ut vattnet, byggde om bänken med reglar som ben som jag shimsade istället för att använda ställbara ben och fyllde igen.

Denna gång har jag kunnat observera akvariet vattenfyllt men även om jag nu vet att det tål en hel del och att bänken nu är så stadig den kan bli så tvingas jag tyvärr konstatera att svikten i golvet ändå gör det omöjligt att ha det igång. :( Det känns helt enkelt inte OK att se krusningar på vattenytan varje gång man rör sig i rummet, även om akvariet och bänken uppenbart håller för det. Så det blir ett 540-lit till försäljning snart när jag hittat andra mindre akvarier som ersättning.

Hursomhelst, kände bara att jag ville dela med mig av mitt lilla "missöde" med tanke på diskussionen om vad golv egentligen tål osv. [:o]
#17 - 25 november 2007 13:39
Jag tycker helt klart att det är okej att skriva det du skriver här! Det handlar ju om golvets kapacitet och din erfarenhet när det gäller stödben är jag säker på att andra kan ha nytta utav vad som hände dig. Jag undrar också om du provat att lägga en stum "bänkskiva" på golvet för att minska golvets deffekter. Jag hoppas iaf att du kan behålla ditt akvarium och hitta en lösning som golvet klarar av.

Jag försöker ännu få ett bättre svar på min fråga och jag är som en igel på fastighetsansvariga för att få reda på om det finns någon viktgräns för hur mycket jag får belasta golvet.
#18 - 1 december 2007 12:53
Dags för uppdatering: Jag har blivit meddelad att min fråga ska upp på nästa styrelsemöte så det blir spännande och se vad de svarar.

Det jag fått fram är iaf. att ett betonggolv normalt har en tryckhållfasthet på ca 30Mpa, eller 25-35Mpa. Detta innebär att golvet klarar ca. 300kg/cm2, eller 30000kg/m2(30ton/m2)? med golvets egenvikt. För mig borde golvet väga ca. 600kg/m2. Ett lecablock klarar 2-10Mpa, en tegelsten 15-65Mpa, vilket kan vara bra att veta om man pallar upp sitt kar.

Trängsellasten för golvspån på reglar med c/c 60 är ca. 1Kn/m2, och kan uppgå till 4Kn/m2 i ett normalt hem. Jag får detta till max 400kg/m2, vilket kan likställas med ett badkar. För träreglar finns det flera klasser och normalt används konstruktionsvirke av bättre klass för bärande reglar. Jag skulle vilja säga att idag byggs bärande golvregelverk oftast med c/c 60cm från 6" och uppåt, äldre golv byggdes med det virke som fanns och har inga särskilda c/c mått. Det kan alltså löna sig att undersöka vad som gäller för var och en.

Fortsättning följer. :-)
#19 - 9 januari 2008 18:46
hej koi jag har samma golvtyp som du i min lgh byggd 64 . har ett 540 med alu ställning . tyngden ligger på 3 benpar = 6 punkter . har en 3 cm lackad spånskiva under benen som fördelning. på ett 1000 l borde det vara 5 benpar mer vikt men fler punkter .

och burken ska väl stå vid vägg och där är det minst svikt på ett golv . flyttar om en månad och då till en botten lgh , ska bli ett 920 kar är det tänkt 200*80*60 och ska köra samma model där fast det är betongplatta och parket . skivan delar upp trycket över hela ytan så det ska inte vara några problem . och vad gäller måten på uppreglingen under golvet så är det minimum 60 cc oavsett när det är byggt , ju äldre ju tätare cc i stort sett, vi byggde bättre för .
#20 - 9 januari 2008 18:53
Mitt 450l kar på 6-benad standard alu-ställning (dvs ett par cm^2 per ben) gör inte ens det minsta märke i fiskbensparketten från 50-talet.
Men även parkett kanske var bättre förr (om än betydligt jobbigare att lägga)?
#21 - 9 januari 2008 19:31
Vad kul att ni tog upp den här tråden för jag vet fortfarande inte hur mycket jag vågar lasta på golvet. Jag ser att golvet i hallen har satt sig 0,5cm om jag jämför med golvlisten. För närvarande står 225l på en gammal furubyrå från Ikea. Jag var tvungen att förlänga med vinkeljärn på ena sidan, för bänken är ca. 100cm och akvariumet 140. Det är lite skev vikt så jag kommer vara försiktig med vad jag plockar ur lådorna så att inte allt tippar... :D

När det gäller det stora akvariumet i vardagsrummet så är tanken att jag bryter upp golvet, sopar upp gruset (används som bottesubstrat i akvariumet), lägger frigolit, ev. golvskiva och Klick-golv. Under akvariumet kommer jag bygga en trästomme direkt på betongen med fuktspärr. Höjd ca. 50cm från golv, troligtvis med dragluckor. Akvariumets kortsida kommer att stå invid en bärande vägg och troligtvis sträcka sig 2-2,2m till nästa bärande vägg är det 1,8-1,6m. Vid långsidan mot väggen finns ingen bärande vägg under golvet.

Det jag undrar är ju vilken belastning per kvm och kvdm klarar golvet och kommer vikten göra att jag ej kan ha fler än 4 gäster i vardagsrummet.. ? Jag vill ha så stort som det bara går. Vid spackling av väggarna i vardagsrummet så har jag sett många sprickor som går från golv till tak på ca 2mm. Sprickorna har jag även sett i trapphuset och där går de i alla riktningar. Jag vet inte om det spelar någon roll, husen lär ju besiktas i vanlig ordning..

När det gäller c/c60cm så har jag lite andra erfarenheter och det är att golvreglarna var kraftigare, typ 75mm X 200mm men c/c 80-90 med bärande trägolv av råspont. Detta är ju inget jag behöver tänka på här.. :D Det är den där jäklar betongen som sätter stop.. :D Tycker mer om trä för där känner jag mig någorlunda säker på dimensioner..
#22 - 9 januari 2008 22:13
Hade du varit orolig för att glovet skulle crasha om tio människor satte sig i en soffa?

hörrö :) inte alla som väger 100 kilo hehehe
#23 - 9 januari 2008 22:21
Tror ni att man kan sitta 30 stycken i soffan plus lite extra om man har gäster?
#24 - 9 januari 2008 22:31
Omöjligt att svara på då jag inte sett ritningarna på ditt hus men många faktorer kan spela in så begär in en delritning av fastigheten hos stadsbyggnadskontoret, där får du även information om kritiska punkter i bjälklag och valv, tex ventilation, genomföringar för avlopp, rörschakt odyl.

Har pysslat en del med mindre beräkningar på nybyggnationer och renoveringar då jag arbetar som betongare så jag höjer ett litet varningens pekfinger i all ödmjukhet.

Välkommen till den underbara världen av betong..
//Widell
#25 - 9 januari 2008 23:24
Vad kul att ni tog upp den här tråden för jag vet fortfarande inte hur mycket jag vågar lasta på golvet.

...

Det är den där jäklar betongen som sätter stop.. :D Tycker mer om trä för där känner jag mig någorlunda säker på dimensioner..

Betongen sviktar mindre än trä och håller för mycket mer belastning, så det är tvärtom.. ;)

Ser i tråden att flera blandar ihop betongens tryckhållfasthetklass med golvets bärighet och det är egentligen inte alls samma sak. Jag har konstruktörsbakrund, och jobbar med tillverkning av betong, men det var länge sen jag räknade på bärighet etc och därför har jag inte normerna i huvudet längre.

Hursomhelst.

Det viktiga för bärigheten för bjälklaget (dvs att inte hela golvet spricker och grannen under dig får ett oväntat besök) är att det är dimensionerat för att hålla för en belastning som minst motsvarar den som akvariet utgör, tex uttryckt som kN/m2. Sedan tillkommer akvariets placering i förhållande till underliggande bärande väggar etc. Så enda sättet att kontrollera det är att en konstruktör räknar på just ditt fall. Det verkar dock högst osannolikt att dina 1.5 ton skulle kunna överskrida dimensionerande last för bjälklaget i ett flervåningshus med betongstomme, just så som din förvaltare svarade dig.

Nästa viktiga bit är att, även om själva bjälklaget gott och väl håller, så kan ytskiktet, golvet, skadas av punktbelastningen som stödbenen utgör. Du tänker riva ut det flytande (alltså parkett på sandbädd) golvet och ersätta med annat? Isåfall har du inget problem. Annars är flytande golv lite besvärliga eftersom dom sätter sig som i mitt fall ovan (innan flytt) och som du sett i din hall. Men en skiva som går under hela akvariet under stödbenen och sprider lasten borde lösa det problemet så att du inte behöver byta hela golvet (om jag förstod dig rätt). Sättningar i parketten är ju annars ett bekymmer dels för att själva parketten kan få fula märken som man får betala ersättning för vid flytt, men kanske mest för att stora sättningar + stort akvarium = risk för sprickor i glas med vattenskador som följd. Men som sagt, det verkar som du ändå tänkt eliminera det problemet genom att göra om golvet.

Till sist, att förvaltaren inte ger mer tydliga svar beror nog mest på att man inte vill ge ett konkret svar som innebär att de tar över ansvaret, om nu något skulle gå snett. Enda sättet för dom att kunna utreda just ditt fall är ju annars som sagt genom att koppla in en konstruktör (som då automatiskt blir den som tar över ansvaret) och det är förenat med kostnader (ett par tusen kr gissar jag).

Så det betyder att du har två saker att välja på:
- Sätta upp ditt akvarium, och skulle något inträffa (osannolikt) så är ansvaret ditt. Skadar du parketten får du ersätta det i vanlig ordning precis som om man skadar det på annat sätt. Blir det vattenskada pga av sprucket akvarium är det en fråga om din hemförsäkring täcker det. Vissa bolag har en övre gräns på akvariumstorlek så det bör du kolla upp med ditt bolag.
- Vänta på att förvaltaren tar på sig ansvaret och själva engagerar konstruktör eller liknande och gör en utredning för ditt fall, kanske tillsammans med deras eget försäkringsbolag - fast det lär ju aldrig ske.

Lycka till med projektet!
#26 - 10 januari 2008 13:16
Lustigt nog så finns det inga delritningar att få tag på och det är det som är problemet. Jag undrar därför vad de höll på med på byggnadskontoret på 70-talet. Jag har frågat efter dessa för att få veta var vatten, avlopp och vattenburen värme går vid komande badrums- och köksrenovering, men det finns inga delritningar. Det känns därför som en gissningslek där olika konstruktörer och experter troligtvis skulle ge olika svar beroende på vilken säkerhetsmarginal de tar. Jag bor i en bostadsförening och har därför bollat över ansvaret genom att jag bett förvaltare och styrelse att delge specifik information om betonggolvets klass och specifikationer och jag väntar på svar.

Det här är ju en hobby där man lätt vill ha fler och större kar, så tanken med tråden är att höra hur andra har det och hur de resonerar kring ämnet.
#27 - 10 januari 2008 15:12
I bland är man glad att man hyr sin bostad ;)

Vid ev. vattenskad har jag mitt på det torra :D (förutsatt att jag inte medvetet har sönder karet förstås)

Det här med bärighet på golv osv har ju varit uppe många gånger på Zoopet, så jag tror nog många svar går att finna i forumet.

Det största problemet är ju hur som helst golvets ytskickt, som man lätt "skyddar" genom att fördela vikten på en större yta.
Vad det gäller själva bärigheten på golvet så kan man ju fråga sig vad som skulle hända om man låter 30 personer hoppa i mitten av rummet sammtidigt. Min personliga, och helt ovetenskapliga, åsikt är att grannen under definitivt INTE behöver sätta på kaffebryggaren iaf.
#28 - 10 januari 2008 15:50
heeke skrev:
Det största problemet är ju hur som helst golvets ytskickt, som man lätt "skyddar" genom att fördela vikten på en större yta.

Vad det gäller själva bärigheten på golvet så kan man ju fråga sig vad som skulle hända om man låter 30 personer hoppa i mitten av rummet sammtidigt. Min personliga, och helt ovetenskapliga, åsikt är att grannen under definitivt INTE behöver sätta på kaffebryggaren iaf.

Om golvet är av ett träbjälklag så kan det ju bli ett problem om golvet sätter sig eller böjer ned sig på ett sådant sätt att akvariet snedbelastar sitt bottenglas. Golvets hållbarhet är kan på så sätt vara ett stort problem även om Gevalia-scenariot är osannolikt.
#29 - 25 februari 2008 17:54
Lyfter tråden:

Så här mycket golvyta har jag: 90cm bredd, 375cm långt, 245cm takhöjd.

Hur stort vågar jag bygga??
Guest
#30 - 25 februari 2008 18:06
Hmm hus mellan 1970-1990 ska hålla 3ton per rum minst (lägenheter) har ja för mig att ja läste på PEAB
#31 - 25 februari 2008 18:13
Lyfter tråden:

Så här mycket golvyta har jag: 90cm bredd, 375cm långt, 245cm takhöjd.

Hur stort vågar jag bygga??

Hur menar du? Är ditt rum 90 cm brett?
#32 - 25 februari 2008 19:44
Olivin skrev:
Hur menar du? Är ditt rum 90 cm brett?

:D
Rummet är 375cm långt mellan de bärande väggarna som är på 16cm. På långsidan finns ingen bärande vägg under, utan det finns endast på kortsidorna på karet. Vid mitten på karet där golvet är som svagast blir det 375/2=178,5cm till en bärande vägg. Bredd och djup siktar jag på någonstans mellan 70-90cm. Vattenvolymen blir då i grova slängar tre kubik, plust allt annat..
#33 - 25 februari 2008 21:26
En grundregel är ju att fördela lasten på så stor yta som möjligt. 4-6 ben är långt ifrån optimalt. Lägg en vanlig 2tum4 under benen. Gärna på höjden. Då fördelas vikten på hela akvariets längd, eller ännu längre om man så vill. Det blir bra mycket mindre kg/kvadratcentimeter än bara benen var för sig. Så gör vad ni kan för att fördela vikten!
Tänk på att höga stilettklackar kan ge grova märken i parkett. Detta när en dam på kanske 60 kilo står på en häl. Anledningen är att hela hennes 60 kilo fördelas på 1 kvadratcentimeter. Försök sedan en man på 150 kilo göra märken i parketten med sina stora sulor. Omöjligt.
#34 - 25 februari 2008 21:38
:D

Rummet är 375cm långt mellan de bärande väggarna som är på 16cm. På långsidan finns ingen bärande vägg under, utan det finns endast på kortsidorna på karet. Vid mitten på karet där golvet är som svagast blir det 375/2=178,5cm till en bärande vägg. Bredd och djup siktar jag på någonstans mellan 70-90cm. Vattenvolymen blir då i grova slängar tre kubik, plust allt annat..

Jag får säga som den från Byggnadsnämnden: " ....ring en konstruktör..." :D

Helt omöjligt svara på din fråga utan att kolla på plats eller ha alla ritningar - tyvärr! [:o]
#35 - 25 februari 2008 23:46
Går det inte att borra hål ned till betongen och köra ned fyrkantprofiler/rör där. Sedan svetsas plattor fast på rören så att de ligger jämns med golvet. Sedan ställer man akvariets ben på dessa plattor?

Synd på golvet men det är bara att plugga igen när man flyttar... :D

Annons