Vad kan vara orsaken?

#1 - 4 oktober 2004 07:31
Jag hade mitt första dödsfall i helgen.[:-28]
Är osäker på orsaken till dödsfallet och frågar därför er.
Lite fakta:
Vi startade akvariet sista juli och vi har haft Guramina (det var en av dessa som strök med) sedan början på aug.
I fredags såg den avlide lite hängig ut (lät skjärtfenan ta stöd mot botten) men han var dock uppe och åt som vanligt och var förövrigt inte helt orörlig men höll sig mest bakom en rot. Han stod inte och flämtade och hade inga ytliga skador eller prickar, därför bestämde vi oss för att bara göra ett extra vattenbyte (25l av 180l) innan vi reste bort över helgen. I går när vi kom hem så hade han omvandlats till ett helt renätet skelett (vi har 4 räkor jag tror det är framför allt de som varit framme), vidrig syn. Vad kan ha varit dödsorsaken?

Inga av de andra fiskarna uppvisar någon glåmighet och den avlidne var nog högst i rang av guramina och vi har aldrig sett att de andra fiskarna gett sig på honom heller.

Om det varit nitrit hade det inte varit ansistrusen som borde stryka med?

Tacksam för svar!
#2 - 4 oktober 2004 08:57
Hej
Jag är nybörjare på akvarier, men jag tror jag läst att du bör byta ca minst 30% av vattnet, annars kan nitrat (eller var det nitrit) halten öka av det lilla vattenbytet. Har du kollat vattenvärdena?
Alltid trist när dödsfall inträffar. Fick själv några fiskar som dog utan synlig anledning i slutet av sommaren. Har därefter gjort större vattenbyten och dödfallen har inte fortsatt.
Hoppas detta är till nytta.
Hälsningar
CIA
#3 - 7 oktober 2004 22:29
alltid tråkigt när något dör ...
Om det var nitrit eller någon annan typ av vattenförorening skulle det troligen varit flera som drabbades... kan ju varit att just han drabbades av någon sjukdom som inte var smittsam (annars borde dom andra få symtom) och han bara dog (kanske fick magkartarr kärlkramp cancer nä nu är jag nog ute och cycklar)... ser alla andra friska och krya ut så skulle jag sörja och gå vidare ... håll koll på dom andra fiskarna ser dom ut att att visa samma symptom skulle jag bli mycket orolig ...

/Henrik

Annons