Tycker själv att det är ganska löjligt att "Kategoriskt" skrika djurplågerie om alla som har fiskskål. Allt beror på vad man har i, både vad gäller fisk och infrastruktur.
Har själv haft skål igång från och till och ja, det är lite extra trixigt men inte i nån märkbart större utsträckning än andra småakvarier i samma storleksordning. Små akvarier är helt enkelt alltid lite klurigare än stora. Vad gäller argumentet med fri vattenyta kontra volym så är det visserligen sant, men jag har ändå svårt att se det som sååå avgörande, skillnaden är trotts allt inte så stor. (En 20L skål har kanske ett V/A på dryggt 4L/dm2 mot ungefär 3 för ett lika stort vanligt akvarie.)
Så för att raskt försöka svara på frågan istället för att komma med okonstruktivt moraliserande så skulle jag rekomendera följande.
1) Skaffa ett filter till skålen, finns i princip två alternativ som jag ser det:
a) ett luftdrivet bottenfilter (finns speciella sådana för skålar), fördelar med detta är pris och att vissa tycker det är snyggt med bubblor. Nackdelar är att det låter en del och att man måste köpa nya "patroner" då och då.
b) ett litet innerfilter. Tystare och (tror jag) effektivare, kostar lite mer och kan vara svårt att montera. Den bästa (och nästan löjligt enkla) metoden jag har hittat är att helt enkelt hänga filtret i sladden m.h.a. ett par klädnypor i skålens överkant.
Ytterliggare en fördel (oftast) är att filtret genom sin spillvärme faktiskt värmer skålen med nån grad eller två.
2) Inred skålen på enklast möjliga sätt, en eller två stenar och ett par stjälkar vattenpest duger gott. Se också till att ha en stark spot eller liknande som lyser ned i skålen om du vill ha riktiga växter. Är belysningen ett problem kan det nog faktist vara lika så gott med konstgjort. (Dvs heller en plastväxt än en döende riktig)
3) Välj få, små & tåliga fiskar utan krav på värme. (Dock inte för få om det är stimfisk.)
Några förslag på fisk:
Moskitofisk (Gambusia affinis), Dvärgtandkarp, kardinalfisk, neontetra.
För att hjälpa till med renhållningen skulle jag rekomendera en eller två amanoräkor. Har man möjlighet att flytta den när den växer kan man eventuellt ha en liten ancistrusmal.
Lycka till!
/