Vad kan man kalla dessa Scalarer!

#1 - 18 maj 2008 15:16
Jag är lite osäker på de olika "försäljningsnamn" som finns på scalarer. Jag har några olika en i burk i hallen. Det skiljer lite på dem i färg, form och fenor. Men om vi börjar med dessa två exempel.
#2 - 18 maj 2008 15:57
Första paret brukar väl gå under koi.
Andra paret är någon sorts slöjscalare.
#3 - 18 maj 2008 16:39
Rynkigt skinn brukar väl kallas pärlemor scalare.
#4 - 18 maj 2008 17:29
Vad jag vet så skulle det första paret kallas Marmorskalare eller Marmorerad skalare i de flesta zoobutiker (i alla fall de flesta jag varit på). Den andra skalaren (bild 2) kallas nog vanligtvis Slöjskalare.
#5 - 18 maj 2008 20:41
- Här kommer en bild till. Tycker själv det är en aning förvirrande detta med skalarer. Massa olika odlingsformer. Denna skalar är cirka 15 cm hög.

Hittade följande på wikipedia:

"Det finns många olika framavlade färgvarianter av skalaren, såsom "marmor-", "svart-", "spök-" och "guldskalar", samt kombinationer av dessa odlingsformer. Man ser emellanåt "guldmarmor" och silvergrå med guld i pannan. Vanligast förekommande är naturformen, som är silvergrå med svarta, vertikala band."
#6 - 18 maj 2008 21:52
- Här kommer en bild till. Tycker själv det är en aning förvirrande detta med skalarer. Massa olika odlingsformer. Denna skalar är cirka 15 cm hög.

"Det finns många olika framavlade färgvarianter av skalaren, såsom "marmor-", "svart-", "spök-" och "guldskalar", samt kombinationer av dessa odlingsformer. Man ser emellanåt "guldmarmor" och silvergrå med guld i pannan. Vanligast förekommande är naturformen, som är silvergrå med svarta, vertikala band."

Det är väl en marmorscalare..:confused:
#7 - 18 maj 2008 22:00
NIC skrev:
Det är väl en marmorscalare..:confused:

- Det är det säkert :) Tänkte bara få lite hjälp med att "bestämma" vad de olika odlingsformerna kan tänkas heta.
#8 - 19 maj 2008 05:26
Hehe.
Jo det finns ju en hel uppsjö med scalar varianter.
Själv har jag koi, guld, marmor och en variant som kallas för greenflameback.
#9 - 19 maj 2008 07:46
- Det är det säkert :) Tänkte bara få lite hjälp med att "bestämma" vad de olika odlingsformerna kan tänkas heta.

Welcome to the jungle! :)
#10 - 19 maj 2008 17:49

Snygg! har en hane som är väldigt lik din
#11 - 6 oktober 2021 20:28
Det är marmorguld skalare på första foto. Dom är tvåfärgad medan liknade sort koi skalare är trefärgad.

Annons