Vad kan man ha till rovgiriga scalarer?

#1 - 14 juni 2005 07:43
Har ett 375 literskar med fyra scalarer, 2 mosaikgurami, ett gäng indianplaty och svärdbärare samt två anscistrus. Tidigare hade jag neontetror men tyvärr visade det sig att mina scalarer fann dessa utmärka som foder. Även guppy attackeras och blir foder, så dessa går heller inte längre att ha i karet. Men ok, inte mycket att göra. Det är ju inte okänt att scalarer kan sätta i sig neontetror och att vara rovfiskar är ju i deras natur.

Som det är nu har jag därför främst röda fiskar som alla rör sig från skiktet mitten/övre delen av karet. Jag skulle dock vilja ha några intressanta fiskar som rör sig i nedre delen av karet så som neontetrorna gjorde och då helst inte röda/gula. Nya fiskar får inte heller vara så små att scalarerna lockas att ge sig på dem och självklart ska de passa ihop med de andra fiskarna jag har i karet. (Många önskemål här! :-D)

Förslag?
#2 - 14 juni 2005 08:46
Vill du ha ett stim av någon Tetra så får du välja höga sorter, hos mina monster till Scalarer fungerar Citrontetror och Rosentetror, men jag kan tänka mig att även svart neon skulle fungera bra. Jag brukar köpa tetrorna och mata upp dem i ett annat kar så att de fått rejäl storlek innan de går i....
Ett rejält stim på sisådär en 15 Corydoras av något slag ger liv och rörelse till botten, kanske något att testa...
#3 - 14 juni 2005 11:37
Har testat att mata upp neontetrorna i annat kar men även dessa attackerades och togs som foder trots att de fyra första testpiloterna fick gå i fred :-( Eftersom scalarerna ger sig på fullvuxna neoner på fyra-fem cm är jag tveksam till tetror i samma storlek. (Har trots det kikat en del på just svarta neontetror då jag tycker de är fina.) Tipset om ett stim corydoras låter spännande. Ska titta närmare på dessa!
#4 - 14 juni 2005 11:42
Hej!

Jag är väldigt svag för kilfläckstetran. Den gick utmärkt med mina scalare som jag hade innan.

Den är rätt hög i kroppsformen och väldigt vacker enligt mig..
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=440

//Linda
#5 - 14 juni 2005 12:33
[QUOTE=LeVaJu]Har testat att mata upp neontetrorna i annat kar men även dessa attackerades och togs som foder trots att de fyra första testpiloterna fick gå i fred :-( Eftersom scalarerna ger sig på fullvuxna neoner på fyra-fem cm är jag tveksam till tetror i samma storlek. (Har trots det kikat en del på just svarta neontetror då jag tycker de är fina.) [/QUOTE]

Citrontetror, Rosentetror och Svarta neoner har helt annan kroppsform än guppy,neoner och kardinaler, de är höga och går inte lika lätt in i munnen på Scalarerna. Titta i mitt fotoalbum så förstår du att mina Scalarer är STORA och i mitt kar fungerar det med höga tetror.
#6 - 14 juni 2005 17:11
Svarta neoner är väl ändå inte så höga?
#7 - 14 juni 2005 17:22
Svarta neoner är högre än vanliga, men kanske inte som en Citrontetra då...
#8 - 14 juni 2005 18:00
man vet aldrig... jag tänkte att mina fantomtetror skulle kunna gå kvar i karet när jag hade skaffat flaggciklider. tetrorna var ju höga och skulle inte gå in i munnen tänkte jag... Men tetrorna försvann en efter en - flaggcikliderna kom på att de gick in i munnen om man delade dem...
#9 - 14 juni 2005 18:13
Maria: Hehe, ja, men flaggor har ju lite större munnar än scalarer.

Kejsartetror skulle annars kunna funka. Eller varför inte dolkstygnstetror, de lär definitivt inte gå in i munnen på nå´n monsterscalare.
#10 - 14 juni 2005 19:04
Som Nancy skriver så skulle ett rejält stim med corydoras göra sig suveränt till dina fiskar. De rör ju sig mest i nedre skikten med undantag för lite "förvirrande" utflykter upp till ytan för att snappa luft. Helt klart underbart upplivande!! Mina är inte heller så rädda av sig! Botior är ju också lite bottenlevande fast jag är inte helt säker på om jag hade valt dem men de är ju ändå ett alternativ.
#11 - 15 juni 2005 06:01
Oj, här har ni skrivit mycket! Tack för det! :) Ska titta vidare på föreslagna fiskar! Det är ju ofta så att man får en bättre bild av att få se dem i verkligheten också. En del av problemet är att scalarerna började ge sig på fiskar som var klart för stora för dem att äta upp. Istället gjorde de som Morellen skriver, tog död på bytesfisken och åt sen upp den i bitar. De har dock inte visat detta beteende mot alla fiskar utan främst mot tetrorna och guppy. Gissar därför att jag kommer att få "prova mig fram". Uppskattar era tips!
#12 - 15 juni 2005 19:33
[center]SVART FANTOMTETRA KANSKE?
[/center]
#13 - 16 juni 2005 08:58
Vill än en gång tacka er för tipsen! Nu har jag varit iväg och tittat närmare på dem irl också. (Det är som att gå in i en lösgodisbutik och försöka välja EN riktigt god sort, - väldigt svårt m a o. :-) Det blev inget köp men mest fastnade jag för dolksticks- och rosentetrorna. Är fortfarande väldigt förtjust i de svarta neontetrorna men efter att nu ha sett skillnaden i höjd på fiskarna tror jag det är bättre att välja någon annan sort. Återkommer när jag bestämt mig!
#14 - 16 juni 2005 09:07
du skulle kunna ha praktbotior... sägs vara riktigt roliga och är definitivt så stora så att scalarerna inte vill ta dom :P (20-30cm) + att dom har riktigt fina färger i tiger mönster :P (lite bara)
#15 - 16 juni 2005 11:44
[QUOTE=LeVaJu]Vill än en gång tacka er för tipsen! Nu har jag varit iväg och tittat närmare på dem irl också. (Det är som att gå in i en lösgodisbutik och försöka välja EN riktigt god sort, - väldigt svårt m a o. :-) Det blev inget köp men mest fastnade jag för dolksticks- och rosentetrorna. Är fortfarande väldigt förtjust i de svarta neontetrorna men efter att nu ha sett skillnaden i höjd på fiskarna tror jag det är bättre att välja någon annan sort. Återkommer när jag bestämt mig![/QUOTE]

Rosentetrorna är min absoluta favorit också, men trodde inte att du ville ha röda tetror. De är igång hela tiden och grabbarna "friar" med fantastiska fenor hela tiden....
#16 - 4 september 2005 15:42
Tänkte jag skulle berätta vad det blev :) "Beställde" rosentetror, vilket jag alltså kände mest för, i födelsedagspresent. När vi kom till affären fanns det inga inne, däremot väldigt fina dolksticktetror. Jag tvekade. Det var ju rosentetror jag var inställd på. Lämnade butiken. Vi var på stan. Visst hade jag kikat på dolkstickstetrorna också men.. Det var ju rosentetror jag kommit fram till. Suck. Gick tillbaks och tittade igen. Pratade med butiksägaren som alltid är lika serviceminded och kunnig, inbiten akvarist som han är. Gick därifrån. Snacka om beslutsångest. På hemväg i bilen så bestämde jag mig. Det blev tio dolkstickstetror och jag har definitivt inte ångrat mig. De är väldigt fina och det har inte varit några problem med scalarerna. Ska bli spännande att se om de blir så stora som de kan bli (8cm). Då kan det bli riktigt "maffigt" med tiden. Tack alla än en gång!
HazelCR
#17 - 4 september 2005 17:39
Guldbarber/mässingsbarber, en snäll barb istället för en tetra, kan inte det passa?
De sätter nog mera fart på ett akvarium än ett gäng tetror.
Men det är klart, du har ju redan handlat.
#18 - 5 september 2005 01:12
Ja, det där vad som ger fart i ett akvarium är ju tycke och smak förstås. Därmed inte sagt att jag inte tycker om barber. Vi har bl. a kopparbarber i ett av våra andra kar och personligen är jag väldigt förtjust i gröna tigerbarb. I det här karet ville jag dock ha någon tetra och då gärna en sydamerikansk. Känner mig väldigt nöjd med "födelsedagspresenten" :)

Annons